De Wortmann Group is een conglomeraat van Duitse schoenfabrikanten met in totaal meer dan vijftig jaar ervaring. Naast schoenen brengen de bedrijven die onder de Wortmann-vlag opereren ook kleding en andere fashion items uit. Bekende merken die onder de paraplu van Wortmann vallen, zijn onder meer s. Tamaris. Er is in de modewereld veel veranderd in de laatste decennia.
Geheel in lijn met de verwachtingen en eisen die overheden en consumenten hebben als het gaat om duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, nemen steeds meer grote fabrikanten hun verantwoordelijkheden. Cynici zullen wellicht zeggen dat het window-dressing is, maar wie echt onderzoek verricht, komt er al snel achter dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt tot in de poriën van bedrijven als Wortmann is doorgedrongen. De maatregelen die ze nemen zijn beslist het navolgen waard.
Want wij willen het volgende niet meer meemaken
Vraag een willekeurige consument op straat of hij of zij producten koopt waarvan duidelijk is dat ze door kinderarbeid tot stand zijn gekomen. De consument van nu, als hij erachter komt, zal zeker bereid zijn tot het boycotten van door kinderhandjes gemaakte goederen. Als hij de keuze heeft, zal hij goederen kopen waarvoor de arbeiders in lagelonenlanden een aanvaardbare beloning krijgen en onder menswaardige omstandigheden werken. Als hij kan kiezen tussen producten die met respect voor het milieu zijn geproduceerd en tussen producten waarbij milieu-effecten verwaarloosd worden, kiest de consument van nu doorgaans voor de eerste optie. Bedrijven doen er dus goed aan rekening te houden met deze veranderingen in de normen en waarden van hun klanten, als ze het al niet deden. In een wereld die snel richting tien miljard inwoners snelt, is maatschappelijk verantwoord en milieubewust ondernemen immers van levensbelang.
Welke maatregelen neemt het Wortmann-concern?
Wortmann en de merken die onder deze groep vallen, hebben een aantal duidelijke uitgangspunten en leven ze ook actief na, onder meer door stringente controle. Natuurlijk beseffen ze dat de sociaal-maatschappelijke omstandigheden in veel productielanden anders is dan hier in Europa. Maar ze zien wel degelijk een aantal waarden die ze als universeel betitelen. Allereerst geldt in fabrieken van hun producenten een absoluut verbod op kinderarbeid. Het overtreden hiervan betekent een einde aan de zakelijke relatie. Ook verwacht Wortmann van zijn producenten dat er geen enkele vorm van gedwongen arbeid plaatsvindt en zijn fysieke straffen uit den boze. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, waaronder ook salariëring en promotie valt, mag geen enkele vorm van discriminatie plaatsvinden. Niet op religie, niet op geslacht, niet op nationaliteit. Grote aandacht besteedt Wortmann verder aan de milieu-effecten van hun productiemethoden. Ze nemen concrete acties om het zo milieuvriendelijk en ecologisch verantwoord mogelijk te laten plaatsvinden. Hierbij besteden ze ook aandacht aan de milieu-effecten van hun verpakkingen.
Controleren en handhaven geeft zekerheid
Een groep als Wortmann is zich terdege bewust van hun maatschappelijke rol, richting eigen medewerkers als richting medewerkers van hun fabrikanten. Door veelvuldige controle en handhaving weten ze hun doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen te halen. Wie een paar mooie Tamaris pumps koopt, doet dit met de zekerheid dat ze op correcte en verantwoorde manier zijn geproduceerd.