• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

‘Bedrijven praten beter niet meer over duurzaam’

15 december 2013|doorredactie|induurzaam ondernemen, producten

mail_logo_superduurzaamSteeds meer consumenten wantrouwen duurzame claims van bedrijven, blijkt uit onderzoek. Vijf jaar geleden had 30 procent van de Nederlanders geen vertrouwen in duurzame claims. Inmiddels is dat bijna 40 procent. Mogelijk zijn het er volgend jaar nog meer, zegt Jeroen Meijering, strategisch marketingadviseur, in de Volkskrant. 'Wij zeggen: vermijd het woord.'

In het artikel van Jeroen Trommelen raadt ook Vincent van den Berg van marketingcommunicatiebureau DDB & Tribal Amsterdam het gebruik van het d-woord af. 'Het is een containerbegrip waar meerdere dingen in passen. Zo denken sommigen bij duurzaam aan hoe lang een product meegaat.'

Duurzaam is zó algemeen dat het bijna een leeg begrip is geworden, constateren de experts in het artikel. En voor consumenten is duurzaamheid op het ene gebied wel belangrijk, maar bij ander juist veel minder. Bij wasmachines (60 procent) en auto's (57 procent) bijvoorbeeld wel. Uitgerekend bij vliegreizen neemt dat belang af, terwijl die juist erg vervuilen.

Jeroen Mijering van marketing-bureau b-open ziet een interessant spanningsveld ontstaan: Duurzaamheid wordt voor de consument steeds vanzelfsprekender, maar tegelijkertijd wordt de consument steeds kritischer op duurzame claims en communicatie. Dus ook al zet je met je merk goede, duurzame stappen, toch moet je waken voor een boemerangeffect. Waar moet je op letten?

alles voor isolatie

Relevantie
Zorg dat je zaken communiceert, waarmee je als merk ook echt het verschil maakt. Kies thema’s die er in de ogen van consumenten echt toe doen.

Merkfit
Leg uit waarom dit logisch past bij het merk; maak je duurzame boodschap onderdeel van een breder merkverhaal over je positionering en maatschappelijke betekenis.

Overdrijf niet
Maak het niet mooier dan het is (wat in reclame vaak gebeurt). Nu steeds meer merken zich met duurzaamheid profileren, wordt het lastiger je te onderscheiden. Voorkom dat je duurzame eigenschappen te nadrukkelijk gaat claimen, terwijl ze eigenlijk heel gewoon zijn.

Communiceer met mate
Stel je bescheiden op. Consumenten hebben bij de meeste merken nauwelijks associaties met duurzaamheid. In het gunstige geval krijg je het voordeel van de twijfel. Zorg ervoor dat je geleidelijk communiceert.

Lees hier het artikel in de Volkskrant

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • economische groei Grondstofvoetafdruk van consumptie 30% gedaald7 februari 2023 - 08:59
  • NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden Grootste investeerder NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden4 februari 2023 - 09:26
  • betuwewind Wind en zonne-energie houden steenkool tegen3 februari 2023 - 17:18
  • shell protest Shell boekt ‘obscene’ oorlogswinst2 februari 2023 - 11:18
  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37

Inzicht

  • dutch wind wheel Zo komen we misschien toch nog sneller van fossiel af7 februari 2023 - 17:37
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 20236 februari 2023 - 08:44
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers waterschapsverkiezingen 20236 februari 2023 - 07:11

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ontwikkelingslanden worden van biljoenen beroofdGrote voorraad zoet water ontdekt onder oceanen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen