De cruisewereld zet opnieuw een monsterlijk grote stap. In Finland gleed de Legend of the Seas onlangs voor het eerst het water in. De schaal is duizelingwekkend: cruiseschepen van deze klasse tellen meer dan 20 dekken, bieden plek aan ruim 5.000 gasten en hebben een tonnage van meer dan 250.000 GT , de omvang van een kleine stad. En er zijn nog eens drie van deze monsterschepen in aanbouw. Alsof klimaatverandering niet bestaat.
Aan boord is alles mega: acht verschillende “wijken” met glijbanen, aquaparken, een skywalk en avontuurlijke parcoursen, theaters, restaurants en luxe ontspanningszones. In de zomer van 2026 vaart de Legend of the Seas eerst in de Middellandse Zee, waarna hij richting Caribisch gebied trekt. Daar liggen tropische eilanden als Perfect Day at CocoCay al klaar om duizenden toeristen per week te ontvangen.
Mega impact
Maar achter het wow-effect schuilt een steeds luider wordende discussie. Royal Caribbean presenteert de schepen als schoner en moderner: ze varen op vloeibaar aardgas (LNG), gebruiken walstroom in havens, en zijn uitgerust met systemen die restwarmte en afvalstromen efficiënter verwerken. Volgens de rederij levert dit tot 25 procent minder CO₂-uitstoot op dan traditionele scheepsbrandstoffen.
Milieuorganisaties zetten daar echter grote vraagtekens bij. LNG klinkt groen, maar bij productie en verbranding kan methaan ontsnappen, een broeikasgas dat tientallen keren sterker is dan CO₂. Zelfs kleine lekken kunnen het vermeende voordeel tenietdoen. Bovendien blijft het een fossiele brandstof. Voeg daarbij dat zulke megaschepen duizenden tonnen brandstof per reis verbruiken, en de balans is duidelijk: de cruisesector blijft zwaar vervuilend.
De schaal maakt het probleem nog groter. Havens moeten worden aangepast om de drijvende steden te ontvangen, met extra uitstoot, afval en verstoring van lokale ecosystemen als gevolg. Critici spreken van “greenwashing”: het groener kleuren van een product dat in essentie nog steeds grote klimaatkosten veroorzaakt.
Steden willen van cruiseschepen af
Er zijn verschillende steden wereldwijd – vooral in Europa – die al dan niet gedeeltelijk besluiten hebben genomen om met grote of vervuilende cruiseschepen te stoppen of er strenge limieten voor in te stellen.
-
Venetië, Italië Een van de bekendste voorbeelden. Schepen boven een bepaalde tonnage mogen niet meer door de historische grachten varen (zoals de Giudecca Canal) en grote cruiseschepen zijn geweerd uit de directe omgeving van San Marco.
-
Nice, Frankrijk De burgemeester heeft een maatregel genomen dat schepen met meer dan 900 passagiers niet meer mogen aanmeren in de haven. Cannes, Frankrijk Vanaf 2026 wordt het aantal cruisepassagiers beperkt; schepen met meer dan 1.000 mensen worden aan land gebracht via kleine vaartuigen vanaf voor de kust. In de toekomst wil men de grote schepen (meer dan 1.300 passagiers) volledig weren.
-
Palma de Mallorca, Spanje Overweegt beperkingen om te voorkomen dat te veel schepen met veel passagiers de haven bezoeken. Bijvoorbeeld het beleid waarin slechts drie schepen per dag toegestaan zijn, en maximaal één met meer dan 5.000 passagiers.
-
Dubrovnik, Kroatië Daar zijn maatregelen genomen om het aantal cruiseschepen per dag te beperken om overtoerisme tegen te gaan.
-
Barcelona, Spanje Behoort tot de steden die met regelmaat praten over het beperken van cruiseverkeer, zeker vanwege luchtvervuiling en druk op infrastructuur.
Ook in Amsterdam en Rotterdam wordt de discussie gevoerd om de aanleg van cruiseschepen te beperken of te verbieden.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )