Bijna 1 miljoen huishoudens stapt elk jaar over naar een andere energieleverancier. Meestal om geld te besparen. Vergelijkingssites spelen hierbij een cruciale rol en kunnen het marktaanbod inzichtelijk maken. Maar de voordelige energietarieven die vergelijkers tonen, gelden meestal maar een jaar. Daarna schieten de prijzen ineens omhoog. Alleen door elk jaar opnieuw over te stappen, houden mensen hun energierekening laag. Independer rekent af met deze manier van klantenwerving en start daarom met een eigen EnergieVergelijker. Het doel hiervan: het bieden van een transparante vergelijking op basis van eerlijke tariefinformatie. Hiermee komt een einde aan de noodzaak van het jaarlijks overstappen voor een goede energieprijs. De Independer EnergieVergelijker is vanaf vandaag beschikbaar.
Eerlijk advies
Veel consumenten vroegen Independer een energievergelijking te starten omdat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Zo worden veel zaken zoals contractduur, vast/variabel tarief en groenheid van energieproducten door elkaar heen getoond. Om de keuzestress die dit veroorzaakt tegen te gaan, ontwikkelde Independer een overzichtelijke keuzehulp. Mensen blijken bovendien nauwelijks te weten welke tarieven ze écht moeten betalen voor hun gas en stroom. De Independer EnergieVergelijker toont die achterliggende tarieven wél direct. Met 15 jaar ervaring in het eerlijk vergelijken van verzekeringen wil Independer ook de energiemarkt transparanter maken.
Goedkoop wordt duurkoop
Energieleveranciers lokken klanten vaak met actietarieven, welkomstbonussen en gadgets. De energievergelijkers rekenen de hoge eenmalige welkomstbonussen door in een tarief dat de klant vaak alleen het eerste jaar betaalt. Die ‘gemanipuleerde jaartarieven’ worden hiermee zo aantrekkelijk laag, dat klanten hier vaak voor kiezen. Maar na dat jaar moet die klant dus ineens de hoofdprijs betalen voor zijn gas en elektriciteit. Dit principe zorgt ervoor dat mensen op de lange duur veel meer betalen dan nodig is.
Bonussen apart vermelden
Independer verrekent bonussen niet in het getoonde jaarbedrag maar vermeldt deze altijd apart. Bovendien toont Independer ook altijd een indicatie van de energieprijs ná afloop van de contractperiode. Zo kunnen consumenten de werkelijke energietarieven beter vergelijken. Vooral mensen die niet ieder jaar willen switchen, zien direct of een overstap verstandig is of juist niet.
Independer pleit voor structureel lage tarieven
Eenmalige bonussen die energieleveranciers aan nieuwe klanten betalen zijn kostbaar. Net zoals de eenmalige vergoedingen die energievergelijkers ontvangen bij het aanbrengen van een klant bij de energieleverancier. Deze financiële prikkels zorgen ervoor dat de consument wordt ‘rondgepompt’ binnen het circuit van energievergelijkers en -leveranciers. De consument wordt dan ook aangemoedigd om steeds weer over te stappen. De kosten voor die bonussen worden uiteindelijk via de echte tarieven weer verhaald op de consument. Independer pleit ervoor de welkomstbonussen af te schaffen en dit geld te gebruiken om de tarieven structureel laag te houden.
Afrekenmodel zonder prikkel tot jaarlijks overstappen
Vergelijkingssites vragen nu een hoge eenmalige overstapvergoeding aan energieleveranciers. Een klant die na afloop van het contract switcht levert wederom een hoge overstapvergoeding op. Independer vindt deze werkwijze niet goed en hanteert daarom een ander verdienmodel, afgekeken van de verzekeringswereld. Hiermee wordt de klant niet jaarlijks gestimuleerd om over te stappen, zodat de hoge eenmalige vergoeding kan worden geïncasseerd. In plaats daarvan vraagt Independer aan energieleveranciers per klant jaarlijks een lage doorlopende vergoeding. Daarmee is de financiële prikkel om mensen te laten overstappen grotendeels verdwenen. En zo dalen ook de wervingskosten van de energieleveranciers. De tarieven voor consumenten kunnen hierdoor structureel dalen. Wel krijgt de klant desgewenst elk jaar te horen of hij nog steeds het beste contract voor zijn situatie heeft.
Nieuwe tak van sport
Ruud Martens (algemeen directeur Independer): “Als Independer maken we complexe markten transparant en we helpen mensen met kiezen. Dit doen we voor verzekeringen en hypotheken maar ook voor ziekenhuizen en andere zorgverleners. Wij denken dat de tijd nu rijp is voor deze nieuwe tak van sport, want in de energiemarkt valt nog veel te verbeteren. Transparantie is in deze branche zeer gewenst.”