• Service
  • Over ons
  • Vacatures
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

De toekomst van EV’s: bi-directioneel laden als sleutel tot een slim energiesysteem

25 juli 2025|dooronze correspondent

auto laden

De energietransitie staat op een kantelpunt. Jarenlang groeide het aantal elektrische auto’s (EV’s) en zonnepanelen gestaag, gesteund door subsidies en fiscale voordelen. Maar inmiddels verdwijnen die steunmaatregelen in rap tempo. Wat voorheen de verduurzaming aanjoeg, lijkt nu juist op de rem te trappen. Toch schuilt in deze verandering ook een kans: de opkomst van bi-directioneel laden. Elektrische auto’s kunnen zo uitgroeien tot een essentiële schakel in een veerkrachtig en duurzaam energiesysteem.

Minder subsidies, minder stimulans?

Het stopzetten van regelingen zoals de SEPP, de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de BPM, zet druk op de adoptie van EV’s. Deze financiële prikkels maakten elektrisch rijden bereikbaar voor een bredere groep, maar met hun verdwijnen neemt de drempel toe. Voor consumenten betekent dit dat zij kritischer moeten kijken naar de totale kosten van een EV, zeker als er een lening nodig is voor de aanschaf (kijk hier voor het berekenen van een autofinanciering).

Toch hoeft deze ontwikkeling niet per se tot stilstand te leiden. Want met het wegvallen van subsidies komt er ruimte voor duurzame technologieën die zichzelf wél kunnen terugverdienen, zoals bi-directioneel laden.

De schaduwzijde van het salderen

Een vergelijkbare beweging zien we in de zonne-energiesector. De afbouw van de salderingsregeling maakt het minder aantrekkelijk om overtollige zonnestroom terug te leveren aan het net. In 2024 alleen al bleef naar schatting drie TWh aan duurzame stroom onbenut. Simpelweg omdat het niet efficiënt kon worden opgeslagen of benut. Een gemiste kans die de urgentie onderstreept voor innovatie in opslag en slimme benutting van hernieuwbare energie.

Van laadpaal naar energiehub

Hier komt bi-directioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G), in beeld. Deze techniek stelt EV’s in staat om niet alleen energie op te nemen, maar ook terug te leveren aan een woning of het net. Overdag laden met zonne-energie, ’s avonds terugleveren wanneer de zon onder is en de vraag piekt: het klinkt eenvoudig, maar het potentieel is enorm. De auto verandert zo in een mobiele batterij die flexibel inzetbaar is binnen het energiesysteem.

Slim investeren in een batterij op wielen

Hoewel EV’s met bi-directionele laadcapaciteit vaak duurder zijn, is die hogere investering te rechtvaardigen, ook als daarvoor (extra) financiering nodig is. De voordelen zijn immers tastbaar:

  • Je benut je zelfopgewekte zonne-energie maximaal;
  • Je verlaagt je energierekening doordat je minder hoeft af te nemen van het net;
  • En je draagt actief bij aan het balanceren van de netbelasting.

In plaats van een kostenpost wordt de auto een volwaardig onderdeel van de thuisbatterij en een bijdrage aan het collectieve energiesysteem.

EV’s als dragers van systeemverandering

De toekomst van elektrisch rijden ligt niet langer in subsidiestromen, maar in slimme koppelingen. Door EV’s in te zetten als energieopslag en ze te integreren in een flexibel, decentraal energiesysteem, ontstaan nieuwe mogelijkheden. De elektrische auto evolueert van vervoermiddel tot energiehub, een cruciale pion in de energietransitie.

Door technologische innovatie, slim beleid en bewust consumentengedrag te combineren, kunnen we de weg vrijmaken voor een robuust en duurzaam energiesysteem waarin elektrische auto’s méér zijn dan stilstaande assets op vier wielen. De sleutel? Zorgen dat we ze laten rijden én laden met beleid.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • e-laden
    Laadpaal-chaos: 100 euro verschil voor een volle batterij11 december 2025 - 10:37
  • ongelijkheid en armoede
    Ongelijkheid wordt steeds extremer10 december 2025 - 09:26
  • czs medicijn als wapen
    Oorlog tot in je hersenen: medicijn als wapen8 december 2025 - 10:58
  • toekomst samen manen
    Bang voor de natuur, wat nu?6 december 2025 - 10:38
  • europees parlement
    Europarlement wil greenwash makkelijker maken4 december 2025 - 10:47

Inzicht

  • ai in 2026
    AI in 2026: meer risico’s dan kansen5 december 2025 - 11:16
  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit twaalf visies22 november 2025 - 08:25
  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

Energie vergelijken bij Easyswitch
Energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Welke essentiële investeringen voor moderne magazijnen? magazijn energie armoede Energiearmoede nam in 2024 fors toe
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten