Of je nu in de bouw werkt of zelfgemaakte producten verkoopt: een heleboel ondernemers hebben te maken met veel spullen. Dat kan al snel onoverzichtelijk en chaotisch worden. Gelukkig kun je genoeg doen om orde op zaken te stellen. Benieuwd naar onze tips?
Vervoer
Vervoer is een belangrijk thema als je als ondernemer te maken hebt met producten en spullen. Hoe krijg je de items van de ene naar de andere plek? Een passende wagen biedt de oplossing die je zoekt. Om grip te houden op de kosten is bedrijfswagen lease XLLease een slimme keuze. Zo hoef je ook geen grote investering te doen om in de wagen rond te kunnen rijden. Je wordt ontzorgd wat betreft wegenbelasting, onderhoud en verzekeringen. Kies natuurlijk de bedrijfswagen die past bij jouw bedrijfsvoering. Let onder andere op de grootte, het merk en het type brandstof. Probeer een inschatting te maken van het aantal items dat je in de wagen kwijt moet kunnen. Hoe groter de bedrijfswagen is, hoe meer mogelijkheden je uiteraard hebt.
Opslag
Je kunt de spullen die je vervoert niet altijd in de wagen laten zitten. Het is slim om een opslagplek te zoeken. Je kunt verschillende ruimtes huren, zoals een magazijn. Denk ook hier weer zo goed mogelijk uit hoeveel ruimte je nodig hebt. Je kunt de ruimte alvast een beetje ‘op de groei’ uitkiezen, zodat je er meer kwijt kunt als je je bedrijf verder uitbouwt. Of ga tegen die tijd weer op zoek naar een andere locatie: het is maar net wat je wens hierin is, en wat je budget toelaat. Zorg verder dat de opslagplek goed bereikbaar is. Met occasion lease zakelijk kies je de auto die je wenst, waarmee je op comfortabele wijze de opslagplek wilt kunnen bereiken. Misschien is het zelfs een optie dat je er met de auto naar binnen kunt rijden. Met name als je met zware of grote spullen te maken hebt, is dat een uitkomst. Houd hier rekening mee in je zoektocht naar de perfecte opslaglocatie.
Logistiek
Je hebt niet enkel een opslagplek nodig om je spullen kwijt te kunnen, maar je hebt ook baat bij een stukje logistiek. Gooi niet zomaar alle producten of spullen ergens neer, maar zorg voor overzicht. Zo is het goed om de spullen te ordenen, op soort. Of het nu gaat om gereedschap voor de bouwplaats of spullen die je gaat verkopen aan klanten: er is altijd een logica te bedenken waar je je aan kunt houden. Je kunt spullen labelen. Richt de opslagplek in met onder andere kasten en rekken, zodat alles een vast plekje kan krijgen.
Beheer
Met dat stukje logistiek kom je al een heel eind. Ook beheer is nog van belang. Inventariseer je spullen op vaste momenten: heb je van alles nog voldoende? Wat wil je opnieuw aanschaffen? Je kunt hier software voor gebruiken, om zo’n proces te versnellen en automatiseren. Zo blijf je ook op de hoogte van je voorraad als je producten verkoopt. Er zijn allerlei programma’s en apps die je werk hierin makkelijker kunnen maken.
Verzekeringen
Je doet er goed aan om bepaalde verzekeringen af te sluiten voor je goederen, om een bedrag terug te krijgen bij schade door diefstal of andere omstandigheden. Denk aan een inventarisverzekering, opstalverzekering en transportverzekering. Deze verzekeringen kun je afsluiten naast de andere relevante verzekeringen als ondernemer, zoals een verzekering voor bedrijfsaansprakelijkheid. Het is vast niet zozeer je hobby om hierin te duiken, maar belangrijk is het wel. Sla je deze stap over? Dan kun je daar op een moment in de toekomst zomaar eens enorm van gaan balen – het is een groot risico om te lopen. Dat wil je uiteraard liever voorkomen.
Leid alles in goede banen, als ondernemer met veel producten of spullen. Dat is prettig voor je werkwijze en -processen: de boel is veiliger en efficiënter. Welke tip ga jij toepassen?