Ken je Uitgekookt al? Dit bedrijf begon honderden jaren geleden als groentehandel in een winkel in het centrum van Kampen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een miljoenenonderneming in een groot pand op het industrieterrein in IJsselmuiden. Uitgekookt is zelfs zo groot geworden dat dit gebouw in het najaar van 2023 twee keer zo groot wordt gemaakt. Het bedrijf is niet voor niets zo populair geworden, dit heeft vooral te maken met de beperkte food waste. Als je goed voor het milieu wilt zorgen, is het dus een goed idee om een abonnement bij Uitgekookt te nemen. Hoe je dan duurzaam bezig bent, leggen we in dit artikel uit.
In een interview met de Volkskrant van oprichter en ceo Johan van Marle gaat het al snel over het algoritme dat Uitgekookt gebruikt. De marktleider in thuisbezorgde kant-en-klaarmaaltijden heeft namelijk een systeem ontwikkeld waarmee ze precies weten wat hun klanten willen bestellen voordat er überhaupt een bestelling is geplaatst. Dat is absoluut knap, aangezien Uitgekookt inmiddels volgens MSN dagelijks meer dan 25 duizend maaltijden bezorgd bij klanten door heel Nederland.
Hoe weet Uitgekookt dan wat je gaat bestellen voordat je überhaupt hebt besteld? Hiervoor hebben ze dus een algoritme ontwikkeld. Dit systeem kijkt naar wat mensen eerder allemaal hebben besteld en bepalen op basis hiervan welke recepten op het menu van de volgende week de zogenoemde hardlopers gaan zijn. Dit zijn dus de maaltijden die het vaakst besteld gaan worden. Voorbeelden hiervan zijn een kippenstoof en zalmlasagne. Daarnaast kijkt het algoritme ook nog naar het weer. Als het erg warm is, wordt een maaltijdsalade bijvoorbeeld vaak besteld. In de winter zie je een stamppot juist vaak terug in bestellingen.
Het algoritme kan hierdoor inschatten welke gerechten vooral populair zullen zijn in de komende week. Uitgekookt houdt hier rekening mee en koopt vooral de ingrediënten in die nodig zijn voor deze maaltijden. Dit doen ze overigens vooral bij Overijsselse telers. Vervolgens kunnen hun werknemers direct gaan koken om de recepten te maken. Nadat de maaltijden gemaakt zijn, worden ze naar het magazijn gebracht. Hier worden ze per postcode gerangschikt zodat de 900 bezorgers van het bedrijf precies weten waar ze de bestellingen moeten brengen.
Nu klinkt dit algoritme misschien niet heel betrouwbaar, maar toch blijkt dit niet het geval te zijn. Johan van Marle geeft namelijk aan dat het systeem vrijwel nooit fouten maakt, dit zorgt er dan ook voor dat Uitgekookt niet eens 1 procent food waste heeft: “Het is bijna eng”, zo zegt de ceo en oprichter. Dit komt de milieuvriendelijkheid en duurzaamheid van het bedrijf natuurlijk erg ten goede.
Mogelijk denk je dat het systeem een fluitje van een cent heeft doordat Uitgekookt maar een paar maaltijden aanbiedt. Toch is dat niet het geval. Klanten kunnen elke week uit 24 recepten kiezen! In totaal heeft Uitgekookt door de jaren heen maar liefst meer dan 350 gerechten ontwikkeld, waar ook nog eens elke maand meer bij komen. Zo makkelijk heeft het algoritme het dus helemaal niet!