Monsanto heeft voor 930 miljoen dollar de Climate Corporation gekocht. Met de aankoop wil het bedrijf boeren toegang geven tot ‘big data’ om meer te produceren met minder natuurlijke hulpbronnen. De Climate Corporation heeft technologie ontwikkeld om hyperlokale weermonitoring uit te voeren, die is gebaseerd op agronomische datamodellering en hogeresolutie weersimulaties. Analyse van enorme hoeveelheden data zou het mogelijk moeten maken dat landbouwers hun opbrengsten kunnen voorspellen, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Datawetenschap is de volgende grote groeikans voor de landbouw en vertegenwoordigt een potentiële waarde van $ 20 miljard dollar, die nu nog buiten bereik van Monsanto ligt, zegt het bedrijf. Monsanto en de Climate Corporation schatten dat de meeste boeren hun maïsoogst bijna kunnen verdubbelen als ze gebruik maken van de gecombineerde kennis van de bedrijven.
Climate Corporation zal haar huidige risicomanagement producten, waaronder een online dienst voor gewasplanning, monitoring en aanbevelingen, blijven voortzetten en kan de oogst te verzekeren via haar netwerk van zelfstandige agenten.
Met de concentratie van agrarische diensten en producten wordt Monsanto nog dominanter op de agromarkt dan het nu al is. En door de aaneengesloten keten van diensten wordt het voor boeren vrijwel onmogelijk om daar nog van af te stappen.
Nu al wordt er gesproken van een aanzienlijke uitbreiding van het aantal gewassen in de portefeuille van Monsanto, en dan gaat het vrijwel automatisch om genetisch gemanipuleerde gewassen. Gezien de aard van de overname en de kennis van Climate Corporation, zal dat mogelijk gaan om gewassen die zijn afgestemd op extreme weersomstandigheden.