• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Jongeren geven minder om het milieu

13 september 2022|doorredactie|inmilieu

mannen

De sociale impact van bedrijven vinden jongere Nederlanders belangrijker dan hun impact op het milieu. Dit blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey (onderdeel van Momentive) onder ruim 1500 respondenten over het belang van ESG (Environment, Social, Governance). Hoe jonger de respondent, hoe minder belangrijk het milieu.

In de leeftijdsgroep 18-34 jaar geeft 51% aan dat bedrijven vooral sociale impact moeten maken, terwijl 31% milieu-impact belangrijker vindt. Voor respondenten tussen de 35 en 64 is die verhouding 35% tegenover 45%. Bij 65-plussers is dit verschil het kleinste: 38% wil vooral milieu-impact zien, 42% sociale impact. Geen enkele leeftijdsgroep geeft daarbij prioriteit aan governance. Overigens geeft 12% aan dat bedrijven geen bijdrage zouden moeten leveren aan maatschappij en milieu – een hoger percentage dan de andere landen in het onderzoek, de VS (10%), het VK (7%) en Ierland (3%).

Actieve inzet bedrijven gewenst

Van alle respondenten vindt 73% het bovendien belangrijk dat hun werkgever zich actief inzet voor ESG. 69% geeft zelfs aan dat ze een stap terug zouden doen in salaris om voor zo’n werkgever te werken. Met actieve inzet bedoelen de respondenten wel wat meer dan alleen statements op social media (28%). Beter in de smaak vallen bijvoorbeeld donaties naar duurzame doelen (33%), partnerships met non-profits (35%) en bedrijfsrapporten waaruit de tastbare ESG-inzet blijkt (33%).

Opmerkelijk is ook dat de consumenten in tijden van economische onzekerheid even bereid zijn een meerprijs te betalen voor duurzame producten als voordat de inflatie sterk begon te stijgen (62% vs. 64%). In andere landen waarin het SurveyMonkey-onderzoek is uitgevoerd, is deze daling veel sterker. Zo is in het VK momenteel 51% bereid meer te betalen voor duurzame producten, vergeleken met 64% als er geen sterke inflatie was geweest.

Hoewel veel respondenten duurzame verwachtingen heeft van bedrijven, blijkt uit het onderzoek dat er nog winst te behalen valt in het eigen gedrag. 62% geeft aan te recyclen, maar andere duurzaam gedrag loopt daar ver op achter:

  • Producten repareren (in plaats van deze te vervangen) – 43%
  • Energie-efficiënte apparaten gebruiken – 31%
  • Tweedehands producten kopen – 30%
  • Minder wegwerpplastic gebruiken – 42%
  • Alternatief vervoer gebruiken – 38%
  • Minder vlees eten – 35%
  • Voedsel composteren – 25%
  • Zonnestroom gebruiken – 29%
  • Een voertuig met lage emissies gebruiken – 14%

“De roep om verantwoordelijkheid te nemen voor maatschappij en milieu groeit aan alle kanten. Bedrijven kunnen het niet aan de consument laten een betere wereld te creëren, maar moeten zich hier actief voor inzetten”, zegt Julia Pilkes, Director Demand Generation EMEA bij Momentive. “En dan zeker niet alleen met woorden, maar met daden.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nederland spil in wereldwijde export van plastic afval export van plastic afval groen strand Weer acht groene stranden in Nederland
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten