• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Wageningen doet test met bio-asfalt

27 juni 2017|doorredactie|inbiobased, circulaire economie

bio-asfalt wageningenWageningen heeft het eerste bio-asfalt fietspad ter wereld op basis van lignine. Het fietspad ligt op de campus van Wageningen University & Research. De opening werd voorafgegaan door het symposium ‘Op weg naar bitumen-vrij asfalt’. Het fietspad is ingedeeld in drie gemarkeerde proefvlakken waarin verschillende duurzame lignine-samenstellingen zijn opgenomen.

Jaarlijks wordt er in Nederland tien miljoen ton asfalt geproduceerd waarvoor zo’n 400.000 ton bitumen uit aardolie nodig is. De asfaltindustrie is al jaren op zoek naar duurzame alternatieven, waarvan er inmiddels enkele zijn ontwikkeld. Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research hebben nu ontdekt dat het duurzame bindmiddel ‘lignine’ uit plantaardige biomassa een zeer interessante alternatieve bron is voor bitumen.

Duurzame reststroom

Lignine geeft hout, gras en stro, zijn stevigheid en zorgt voor de resistentie tegen microbiële afbraak. Richard Gosselink, senior onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research: ‘Met name de bindende en visco-elastische eigenschappen maakt lignine geschikt voor toepassing in bitumen. Lignine komt in enorme stromen vrij in processen van papierproductie en bij de productie van bioethanol. Het blijft daar over als een reststroom die echt veel beter benut kan worden.’ Er is volgens Wageningse onderzoekers voldoende lignine beschikbaar om alle bitumen in asfalt op termijn te kunnen vervangen.

Unieke eigenschappen bio-asfalt

Het biopolymeer lignine werkt als een thermoplast en bindt asfaltbestanddelen aan elkaar. Gosselink: ‘In het bio-asfalt wordt gewerkt met een gepatenteerde formulering waarin 50% lignine en 50% bitumen is verwerkt. Bijkomend voordeel is dat het asfalt hierdoor bij 130 graden in plaats van 180 graden Celsius kan worden verwerkt. Dit geeft een enorme milieuwinst.’

Bio-asfalt fietspad Wageningen Campus

Met sponsoring van de provincie Gelderland, gemeente Wageningen en Wageningen University & Research is het mogelijk gemaakt om het fietspad op de campus van een innovatieve deklaag te voorzien waarin drie typen lignines zijn verwerkt in drie afzonderlijke proefvakken. Het fietspad is aangelegd door aannemer Roelofs. De komende jaren wordt uitgebreid gemonitord hoe de deklaag zich ‘gedraagt’ onder verschillende weersomstandigheden. Gosselink: ‘Er lopen op dit moment al twee succesvolle proeven met wegen van lignine-asfalt in de provincie Zeeland. Het bio-asfalt houdt zich daar heel goed. De grootste uitdaging op dit moment is het productieproces van lignine. We merken dat er enorm veel belangstelling is voor lignine als vervanger van bitumen, maar de grondstof is nog relatief duur. Een belangrijk deel van ons vervolgonderzoek richt zich dan ook op het vinden van kostenefficiënte bronnen.’

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen zagen winst D66 niet aankomen3 november 2025 - 07:00
  • rijkste 1 procent
    Superrijken plunderen het klimaat31 oktober 2025 - 09:26
  • teflon pfas
    Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
  • zonnepanelen
    Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Gelderland organiseert draagvlak voor meer windmolensEindelijk minder suiker in groenteconserven
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten