Een groep van 27 bedrijven kwam op vrijdag 29 januari bij elkaar in de Fokker Terminal in Den Haag. Samen met goede doelen organisaties en initiatiefnemer Made Blue deelden ze ervaringen over hoe het sturen op waterverbruik in de eigen organisatie leidt tot meerwaarde in de keten en toegang tot schoon drinkwater in ontwikkelingslanden.
Made Blue is twee jaar geleden opgericht als initiatief van Aqua for All. Enkele bedrijven en goede doelen organisaties willen zo aandacht vragen voor waterverbruik, of beter gezegd waterbesparing. Ze willen organisaties aanzetten het water wat hier door hun producten of diensten wordt bespaard of verbruikt eveneens beschikbaar te maken als schoon drinkwater elders op aarde: een liter voor een liter.
Door met een positieve boodschap bewustwording aan te zwengelen ontstaat meer aandacht voor het belang van toegang tot schoon drinkwater op aarde. Dat gaat wat verder dan iets korter onder de douche. Dat er maar liefst 8 glazen drinkwater nodig zijn voor de productie van een kopje koffie of dat er maar liefst vierhonderd liter drinkwater in een t-shirt zitten is voor velen onbekend. Belangrijker nog is dat de grondstoffen zoals koffiebonen en katoen vaak worden geteeld in gebieden met (ernstige) watertekorten. Ons consumptiegedrag heeft daarmee een veel grotere invloed dan vaak gedacht op de beschikbaarheid van drinkwater in landen in Azië en Afrika waar tekorten aan schoon drinkwater voor veel gebieden aan de orde van de dag zijn.
Tijdens de bijeenkomst kwamen diverse voorbeelden ter sprake over hoe ‘een goed verhaal’ bijdraagt aan deze bewustwording op een manier die niet alleen vanuit filantropisch maar ook zakelijk perspectief verantwoord is. Een hotel wijst haar gasten op hoe waterbesparende technologie in het gebouw helpt afvalstromen en energieverbruik te verminderen, een koffieleverancier wijst consumenten op de liters die in de koffieketen nodig zijn en een schoonmaakbedrijf zet in op toepassing van reinigingsmiddelen die naspoelen van toiletten overbodig maakt. En allemaal voegen ze daar een boodschap aan toe over hoe de bespaarde liters ook weer beschikbaar worden gemaakt als schoon drinkwater in landen zoals Kenia, Bangladesh of Ethiopië.
Achter de schermen wordt daarvoor hard gerekend door partners zoals Aqua for All en Water Footprint Network. Daarbij stuurt Aqua for All op het meetbaar maken van op te leveren liters drinkwater bij ontwikkelingsprojecten van onder anderen Cordaid, World Vision en Amref Flying Doctors. Water Footprint Network ontwikkelt doorlopend data over het ‘virtuele water’ wat verborgen zit in alledaagse producten zoals cacao, biefstuk of papier. Die gegevens worden dan weer gebruikt door bijvoorbeeld een handelaar in melkpoeder. Die kan er mee bepalen in welke landen aanvullende investeringen in het beschikbaar maken van drinkwater nodig zijn. Of door een koffieproducent om ‘sourcing’ bij te sturen in perioden van droogte.
Waar het lastig hard te maken is hoeveel de gezamenlijke inspanning van partijen bij draagt aan bewustwording bij het algemene publiek is het wel goed in kaart te brengen wat er elders op aarde wordt gerealiseerd. Inmiddels is gezamenlijk meer dan 1.2 miljard liter drinkwater beschikbaar gemaakt in gebieden die te kampen hebben met permanente waterstress. Daarmee genieten meer dan 100.000 mensen toegang tot schoon drinkwater, en kunnen dus naar school of werk in plaats van de gemiddeld 6 kilometer lange tocht op zoek naar (vervuild) drinkwater. Doelstelling van de samenwerkende partijen is nog dit jaar de mijlpaal van 2 miljard liter te bereiken.