Recyclebaar en hernieuwbaar zijn de belangrijkste begrippen die gebruikt worden om milieu-inspanningen te omschrijven. Opvallend is dat de term hernieuwbaar door consumenten en influencers anders wordt geïnterpreteerd. Dit blijkt uit een internationaal milieuonderzoek uitgevoerd door het bureau Millward Brown in opdracht van Tetra Pak. Ruim 7.000 consumenten en 230 influencers (stakeholders in de industrie, overheden, NGO’s, verpakkings- en voedingsexperts) in elf verschillende landen werden ondervraagd.
“Milieuvriendelijk, recyclebaar, hernieuwbaar, duurzaam, duurzaam verpakken, CO2-voetafdruk; allemaal termen die we vaak horen of zien als het om milieu-aspecten gaat. Maar zijn deze begrippen wel duidelijk? Wat verstaan consumenten eigenlijk onder deze begrippen? En verschilt de interpretatie van consumenten met die van het bedrijfsleven? Met ons internationale onderzoek hebben we de antwoorden op bovenstaande vragen gezocht. Wij vinden het belangrijk om onze milieu-impact zoveel mogelijk te beperken. Een volgende stap is dat ook consumenten weten hoe zij beter voor het milieu kunnen zorgen. Dan is het cruciaal dat je elkaar goed begrijpt. Een gemeenschappelijke terminologie stelt het bedrijfsleven en consumenten in staat om met elkaar in gesprek te gaan over effectief inzetbare maatregelen en acties. Dit draagt bij aan het bevorderen van producten en oplossingen met een lagere impact op het milieu”, aldus Birgit Kamp, marketing manager Tetra Pak Benelux.
Recyclebaar is bekendste term
Recyclebaar blijkt in alle landen de bekendste term te zijn voor zowel consumenten als influencers. Consumenten associëren de term met recyclebare materialen en hergebruik. Slechts 5% van de consumenten wist de betekenis niet. Ook het bedrijfsleven maakt vaak en graag gebruik van deze term en ziet het als een duidelijk begrip: een product is recyclebaar of niet. Voor recyclebare producten is een communicatieve en cijfermatige onderbouwing mogelijk, dit helpt de consument om de boodschap te begrijpen.
Verwarring over term hernieuwbaarheid
Net als recyclebaar is hernieuwbaar voor influencers een veelgebruikte term. De twee termen worden wereldwijd het meest genoemd in het onderzoek. Voor de meeste influencers verwijst hernieuwbaar naar bronnen die opnieuw door de natuur gegenereerd – en dus niet uitgeput – worden. Maar consumenten associëren hernieuwbaar eerder met ‘opnieuw te gebruiken’ of ‘hergebruik’ – kortom met het einde van de keten – dan met hernieuwbare grondstoffen. Gemiddeld kent 14% van de consumenten de betekenis niet. Ondanks het veelvoudige gebruik in het bedrijfsleven, is het opvallend dat consumenten de term anders interpreteren.
Betekenissen duurzaam verpakken en CO2-voetafdruk zijn te vaag
De termen milieuvriendelijk, duurzaam en duurzaam verpakken beschouwen influencers als te breed, te vaag en te generiek. Een vierde van de consumenten in ontwikkelde landen kent de betekenis van duurzaam verpakken niet. Veel consumenten denken dat duurzaam verpakken iets te maken heeft met recyclen en dat het een beperkte invloed heeft op het milieu. Milieuvriendelijk wordt zelfs gezien als een misleidende term gebruikt voor green washing: een bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is. CO2-voetafdruk is een veel gebruikte zakelijke term geassocieerd met CO2-uitstoot tijdens het productieproces en voor milieu-evaluaties. Het begrip wordt niet gauw voor consumenten gebruikt. De influencers beschouwen de term hiervoor als te technisch. Een derde van de consumenten verbindt het met koolstofuitstoot en klimaatverandering. In totaal kent 38% van de consumenten de betekenis niet.