Een duurzame toekomst voor de Formule 1 staat al jarenlang op het programma. Een van de doelen is om klimaatneutraal te zijn in 2030. De racewagens gaan in de toekomst rijden op basis van hernieuwbare energie. De duurzame toekomst heeft onder meer vorm gekregen in het nieuwe Concorde Agreement. Hierin is onder meer opgenomen dat er sprake is van een overeenkomst om de toekomst van de F1 op lange termijn duurzaam te laten zijn.
Het plan omvat bijvoorbeeld projecten om tot een vermindering van de ecologische voetafdruk te komen. Er zijn daartoe in het verleden overigens ook al maatregelen voor genomen.
Klimaatneutrale maatregelen
De duurzame toekomst is in het verleden al begonnen met de invoering van de hybride motoren. Daarmee rijden de coureurs bijvoorbeeld ook tijdens de komende GP in België op 30 augustus. De racewagens die sinds 2014 met hybride motoren zijn uitgevoerd, zorgen voor een thermische efficiëntie die uitkomt op ongeveer 50%. Met ingang van het jaar 2021 is het de bedoeling om brandstoffen te gebruiken die in elk geval voor 20% hernieuwbaar is. Daarmee is er sprake van een eerste aanzet om in 2030 de klimaatneutrale maatregelen optimaal te laten zijn. De start van de Formule 1 race op 30 augustus is 15.10 uur. De kwalificatie is op de zaterdag ervoor.’
Efficiënte motor
De hybride motor van de racewagens in de Formule 1 zijn superefficiënt. De F1 gaat bovendien in samenwerking met de autobranche en energiesector een hybride verbrandingsmotor ontwerpen die klimaatneutraal moet zijn. Dat levert een bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot. De organisatie erkent ook dat er sprake is van een globaal probleem.
Duurzaamheid op circuits
Er is niet alleen aandacht voor de racewagens en het type brandstof, want ook aan de circuits is gedacht. Er is wat dat betreft sprake van maatregelen die zowel betrekking hebben op de operationele kant van de F1 als van de activiteiten rondom een Grand Prix. Er zijn onder meer plannen om faciliteiten en kantoren te laten draaien op groene energie. Bovendien is het de bedoeling om over vijf jaar de circuits duurzaam te laten zijn. Dat betekent dat er onder meer een verbod komt op het gebruik van plastic dat bedoeld is om eenmalig te gebruiken. Verder voorziet het plan om ook de afvalrecycling te verbeteren en te optimaliseren. Overigens is het nieuwe Concorde Agreement onlangs in augustus ondertekend door alle partijen, zoals FIA en de teams.