like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Een nieuw businessmodel voor een circulaire orchidee, waarom eigenlijk?

Van: op 31 augustus 2016

orchideeOrchidee kweker Ronald Koeleman bedacht samen met wetenschappers van de Erasmus Universiteit een retoursysteem voor uitgebloeide orchideeën. Het resultaat is een duurzaam nieuw product mét marktpotentieel: de circulaire orchidee. Het Groene Brein bracht de ondernemer en wetenschappers bij elkaar, zo lezen we in de nieuwsbrief van DuurzaamDoor.

Het kweken van orchideeën is een langdurig en energie-intensief proces. Elke orchidee staat zo’n 70 weken in de kas. Vervolgens staat de orchidee vaak een tijdje op de vensterbank en belandt daarna in de prullenbank. Dat moet anders kunnen, vond Koeleman. "Je kunt orchideeën namelijk in korte tijd weer opkweken als ze zijn uitgebloeid. Met het hergebruiken van uitgebloeide orchideeën bespaar je ongeveer 70 procent CO2-uitstoot."

Koeleman kwam via Het Groene Brein - een organisatie die ondernemers met een duurzaamheidsvraagstuk aan wetenschappers koppelt – in contact met de vakgroep Technology and Operations Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Cradle to Cradle-onderzoeker Diana den Held ging met vier studenten aan de slag met Koelemans idee. Het resulteerde in een retourlogistieksysteem mét businessmodel. Koeleman: "De retourzending van de uitgebloeide orchideeën verloopt via een retailer. De consument koopt daar zijn circulaire orchidee en brengt de plant terug zodra deze is uitgebloeid. Hij krijg dan korting op een nieuwe orchidee. De winkelier stuurt de plant terug naar kweker – bijvoorbeeld in een speciale verzendbox - om deze opnieuw te laten opkweken, in een fractie van de kweektijd van een nieuwe orchidee."

 

Duurzaam imago

Ook voor de winkelier zijn er voordelen. "Het retoursysteem zorgt ervoor dat klanten terugkomen naar de winkel, om de plant terug te brengen en een nieuwe mee te nemen. Daarnaast draagt het bij aan het duurzame imago van de winkel. Ander voordeel is dat er geen waste meer is. Normaal gesproken wordt slechts acht van de tien planten daadwerkelijk verkocht. Straks kan de winkelier ook de niet-verkochte orchideeën terugsturen naar de leverancier."

 

Maar het kan veel simpeler

Natuurlijk is terugnemen en hergebruiken beter dan weggooien. Maar onder aan de streep is het allemaal een hoop overbodig werk, omdat je, met een klein beetje geduld, heel makkelijk de plant zélf weer aan het bloeien kunt krijgen. Uitbundig zelfs, zoals je op de foto kunt zien: onze eigen Phalaenopsis in haar vierde bloei in 3 jaar tijd. Misschien is klanten goed adviseren nog de meest duurzame optie. Daar heb je geen wetenschappers voor nodig en het kost niets….

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Inzicht, Rotterdam



 

Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Anton schreef:

    Alsof een zichzelf respecterende orchideeënkweker een terugebrachte plant waarvan de kans extreem groot is dat deze besmet is met ziekten of voorzien van luis, spint, trips of andere plagen weer in zijn kas wil hebben.

    Dit is niets meer dan een lachwekkend idee van iemand die absoluut niet weet waar hij over spreekt.