Het Nuon Solar Team heeft een nieuwe zonneauto, Nuna9. Met een nieuwe vorm, een kleiner zonnepaneel en “a touch of Dutch” op de zijkant, straalde de nieuwe zonneauto bij laboratorium Lijm & Cultuur in Delft. De studenten van de TU Delft verdedigen in oktober met Nuna9 de wereldtitel tijdens de World Solar Challenge in Australië.
Het ontwerp van Nuna9 is er een die we nog niet eerder in de zonneracewereld hebben gezien. De grootste verandering op het gebied van aerodynamica is dat Nuna9 geen overhangende neus meer heeft en Nuna9 een compact racemonster geworden is. De raceorganisatie van de Bridgestone World Solar Challenge past elke editie de regels aan. Dit jaar mag het zonnepaneel slechts nog maar 4 m2 maximaal zijn in vergelijking met de 6 m2 van de vorige race. Jasper Hemmes, aerodynamicus van het team, vertelt: “Met het ontwerp van Nuna9 hebben we een nieuwe stap gezet in het zonneracen. Door de wijziging in de regels van de World Solar Challenge zijn we genoodzaakt om dit jaar met een kleiner zonnepaneel te rijden. Hierdoor moesten we onze auto rigoureus veranderen en zijn we uiteindelijk op deze unieke vorm uitgekomen.”
Revolutionair
De zonneauto is lang geheim gehouden voor de concurrentie. Teamleider Sander Koot: “Nuna9 is revolutionair. We hebben een compleet nieuwe vorm ten opzichte van onze voorgaande zonneauto’s. Deze vorm wilden we zo lang mogelijk geheim houden om de concurrentie niet wijzer te maken dan ze al zijn. De laatste jaren komen de verschillende teams steeds dichter bij elkaar te liggen tijdens de race. Ook zien we bij onze concurrenten vaak doorvertalingen van onze eerdere zonneauto’s. En het gaat er ons natuurlijk wel om dat we ook dit jaar die wereldbeker naar binnen weten te slepen.” Daarom laten de Delftse studenten ook nog niks van de binnenkant van de auto zien. “Je zal ze maar op ideeën brengen!” lacht Sander.
Leeuwenmanen
Als veelvuldig winnaar en regerend wereldkampioen is het Nuon Solar Team de grote favoriet voor de titel in Australië. De raceorganisatie daagt teams van over de hele wereld nu uit om de Nederlanders te verslaan onder het motto: ‘Take on the Dutch’. Om op symbolische wijze de winnaarsmentaliteit te tonen heeft het team gekozen om leeuwenmanen op hun zonneauto te zetten. “Met de manen stralen we kracht uit. Hoe groter de manen zijn van de leeuw des te onoverwinnelijker en sterker de leeuw is. Bovendien staan de leeuwenmanen voor Nederlands trots en glorie”, vertelt teamlid Sarah Bennink Bolt.
Nuna9 in cijfers
- 9: de Nuna9 is alweer de negende zonnewagen die gebouwd is door het Nuon Solar Team.
- 135 kg: zoveel kilo weegt Nuna9 .
- 30.3%: Nuna9 is een stuk kleiner dan de vorige zonneauto.
- 2,64 m2 is het oppervlakte van het zonnepaneel.
- 20 kg: is het gewicht van de accu. Ter vergelijking: een personenauto heeft een accu van 540 kilo.
- 3: dit jaar zijn het vrouwelijke coureurs die achter het stuur zitten.
- 3: alle zonnewagens van het Nuon Solar Team dragen het ‘rugnummer’ 3.
- 3000 km: de race in Australië start in Darwin. De zonnewagens racen vervolgens 3000 kilometer dwars door Australië, om uiteindelijk te finishen in Adelaide. Zondag 8 oktober start de race, de winnaar komt vermoedelijk donderdag 12 oktober al over de finish.
Het Nuon Solar Team
Het Nuon Solar Team bestaat dit jaar uit zestien technische studenten. In oktober verdedigen zij tijdens de Bridgestone World Solar Challenge hun wereldtitel met hun zelfgebouwde zonneauto Nuna9. De Delftse studenten wonnen de race tot nu toe zes keer, waaronder de laatste editie van de race in 2015. Het parcours van ruim 3.000 kilometer loopt dwars door Australië, van Darwin naar Adelaide.
[foto: Jorrit Lousberg]