like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Nederland groeit als nooit tevoren, maar wel anders

Van: op 3 december 2013

triodosgirlNederland groeit als nooit tevoren. Deze tegendraadse constatering is de kern van een publiekscampagne die alle Nederlanders aan het denken moet zetten over het begrip ‘groei’. De campagne is een initiatief van Triodos Bank, die er het vastgeroeste denken over economische groei en onze welvaart mee wil losmaken. Het gaat daarbij immers over meer dan een toe- of afname van het bruto nationaal product. De campagne gaat dinsdag 3 december 2013 van start met het uitzenden van de korte film na het NOS Achtuurjournaal op Ned1. De komende weken zullen varianten op deze film op tv, radio, online en in bioscopen door heel Nederland worden herhaald.

Groei is het gesprek van de dag en wordt gezien als dé voorwaarde om uit de recessie te komen. Maar wat zeggen groeicijfers eigenlijk? Zijn we als het bruto nationaal product met 0,1% stijgt, opeens 0,1% gelukkiger? Moeten we eigenlijk wel groeien, of heeft dit streven nu juist veel problemen veroorzaakt? Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland: “We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis.”

Volgens Triodos Bank ligt de sleutel in het besef dat financieel en maatschappelijk rendement niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken. De bank wil met de campagne laten zien dat als je anders naar groei kijkt, ziet dat groei over veel meer gaat dan cijfers. En dat het met Nederland eigenlijk best goed gaat. Bierman: “Je kunt geluk laten groeien. Gezonder voedsel. De hoeveelheid schone energie. Zelfvertrouwen. Je kunt iets groot laten worden, door het juist klein te houden. Je kunt groeien door te delen. En zelfs door minder geld uit te geven. Groei is dan niet abstract meer, maar heel dichtbij.”

Als je anders naar groei kijkt, kun je stellen dat Nederland groeit als nooit tevoren. Bierman: “Steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor kwalitatieve groei. Overal om je heen zie je maatschappelijke groei. Groei die niet gaat over meer spullen produceren en kopen. Mensen en bedrijven nemen daarin zelf het voortouw. Denk aan gezinnen die hun eigen energiemaatschappij beginnen. Slagers die plantaardig vlees maken. Instellingen die menswaardige en aandachtige zorg bieden. En ondernemers die producten maken die minder schadelijk zijn voor mens en milieu.”

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. AVE schreef:

    Beste Triodossers,

    Voor een goed gesprek moeten alle deelnemers dezelfde begrippen hanteren.
    Als Triodos praat over “groei” is de vraag waar hebben ze het over? Groei van wat? De winst van triodos bank en andere bedrijven, de groei van het inkomen van bestuurders, de scheefgroei in de inkomensverdeling, de groei van de handen aan het bed, de groei van de werkgelegenheid, enz.
    Dus niet zoiets als het onmeetbare “groei in het geluksgevoel” van de mensen.

    De crisis is ontstaan door overmatige groei van bankkrediet. Overmatig, want de terugbetaling zou moeten komen uit toekomstige, inflatie gestuwde, inkomensverhogingen.
    Elke trendwatcher had kunnen voorzien, dat de toenemende automatisering en internet omzet leidt tot een verandering in productie en distributie structuur met als gevolg structureel banen verlies voor grote groepen van de bevolking.

    Maar als bank is het leuker om over “groei in geluksgevoel” te praten dan over negatieve groei in werkgelegenheid voor de komende jaren. Honderdduizenden mensen komen nooit meer aan de bak. Als bank kun je hen beter doodzwijgen.

  2. eric-jan tuininga schreef:

    Beste Matthijs en alle Triodosssers
    Mooie campagne! Is het een idee om het komende seizoen een prijsvraag uit te schrijven voor (Jonge) filmers om in 2 minuten film te maken rondom duurzame thema’s?
    We kunnen die dan op Springtij laten eindigen met een soort mini IDFA.
    Ik ken een voorbeeld uit de VS waar 500 inzendingen kwamen op een dergelijk soort uitdaging en werkelijk juweeltjes tevoorschijn kwamen.
    Wellicht iets voor en vervolg dus?
    Eric-Jan

  3. Jan Juffermans schreef:

    Heel mooi filmpje Matthijs Bierman! Hiermee groeit weer mijn bewondering voor de Triodosbank. Wellicht dat zo zelfs minister Kamp gaat begrijpen dat die financiële groei van het BNP een grote misleiding is. Omdat daar grote ellende als ernstige auto-ongelukken, stormschade en misoogsten allemaal als positieve groei wordt meegeteld. Ook met het http://www.PlatformDSE.org proberen we dat kwalijke misverstand de wereld uit de helpen.