• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Deelauto van de zaak effectiever gebruiken, zonder bijtelling

22 januari 2019|doorredactie|indeeleconomie, mobiliteit

deelauto zonder bijtelling

Wanneer je een auto van de zaak rijdt en deze meer dan 500 km per jaar privé gebruikt betaal je bijtelling. Autodeelplatform WeGo meent een constructie te hebben ontwikkeld waarbij deze bijtelling te voorkomen is. Daarbij wordt tevens gemikt op het delen van auto’s en daarmee reductie van kosten voor de werkgever. Te mooi om waar te zijn? Of toch niet? We leggen hier uit hoe het wet werkt.

Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een mobiliteitsbudget aan in plaats van een leaseauto. Onderdeel van zo’n budget is dat er bij het bedrijf auto’s staan die geschikt gemaakt zijn voor deelgebruik.

De deelauto’s kunnen via een app op de mobiele telefoon worden gereserveerd en geopend. Het aantal kilometers wordt automatisch geregistreerd en verrekend. Zo kunnen auto’s voor bedrijfsmatige ritten worden gebruikt door verschillende medewerkers.

Werkgevers willen echter graag dat medewerkers de auto’s ook kunnen gebruiken in de avonduren en in het weekend, buiten kantoortijden dus. Bestaande auto’s worden zo efficiënter gebruikt. Medewerkers hebben zo in elk geval geen tweede eigen auto meer nodig. Bij gebruik van de auto buiten kantoortijd komt normaliter de fiscale bijtelling om de hoek kijken.

De oplossing zonder bijtelling: privéhuur deelauto buiten kantoortijd

De uitvoeringsafspraak Privégebruik Deelauto Artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting geeft aan dat de werkgever de auto niet ‘ter beschikking stelt’ aan werknemer, als de werknemer netto een marktconform huurtarief betaalt aan werkgever. Is dat niet het geval dan wordt de auto wél ter beschikking gesteld en moet bijtelling worden verrekend (of aantoonbaar minder dan 500 km per jaar worden gereden door werknemer).

Een marktconform tarief is dan een huurtarief dat bijvoorbeeld een verhuurder als Hertz of Sixt zou rekenen. Dat tarief is zo hoog dat het voor de werknemer voordeliger is om de bijtelling voor een vaste leaseauto te accepteren of een eigen auto aan te houden. Deze regelgeving helpt dus niet om de mobiliteit te veranderen, het aantal auto’s te reduceren, de files te verminderen of parkeerdruk te verlagen.

Het bedrijf WeGo B.V. biedt een oplossing om medewerkers van bedrijven en organisaties toch voordelig een auto te laten huren voor privégebruik buiten kantooruren, zonder dat er een fiscale bijtelling is.

Voordeel voor werkgever, verhuurder en particulier

In plaats van leaseauto’s huurt de werkgever auto’s bij een verhuurbedrijf. Dat kan lange termijn huur zijn of korte termijn, net wat past bij de mobiliteitsbehoefte. De werknemer gebruikt de huurauto’s van het bedrijf voor zakelijke ritten. Hiernaast kan de werknemer als particulier ook een auto huren voor privégebruik buiten kantoortijden. De werknemer huurt bij hetzelfde verhuurbedrijf en krijgt daar korting. De werknemer huurt dus niet bij de werkgever. De werknemer kan willekeurig een auto huren die bij de verhuurder beschikbaar is.

Echter, de verhuurder kan voor de particulier een veel aantrekkelijker tarief aanbieden omdat de pool aan auto’s tijdens kantoortijden al verhuurd worden aan de werkgever. Voor de verhuurder is de verhuur ineens veel beter voorspelbaar, de bedrijfsklant en de particuliere klant zijn bekend en hebben beiden een account, dus de risico’s zijn lager en de bezetting veel hoger. Zo kan het tarief aantrekkelijker gemaakt worden dan in standaard autoverhuur. Een afgedwongen zogenaamd marktconform huurtarief is hier niet van toepassing, want de verhuur laat in dit model een heel ander gebruik zien, waardoor andere tarieven mogelijk zijn.

Is dit dan wel fiscusproof?

Een eerste fiscale review laat zien dat het voorkómen van bijtelling op deze manier zou moeten kunnen, zolang de werkgever geen invloed heeft op het kunnen huren van de auto voor privégebruik. Het moet óók zo zijn dat personen die geen werknemer (meer) zijn, in principe ook van het aantrekkelijke huurtarief voor privégebruik kunnen genieten.

Voor de verhuurder is dit commercieel gezien zeer interessant. De werkgever betaalt ongeveer hetzelfde als het geval zou zijn bij leaseauto’s, er zijn echter minder auto’s nodig door deelgebruik, dus het is ook een voordelige oplossing voor mobiliteit. De particulier heeft geen fiscale bijtelling en heeft geen privéauto meer nodig of in elk geval geen tweede auto. Dat scheelt kosten, terwijl er toch eenvoudig en voordelig een auto kan worden gehuurd en gebruikt.

Versnelde transitie van bezit naar gebruik

Bedrijven maken het op deze manier mogelijk dat de transitie van autobezit naar autogebruik wordt versneld, het aantal auto’s in Nederland wordt verminderd en daarmee ook parkeerdruk en files worden verminderd. Daarbij komt dat de auto’s die er zijn efficiënter worden gebruikt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden Grootste investeerder NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden4 februari 2023 - 09:26
  • betuwewind Wind en zonne-energie houden steenkool tegen3 februari 2023 - 17:18
  • shell protest Shell boekt ‘obscene’ oorlogswinst2 februari 2023 - 11:18
  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31

Inzicht

  • vegetarisch eten Is vegetarisch eten ook biologisch of duurzaam?2 februari 2023 - 19:52
  • lange covid Long Covid kan groter probleem worden dan golven van infecties28 januari 2023 - 08:00
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

eco radiatorfolie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Miljardairs worden $ 2,5 miljard per dag rijkerWe gaan weer tuinvogels tellen met de Nationale Tuinvogeltelling
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen