Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) wordt via talloze events en in meer dan 400 gerenommeerde winkels door heel Nederland aandacht gevraagd voor duurzame mode. Ontwerpers, merken en retailers vertellen van 7 t/m 16 oktober de verhalen achter hun duurzame kleding. De week wordt officieel geopend tijdens de Circulair Fashion Show op 7 oktober. Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, vinden de Streetwear en Dutch Design Fashion Shows plaats in Amsterdam.
De Dutch Sustainable Fashion Week is een initiatief van Goodbrandz. Het werkt samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Urgenda, InspiringStories, Kiesduurzamemode, Euretco, InRetail en Marie Claire. Deze week staat in het teken van het bewust worden van duurzame fashion. 68% van de consumenten wil namelijk graag duurzame kleding kopen. Slechts 11% weet echter waar zij dit kan kopen (bron: Goodbrandz).
Fashion events
De gehele week vinden er door heel Nederland events plaats. Modeshows, exposities, swap markets, lezingen, workshops, het Fair Fashion Festival in Utrecht, activiteiten in het Textielmuseum in Tilburg. De Awearness Fashion shoppingtour in Arnhem. Consumenten kunnen meedoen aan treasure hunts in Eindhoven. Ze kunnen discussies en workshops in Den Haag en shoppingroutes in 25 verschillende steden volgen. Een overzicht van alle activiteiten vindt u op dsfw.nl.
What if this sweater could talk?
De inspirerende achtergrondverhalen van de kledingstukken en de makers worden uitgelicht met de slogan What if this … could talk?. De deelnemende winkeliers gebruiken hangtags voor de duurzame kledingstukken, showcards met informatie bij de deelnemende merken en een hanger in de paskamer met tips om je garderobe te verduurzamen. Het doel van deze campagne is de consumenten zo goed mogelijk te informeren over de herkomst van duurzame mode en uit te leggen waar zij op moeten letten tijdens het shoppen. Ons samen sterk maken om duurzame mode zo herkenbaar mogelijk te maken voor de consument, om enthousiasme op te wekken en vraag te creëren, met als gevolg dat fabrikanten hun processen gaan verduurzamen, dat is waar het om draait.
Ambassadeurs
Diverse bekende Nederlanders zoals Katja Schuurman, Sanne Vogel, Hans Ubbink, Helga van Leur, Froukje Jansen, Loes Haverkort, Dolf Jansen en Milouska Meulens ondersteunen de Dutch Sustainable Fashion Week en vertellen hun eigen inspirerende verhalen achter hun keuze voor duurzame mode.
Consument heeft de macht
“Nog veel merken zijn terughoudend in het verduurzamen van hun productie. Dat komt omdat de concurrentie moordend is en de waarde van kleding in de ogen van consumenten door de komst van Fast Fashion enorm gedevalueerd is. De groeiende groep bewuste consumenten lopen daarnaast vast omdat zij niet weten waar ze op moeten letten. En hoe zij duurzame mode kunnen herkennen. Met de Dutch Sustainable Fashion Week hopen wij deze consumenten handvatten te bieden en te laten zien wat er allemaal verkrijgbaar is”, aldus Goodbrandz directeur Cécile Scheele.
Omgekeerde wereld
“Tijdens DSFW wordt duidelijk hoeveel duurzame modemerken er al bestaan en waar je deze online en in de winkelstraten precies kan kopen. Het is belangrijk dat de consument het echte verhaal achter een kledingstuk kent. Hierdoor wordt het om voor een mode item te kiezen dat met respect voor mens, dier en milieu is gemaakt. Eigenlijk is het de omgekeerde wereld dat we de eerlijke artikelen moeten labelen in plaats van de oneerlijke”. Dat zegt Matthijs Kettelerij, communicatiemanager Urgenda en projectleider bij Kiesduurzamemode.