Oude bestelbusjes blijken fijnstofbommen op wielen

Van: op 11 april 2017 | 7 reacties | categorie: Nieuws

fijnstof uitlaat bestelbusBestelbusjes zijn verantwoordelijk voor maar liefst 40% van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Daarmee zijn bestelbusjes gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s en leveren ze een belangrijke bijdrage aan de luchtvervuiling langs wegen en in binnensteden.

In Nederland rijden 900.000 bestelauto’s rond, tegenover 8 miljoen personenauto’s. De bestelauto’s rijden vrijwel allemaal op diesel. Ruim de helft daarvan is van voor 2011 en heeft geen roetfilter. Hierdoor is hun bijdrage aan luchtvervuiling buitenproportioneel hoog. De uitstoot van deze dieselbusjes is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook gevaarlijk voor de gezondheid van omwonenden. Fijnstof en stikstof zorgen voor een kortere levensduur en een grotere kans op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten, longziekten en vroeggeboorten.

 

Belastingvrijstelling

Een knelpunt is het huidige fiscale beleid voor bestelauto’s. Deze stimuleert de aanschaf van diesels en straft schone aanschaf af. Bestelauto’s voor ondernemers zijn momenteel vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en betalen een sterk verlaagde wegenbelasting (MRB). Hierdoor kiezen bedrijven meestal voor busjes die rijden op de meest goedkope brandstof: diesel. Dit betekent ook dat bedrijven die schoon willen rijden, hier extra kosten voor moeten maken.

 

Oproep

Natuur & Milieu roept het toekomstige kabinet op om de BPM en MRB voor bestelbusjes weer in te voeren voor deze bestelauto’s en de vrijstelling alleen te behouden voor zero-emissie bestelauto’s. Dit creëert een gelijk en eerlijk speelveld. Deze maatregel heeft de meeste gezondheids- en klimaatimpact voor de laagste overheidskosten. Daarnaast pleit Natuur & Milieu ervoor dat overheden een voorbeeldfunctie innemen, door zelf alleen nog maar schone bestelbusjes aan te schaffen en in te huren.

 

Bestelbusbattle

Afgelopen vrijdag organiseerde Natuur & Milieu de Bestelbusbattle. Vijf teams van  o.a. wetenschappers, beleidsmakers en bedrijven streden mee. Zij bogen zich over de vraag: wat is de meest effectieve en kansrijke overheidsmaatregel die zorgt voor maximale milieuwinst in de bestelautomarkt? De ingezonden maatregelen worden binnenkort aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Meerdere teams zien een belangrijke rol weggelegd voor overheden. Zij zouden bij de inkoop van voertuigen en diensten  zo snel mogelijk op nul-emissie bestelbussen moeten overstappen. Uit eerder onderzoek van Natuur & Milieu bleek dat dit nog vrijwel niet gebeurt, ondanks beloftes over duurzame inkoop. Bij stads- en streekbussen gebeurt dit al wel. Vorig jaar april maakte het Ministerie van IenM bindende afspraken met de provincies en gemeenten dat in 2025 alle nieuwe bussen 100% emissieloos zijn.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. J. Stelwagen schreef:

    Hyundai is bezig met een waterstof bus. Wanneer die op de markt komt is onbekend. Info op http://www.link2fleet.com/iaa-2016-hyundai-h350-fuel-cell-concept-primeur/?lang=nl

    Een veelbelovende bus denk ik.

  2. Ida Fokkens schreef:

    gevonden: uitzending Zembla 6 april 2016 titel: “Geen vuiltje aan de lucht”
    Over fijnstofl en ultra fijnstof.

  3. Ida Fokkens schreef:

    Precies Jeroen. Dat had ik inderdaad gelezen over die ultrafijnstof.
    Weet niet goed waar ik moet zoeken, maar doe m’n best

  4. Jeroen schreef:

    Even een consideratie:
    Ik had begrepen dat Ultra fijnstof nog gevaarlijker is dan fijnstof, maar de eerste meten we NIET. Zo kan een voortuig dus voldoen aan de fijnstofuitstoot, maar niet aan de Ultra fijnstofuitstoot.
    Nog erger: Juist door de voorzieningen om fijnstof te voorkomen ontstaat er Ultra fijnstof en komt er dus MEER Ultra fijnstof vrij.
    Dus wat zeg ik: Liever een oude Diesel (met minder Ultra fijnstof), dan een wagen die aan de huidige fijnstof-norm voldoet.

    Maar ik ga het nog even na. (Zoeken jullie ook even mee.)

  5. Ida Fokkens schreef:

    Heb vorig jaar gelezen ( weet helaas niet meer welk artikel ),dat door gebruik van roetfilters juist nanodeeltjes worden uitgestoten, die nog gevaarlijker zijn voor de longen omdat zij rechtstreeks in de longblaasjes komen.
    Wie weet daar meer van of kent dit artikel?

  6. Tjara schreef:

    Hoewel zonder uitstoot rijden het allermooist zou zijn, is het niet geheel terecht de vinger naar de vervuilers te wijzen. De overheid heeft de subsidie op roetfilters zelf stopgezet….
    Verder valt me steeds vaker op dat het oordelen over vervuiling behoorlijk arbitrair kan zijn. Als ik iemand hoor mopperen, waarvan ik weet dat deze persoon zelf regelmatig de halve wereld overvliegt om een weekje Balinese zon te pakken, een broodje van Kootje nuttigt aan de Costa of naar Tirol rijdt voor een weekendje ski….moet ik me echt inhouden.
    De ondernemer die probeert het hoofd boven water te houden en zijn eenmansbedrijfje met zijn stinkende tweedehands busje voert… heb ik vooralsnog veel meer respect voor, als voor iemand met miljoenen belastingvrij vergaart bij de bevolking en die predikt over microkredieten,… terwijl ze een creatie van Natan draagt….en na een dagje egoboosten weer 1e klas op kosten van.. naar huis vliegt..

  7. Jan Stelwagen schreef:

    Het spijt mij want ik rij ook z’on vervuilende Renault Traffic bus. Ombouwen naar electrisch gaat me 40 a 50 mille kosten. Dit jaar komt de crafter e van Volkswagen op de markt. Ik volg ook http://www.Teamfast.nl Dat is een studenten groep die momenteel een personenbus ombouwen om op mierenzuur (HCOOH) te rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Let op: alle reacties worden gemodereerd door de redactie en zijn derhalve niet direct zichtbaar. Reacties met een niet bestaand e-mail adres als afzender worden in geen geval geplaatst. Lees verder de huisregels.

*

code

Laatste nieuws

Groningen start proef met waterstof maken uit groene energie

Groningen start proef met waterstof maken uit groene energie

Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen aan de TU Delft,  vindt dat Groningen een belangrijke rol moet gaan spelen in het onderzoek naar de duurzame productie van waterstof. Dat zien ze in Groningen wel zitten: Gasunie en EnergyStock willen binnenkort bij Veendam starten met de bouw van een grootschalige proefinstallatie voor het omzetten van duurzame […]

| 26 april 2017 | 0 Comments
Ook wetenschappers roepen Rutte op tot groene inkeer

Ook wetenschappers roepen Rutte op tot groene inkeer

Eerst waren er de ondernemers die de nieuw te vormen regering van Mark Rutte opriepen om toch vooral duurzaam en duidelijk te zijn. Nu doen dat 90 gerenommeerde wetenschappers in een open brief. Hoe lang gaat Rutte nog door met het weglachen van de toenemende maatschappelijke weerstand tegen zijn kortzichtigheid?   Nederland fossiel Ons land […]

| 24 april 2017 | 0 Comments
Nieuw: kieswijzer voor duurzame warmte

Nieuw: kieswijzer voor duurzame warmte

De nieuwe website duurzamewarmte .nl helpt huiseigenaren bij het kiezen van de juiste duurzame warmtetechniek voor hun huis. Met technieken als zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels of pelletkachels is het voor iedereen mogelijk om op een duurzame manier het huis te verwarmen en voor warm water te zorgen. Huiseigenaren weten vaak niet hoe deze technieken precies werken […]

| 23 april 2017 | 1 Comment
Plastic speelgoed wordt giftig door recycling van elektronica

Plastic speelgoed wordt giftig door recycling van elektronica

Giftige stoffen uit gerecycled kunststof van elektronisch afval kunnen terechtkomen in speelgoed. Bij voorbeeld in de populaire Rubik ’s Cube. De in het speelgoed gevonden stoffen kunnen niet alleen het zenuwstelsel beschadigen maar kunnen ook gevolgen hebben voor de hersenontwikkeling van kinderen en jongeren in de groei. Ironisch, omdat de Rubik ’s Cube vooral ontworpen […]

| 23 april 2017 | 0 Comments
Shell bestuur wil aandeelhouders tegen duurzaam laten stemmen

Shell bestuur wil aandeelhouders tegen duurzaam laten stemmen

Het Shell-bestuur adviseert zijn aandeelhouders om tegen de groene Shell-resolutie van Follow This te stemmen. Follow This gelooft dat Shell een force for good kan zijn. Het stemadvies over resolutie 21 staat op de agenda van Shells volgende aandeelhoudersvergadering, die het energiebedrijf vanmorgen publiceerde. “We zijn teleurgesteld dat het Shell-bestuur deze kans laat liggen,” zegt […]

| 20 april 2017 | 0 Comments
Tribunaal: Monsanto schendt mensenrechten en pleegt ecocide

Tribunaal: Monsanto schendt mensenrechten en pleegt ecocide

Monsanto “past praktijken toe die een negatieve invloed hebben op het recht op een gezonde leefomgeving, het recht op voedsel en het recht op gezondheid. Bovendien heeft het gedrag van Monsanto een negatieve impact op het recht op vrijheid.” Dat oordeelt het Monsanto Tribunaal in haar rapport over de praktijken van de zadengigant. Het Monsanto-tribunaal […]

| 20 april 2017 | 1 Comment

Inzicht

De evolutie van geluk, deel 3

De evolutie van geluk, deel 3

Door de verslaving en de hunkering naar steeds maar meer, maakt materiële welvaart ons nooit echt tevreden. Ze biedt onvoldoende compensatie voor de vele sociale onzekerheden zoals het gemis aan een warme liefdevolle sociale omgeving, dreigend ontslag en werkloosheid, economische crises, verlies van inkomen door ziekte, verlies van een partner door scheiding of sterfte en […]

| 25 april 2017 | 0 Comments
Poetsen aan de risico’s van de circulaire economie

Poetsen aan de risico’s van de circulaire economie

De circulaire economie bestaat nog niet. We hebben nog geen economie waarbij de waarde van materialen wordt gemaximaliseerd en grondstoffenkringlopen worden gesloten. We gebruiken nog steeds meer materialen en grondstoffen dan de aarde kan reproduceren. Wat wel bestaat, en gelukkig ook in toenemende mate, zijn bedrijven die proberen grondstoffenkringlopen te sluiten door middel van de […]

| 23 april 2017 | 1 Comment
De evolutie van geluk, deel 2

De evolutie van geluk, deel 2

Omdat het BBP geen goede maat is voor welzijn en geluk moeten we waarschijnlijk meer naar de immateriële factoren kijken. Ook de immateriële factoren zijn de laatste eeuwen sterk veranderd. Voordat wij stedelingen werden, waren kleinschaligheid, intimiteit en sociale zekerheid gebaseerd op vertrouwen en geborgenheid binnen families kenmerkend. Het persoonlijke relatienetwerk omvatte behalve de geliefden […]

| 18 april 2017 | 0 Comments
Welke materialen zijn eigenlijk geschikt voor de Circulaire Economie?

Welke materialen zijn eigenlijk geschikt voor de Circulaire Economie?

Financieel voordeel kunnen behalen is een belangrijke reden voor organisaties om in de circulaire economie (CE) te stappen. Dit komt wederom terug in de interviews die we hebben afgenomen in het landelijk onderzoek naar Business Modellen voor de CE. Hoe het behalen van financieel voordeel past binnen de idee van de CE, waarin waardebehoud, waardeverhoging […]

| 18 april 2017 | 0 Comments

Deze website wordt mede mogelijke gemaakt door: