‘MVO is achterhaald’

Van: op 20 april 2014

mvoIn zijn artikel in het FD van 7 april stelt Willem Lageweg (directeur van MVO Nederland) dat “het aantal bedrijven en organisaties dat de effecten van hun productie op mens en milieu laat doorrekenen snel toeneemt”. En dat “al deze initiatieven zijn gekoppeld aan de core-business van de bedrijven”. Juist dat laatste is nu precies het punt waar bedrijven de kans laten liggen en het publiek wordt misleid. De essentie van maatschappelijk verantwoord ondernemen vertaald naar je thuissituatie is dat je niet onnodig je lampen laat branden, je afval scheidt en de auto deelt met je buren. Bedrijven doen – veelal onder druk van de publieke opinie – niet anders. Het is echter in veel gevallen een schaamlap een businessmodel dat gericht is op winstmaximalisatie. Een dekmantel  voor activiteiten die ver af staan van wat we tot voor kort met z’n allen normaal vonden, maar sinds de woekerpolis en de plofkip steeds minder accepteren. MVO wordt ingehaald door “meervoudige waardecreatie” in alle facetten van het bedrijf en voor alle stakeholders, omdat ook in de toekomst aandeelhouders waar voor hun geld willen. Net als hun klanten, medewerkers, partners en het milieu.

Onderzoekster en promovendus Kelli Liket schrijft in het FD van 4 april “de meeste bedrijven meten hun maatschappelijke resultaten helemaal niet”. Het probleem zit ‘m echter niet in hoe we de meting doen, maar of én hoe deze activiteiten gerelateerd zijn aan het bestaansrecht van de onderneming. We kennen allemaal de prachtige ‘verantwoorde’ slogans en reclamecampagnes van telecomproviders, zorgverzekeraars, banken, verzekeraars, energiebedrijven en ga zo maar door. De resultaten daarvan kunnen ze prima meten hoor; niet omdat dat lastig is, maar omdat ze zijn bedacht en ontwikkeld om zo direct mogelijk bij te dragen aan nóg meer abonnementen, polissen, producten en diensten. Want, we weten het eigenlijk allemaal, deze bedrijven bestáán bij de gratie van de directe bijdrage aan de omzet en winst van het bedrijf. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een mooi dansje voor het publiek waar steeds minder mensen genoegen mee nemen. Deze bedrijven proberen in de randen van hun bedrijfsvoering heel dus weliswaar verantwoord over te komen, maar laten de échte kansen in de kern van hun bestaan liggen.

De belangen van deze organisaties staan nog te vaak haaks op die van hun medewerkers en de omgeving van hun klanten, leveranciers, het milieu en de maatschappij waarin ze opereren. Zie hoe de Hema onlangs nog de leveranciers het mes op de keel zette, ‘en passant’ over vorig jaar nog omzet terug eiste en hoe de ING in de betaaldata van haar eigen klanten een nieuw verdienmodel zag, maar zich schromelijk vergistte in de maatschappelijke verontwaardiging. Voorbeelden te over. Jules Muis (tegenwoordig toezichthouder bij het Europees noodfonds ESM), geeft het met de accountantskantoren als voorbeeld treffend weer in het FD van 7 april. Hij stelt dat het streven naar winstmaximalisatie de kern van het probleem is: “door dat winstreven is het binnenhalen en behouden van klanten belangrijker geworden dan de maatschappelijke taak van de accountant, het zekerheid verschaffen omtrent financiële cijfers”. Het wantrouwen onder klanten groeit en daarmee ook dat van aandeelhouders.

MVO is achterhaald, omdat ze te vaak niet meer is dan een schaamlap voor achterhaalde businessmodellen. De toekomst ligt in waardecreatie die dienend is aan álle stakeholders. De toekomst is aan de bedrijven die maatschappelijk relevant zijn én daardoor winst maken. In die volgorde, niet andersom. Niet voor niets wordt bij Euronext gepleit voor het verbinden van een beursnotering met duurzaam gedrag van het bedrijf. En niet voor niets zet AlpInvest in op zijn beleid om deelnemingen te onderwerpen aan normen op het gebied van mensenrechten, milieu en corruptie. Bedrijven kunnen alleen nog kapitaal krijgen als zij de toets van ethisch handelen doorstaan.

Dit is slechts het begin van het besef dat de toekomst van een rendabel aandeel in een bedrijf afhankelijk is van hoe dat bedrijf zijn positie in de maatschappij serieus neemt. En een businessmodel adopteert dat 100% relevant is voor klanten, medewerkers, partners, milieu én aandeelhouders. Het aantal voorbeelden van start-ups die momenteel de markt op z’n kop zetten is ongekend groot. Denk aan de lease-spijkerbroek van Mud Jeans, taxidienst Uber, de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely en de radicaal eerlijke koffie van Moyee Coffee. Je ziet dat gevestigde namen als Desso, Ahrend en Mars zichzelf in de afgelopen jaren opnieuw hebben uitgevonden. Met als effect dat ze meer én loyalere klanten aantrekken, grotere tevredenheid van leveranciers en partners hebben én een toegenomen aandeelhouderswaarde. De échte grote verandering begint te komen sinds bedrijven als IKEA, DSM, FrieslandCampina, PGGM en Philips bestaansrecht ontlenen aan hun maatschappelijke positie en bijdrage aan alle stakeholders. Hierdoor pakken zij ook een koppositie pakken in aandeelhouderswaarde naar de toekomst toe. Zij beseffen zich dat hun winstpotentieel direct afhankelijk is van het businessmodel dat 100% relevant is voor alle stakeholders.

Deze bedrijven begrijpen dat ze de huidige businessmodellen om moeten gaan bouwen. Ze investeren de waarde die ze ontvangen uit hun huidige producten en diensten – die eindig zijn – in nieuwe toepassingen die gewaardeerd worden door alle stakeholders. Niet vrijblijvend, maar met harde eisen aan het rendement. Omdat ook in de toekomst aandeelhouders waar voor hun geld willen. Net als hun klanten, medewerkers, partners en het milieu.

Ivar Davids

Managing Partner Kirkman Company

i.davids@kirkmancompany.com

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Opinie



 


Reacties: (8)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Ed schreef:

    Ben het Michela eens. Volgens mij ‘bewijst’ dit wat artikel wat het eigenlijk wil tegen spreken

  2. Theo Ruyter schreef:

    Oké Ivar,
    MVO is een uitgehold en niet langer zinvol begrip, evenals duurzame ontwikkeling en andere schone zaken uit de creatieve jaren tachtig. Maar houd ons ajb geen nieuwe fopspeen voor met meervoudige weet ik veel wat allemaal.
    You can’t have the cake and eat it too en toch schijnt dat het uitgangspunt van talloze startuppers en andere nieuwlichters. Je kunt logischerwijs niet de kritische consument uithangen en tegelijkertijd verwachten dat je pensioenfonds rendeert, de dividenden van je aandelen binnenstromen en je spaarrente de lucht in gaat.
    M.a.w.: zolang je het heersende financieel systeem voor lief neemt en het welvaartsprincipe van de politieke elite (eigen volk eerst) ondersteunt, zul je jezelf blijven tegenkomen.

  3. L. van Wensveen schreef:

    “‘meervoudige waardecreatie’ in alle facetten van het bedrijf en voor alle stakeholders”: de formulering benadrukt de goede intentie, maar verbloemt de realiteit. Als je per product(lijn) kijkt, dan kun je doorgaans niet voor alle stakeholders waarde creëren. Dan maak je een keuze. Die kan ethisch verantwoord zijn als je alle stakeholders respecteert, wat niet wil zeggen dat ze er allemaal profijt van zullen hebben. Sommige stakeholders gaan er wellicht op achteruit. Dat kan acceptabel zijn als het niet om levensvoorwaarden en andere basisrechten gaat. Daarom stel ik een transparantere formulering voor: “‘meervoudige waardecreatie’ in alle facetten van het bedrijf met respect voor alle stakeholders”.

  4. Richard Kok schreef:

    Meervoudige waardecreatie (MW) is hard nodig. Wat niet genoemd is in het artikel, is het effect van een ‘valutamonocultuur’ en dat is een gemiste kans.

    Bernard Lietaer zegt hier goede dingen over (zie filmpjes op You Tube). Alleen via MW maken we waarschijnlijk niet snel genoeg de stappen die nodig zijn. We hebben meer soorten valuta nodig én nog belangrijker een opwaardering van de ‘vrouwelijke’ waarden in onze cultuur.

    Met andere woorden: MW, hoe belangrijk ook, zal gepaard moeten gaan met andere ontwikkelingen.

  5. Arthur ten Wolde schreef:

    Belangrijke discussie. Inderdaad, meervoudige waardecreatie heeft de toekomst en bedrijven die MVO zien als iets anders, hebben een beperkt toekomstperspectief. Voor mijzelf is meervoudige waardecreatie echter een vorm van MVO. En de grootste kracht om onze lineaire economie om te vormen tot een duurzame, circulaire economie komt juist uit de duurzame koplopers in het bedrijfsleven, niet uit de overheid. Bedrijven zoals DSM, AkzoNobel, Philips, Puma en IKEA lopen voorop en het is nu aan overheden om circulair zakendoen te gaan vergemakkelijken en versnellen. Zo bezien is MVO (minus green washing!) dus juist de grootste kracht richting duurzame ontwikkeling en beslist niet achterhaald. Maar DAT is al gauw een semantische discussie inderdaad.

  6. Ivar Davids schreef:

    MVO is – de naam zegt het al – een bijvoeglijk naamwoord bij het ondernemen. Het is geen doel op zich en staat – hoe goed de initiatieven ook zijn bedoeld – vaak haaks op de directe belangen van een onderneming. Er wordt eenzijdig en enkelvoudige waarde mee gecreëerd. En dat was prima voor de periode van bewustwording en noodzakelijke maatregelen ihkv goede arbeidsomstandigheden, verantwoorde afvalverwerking, duurzame energieopwekking, etc. We staan echter voor een nieuw tijdperk; MVO gaat over ‘do no harm’, voor de toekomst hebben we behoefte aan ondernemingen die bestaansrecht ontlenen aan ‘doing good’. MVO was nodig, maar moeten we nu echt achter ons laten. We moeten ons gaan richten op businessmodellen die waarde toevoegen aan alle stakeholders.

  7. Michela van Kampen schreef:

    MVO wordt ingehaald door “meervoudige waardecreatie” in alle facetten van het bedrijf en voor alle stakeholders, omdat ook in de toekomst aandeelhouders waar voor hun geld willen.

    Dit suggereert dat MVO iets anders is dan meervoudige waardecreatie. Voor mij is het altijd al een en hetzelfde geweest! Hetgeen aangeeft dat deze discussie over MVO vooral een semantische discussie is.

  8. klaas schreef:

    @: “De échte grote verandering begint te komen sinds bedrijven als IKEA, DSM, FrieslandCampina, PGGM en Philips bijdrage aan alle stakeholders”

    Vreemd verhaal, ook bij deze bedrijven staan winstmaximalisatie en prettige beloningen voor de top voorop.

Laatste nieuws

Kolenoverslag Amsterdam geblokkeerd door Code Rood

Kolenoverslag Amsterdam geblokkeerd door Code Rood

Ruim driehonderd mensen blokkeren sinds 9:30 uur zaterdagochtend (24 juni) de kolenoverslag in de haven van Amsterdam. Met deze menselijke blokkade, CODE ROOD, trekken zij een grens tegen klimaatverwoesting door de fossiele industrie. Door de blokkade kan er geen kolen worden aan- en afgevoerd van de OBA Bulk Terminal. De overslag is stilgelegd.    De […]

| 24 juni 2017
Onderwijs netwerken gaan samen voor duurzaam MBO

Onderwijs netwerken gaan samen voor duurzaam MBO

Om het beroepsonderwijs in Nederland verder te verduurzamen, verenigen Duurzaam MBO, Het Groene Brein Roots, Katapult en de coöperatie Leren voor Morgen zich in een gezamenlijk netwerk. Het beroepsonderwijs staat voor grote uitdagingen. Er is een enorm tekort aan opgeleide mbo’ers, zo bleek recent uit onderzoek van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) en uitkeringsinstantie […]

| 23 juni 2017
Ook meerderheid van rechts Nederland wil meer duurzame energie

Ook meerderheid van rechts Nederland wil meer duurzame energie

Een overgrote meerderheid van de CDA-, VVD- en D66-achterban vindt dat Nederland meer gebruik moet maken van duurzame energie. Van de CDA-stemmers wil 80% meer duurzame energie, bij VVD en D66 is dat 83%. Van de ChristenUnie-achterban, de partij die nu aansluit bij de onderhandelingen, vindt 86% dat Nederland meer gebruik moeten maken van duurzame energie. […]

| 22 juni 2017
Duurzaamheid in de Boardroom beschrijft de groene uitdaging van topmanagers

Duurzaamheid in de Boardroom beschrijft de groene uitdaging van topmanagers

Maandagmiddag 26 juni 2017 om 16.00 uur wordt in de Nieuwe Poort te Amsterdam het boek ‘Duurzaamheid in de Boardroom’ gepresenteerd. Een boek over ‘brede waardecreatie’ door bedrijven, uitgerekend in een tijd van berichten over dreigende vijandige overnames van bedrijven die expliciet zijn in hun duurzaamheidsambities en van losbarstende discussies over de dominante aandacht voor […]

| 22 juni 2017
Nuon Solar Team begint seizoen met een wereldrecord

Nuon Solar Team begint seizoen met een wereldrecord

Het Nuon Solar Team heeft 882 kilometer in twaalf uur tijd afgelegd  met zonne-raceauto Nuna. Daarmee zetten de studenten van de TU Delft op de langste dag van het jaar een nieuw wereldrecord neer tijdens de eerste zonnerace ooit op Nederlandse bodem. De race tegen de klok werd gereden op de testbaan van de RDW […]

| 22 juni 2017
Goudketen start samenwerking voor verantwoord goud

Goudketen start samenwerking voor verantwoord goud

De goudsector in Nederland zet zich gezamenlijk in voor een internationaal verantwoorde goudketen. Producenten van elektronica en sieraden, recyclers, maatschappelijke organisaties en de overheid ondertekenden hiervoor het Convenant Verantwoord Goud. Doel is dat in de hele keten, van winning tot en met recycling, de mensenrechten, het milieu en biodiversiteit beter worden gerespecteerd. Een eerste concreet […]

| 20 juni 2017

Inzicht

Belastingontwijking, hoe pak je dat aan

Belastingontwijking, hoe pak je dat aan

Belastingontwijking is hot. De enquêtecommissie fiscale constructies doet haar best de bulk van de ijsberg boven water te krijgen. Het puntje daarvan kwam tevoorschijn in de uitgelekte administratie van de Mossack Fonnseca in Panama. De Curaçaose trustadviseur Gregory Elias werd daarin volgens het Financieele Dagblad 312 keer genoemd. Op de vraag wat hij vond van […]

| 22 juni 2017
Rotterdamse ondernemer in de bres voor olijfboeren met 1000 jaar oude bomen

Rotterdamse ondernemer in de bres voor olijfboeren met 1000 jaar oude bomen

Een paar jaar geleden maakte de Rotterdamse ondernemer Michiel Drijver kennis met het bijzondere leven van Spaanse olijfboeren. In het zuidelijke Andalusië maken ze hun heerlijke, pure olijfolie. Hij werd geraakt door de denkwijze van de boeren, hun werkwijze en hun manier van leven: eerlijk, traditioneel en met respect voor de natuur. In Andalusië staan […]

| 20 juni 2017
Ook kleinere bedrijven kunnen direct inkopen bij boeren

Ook kleinere bedrijven kunnen direct inkopen bij boeren

Ook het midden- en kleinbedrijf kan rechtstreeks producten afnemen van boeren en hun organisaties in ontwikkelingslanden en opkomende markten. De vraag naar agrarische producten uit Afrika, Azië en Latijns Amerika groeit sterk. Directe samenwerking met kleinschalig opererende boeren biedt Nederlandse bedrijven toekomstige leveringszekerheid.     Deze conclusie viel te beluisteren tijdens het Sustainable Sourcing Event, dat […]

| 13 juni 2017 | 0 Comments
Ons geldsysteem en het milieu (deel 1)

Ons geldsysteem en het milieu (deel 1)

Weinig mensen zullen een verband leggen tussen ons geldsysteem en het milieu, vooral wat betreft de aanpak van de milieuproblemen waar onze maatschappij zich voor geplaatst ziet. Dat komt omdat vrijwel iedereen ons geldsysteem als een gegeven beschouwt, niet als iets wat veranderd zou kunnen en moeten worden. Weinig mensen realiseren zich hoe nieuw geld “gemaakt” […]

| 11 juni 2017 | 0 Comments

Deze website wordt mede mogelijke gemaakt door: