Duurzaam adverteren? Het kan heel goed dat u daar nog nooit van heeft gehoord. Dat is ook de reden waarom we daar uw aandacht voor vragen. Dat zit zo:

Een banner op een website of een advertentie in een tijdschrift is eigenlijk gewoon een product dat wordt gemaakt en verhandeld. Net zoals een koffieboon. Nu komen de meeste koffiebonen uit landen, waar de boeren heel weinig geld ontvangen voor hun koffiebonen. Dat vonden wij niet duurzaam. Daarom is Fair Trade in het leven geroepen, om er voor te zorgen dat de prijs die wij voor koffie betalen een eerlijke prijs is, waarbij niet te veel aan de strijkstok blijft hangen en de producent een redelijk inkomen kan verdienen. Mede daarom is duurzame koffie heel populair geworden.

Maar wat voor koffie uit de tropen geldt, geldt ook voor reclame. Als er te veel van de omzet aan de strijkstok blijft hangen kan een uitgever niet meer rondkomen. En dat is nu precies aan de hand in medialand: de adverteerder huurt een reclamebureau in, dat een mediabureau inschakelt, wat vervolgens campagnes inkoopt via nog wat tussenpersonen, exploitanten en brokers en onderweg mogelijk nog wat prijsafspraken maakt. Tegen de tijd dat de advertentie bij de uitgever terecht komt, is soms wel 80% van het budget al opgemaakt aan provisies voor tussenpersonen. Terwijl de uitgevers er voor mogen zorgen dat de campagne resultaat oplevert. De uitgever als uitgebuite mediaboer als het ware.

En er is nog meer aan de hand. Tussenpersonen in internetreclame volgen het gedrag van consumenten op het internet. Als een consument een bepaalde site bezoekt, wordt die informatie opgeslagen als interesse van die consument. Zo worden interesseprofielen van internetgebruikers samengesteld. Die profielen worden aangeboden aan adverteerders, waarbij een adverteerder vertoningen kan kopen aan consumenten met een gewenst profiel, ongeacht welke website deze bezoeken.

Dan gebeurt het volgende: een uitgever investeert in een hele goede website, bij voorbeeld over koken. Normaal gesproken zou een fabrikant van potten en pannen graag advertentieruimte inkopen op zo’n kooksite. Maar die site vertoont ook advertenties van een grote tussenpersoon, die zijn bezoekers volgt en de gegevens van die bezoekers aan de fabrikant van potten en pannen aanbiedt met de mogelijkheid om zijn advertenties te vertonen aan bezoekers van de kooksite, wanneer die andere websites bezoeken.

Dat lijkt aantrekkelijk want het is vaak goedkoper voor de adverteerder. Maar voor gespecialiseerde websites is het dodelijk, omdat ze het grootste deel van hun omzet kwijt kunnen raken. En voor gerichte adverteerders uiteindelijk ook, omdat er geen controle meer is over de omgeving waar hun advertentie terecht komt. In een extreem geval kan een kookliefhebber de reclame voor potten en pannen te zien krijgen terwijl hij een pornosite bezoekt.

Dit spel wordt door heel grote partijen in internetreclame gespeeld en heet remarketing. Het is ook juist dat wat de nieuwe privacywetgeving, de ‘cookiewet’ wil voorkomen.

Wij vinden dat niet duurzaam, niet voor ons zelf en niet voor onze adverteerders. Spreekt duurzaam adverteren u aan? Dan doen we u graag een voorstel.

Als u duurzaam bij ons wilt adverteren, klik dan hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *