Jaar na jaar komen er meer elektrische auto’s op de markt, terwijl de modellen ook steeds beter worden. Elektrische auto’s werden in het verleden vooral door zakelijke leaserijders gekocht. Nu de leasecontracten van drie tot vijf jaar aflopen, belanden ze op de particuliere tweedehandsmarkt. Langzaamaan wordt ook het tweedehandsaanbod aan elektrische auto’s hierdoor interessanter.
Wil jij ook een elektrische occasion kopen? Dan zijn er toch een aantal dingen waar je op moet letten.
Staat van de accu
Een van de zaken waar consumenten zich vaak zorgen over maken, is de accu. De meeste mensen zijn namelijk bekend met het fenomeen van accudegradatie. Ze weten goed dat de accu van hun smartphone na twee jaar gebruik veel minder lang meegaat dan toen de accu nieuw was. Toch hoef je je hier niet al te veel zorgen over te maken. Ook de accu’s van elektrische auto’s degraderen, maar ze doen dit toch veel minder snel dan bij je smartphone. Volgens ANWB hebben de meeste modellen na vijf jaar nog 80 tot 97% van hun originele capaciteit. Dit wil zeggen dat de actieradius zo’n drie tot twintig procent lager ligt dan bij een nieuw model.
Actieradius van de elektrische auto
De actieradius valt bij een occasion echter nog vaak tegen. Dit komt onder omdat er de afgelopen jaren reuzegrote stappen zijn gezet op het gebied van de accu’s. Het prijskaartje is bijvoorbeeld teruggelopen van 800 à 1.000 dollar per kWh in 2013 tot zo’n 100 dollar per kWh heden ten dage. Dit heeft ervoor gezorgd dat de accu’s steeds meer capaciteit hebben, waardoor ook de actieradius steeds hoger is komen te liggen.
De meeste elektrische auto’s in de middenklasse hebben nu een accu van 60 kWh of meer, terwijl dit vijf jaar geleden nog het voorrecht was van de dure Tesla Model S. Hierdoor zijn de meeste occasions die nu op de markt komen eerder uitgerust met een accu van 20 tot 30 kWh, wat in een actieradius van zo’n 125 tot 250 kilometer resulteert. In combinatie met een beperkte accudegradatie kan de actieradius dus al eens tegenvallen. Daarom is dit toch iets om goed voor op te letten. Dit blijft overigens ook bij nieuwe elektrische auto’s een aandachtspunt. Zo heeft de Honda E, de eerste volledig elektrische auto van Honda, ook maar een accu van 35,5 kWh en een actieradius van 220 km.
Prijskaartje van een elektrische occasion
Een tweedehandse elektrische auto zal hoe dan ook duurder zijn dan een tweedehandse benzine- of dieselauto. Een elektrische auto is namelijk minder slijtagegevoelig, waardoor ze na vijf jaar maar ongeveer 50% van hun waarde hebben verloren. Bij diesel- en benzineauto’s kan dit tot 70% oplopen. Bovendien ligt ook de nieuwprijs hoger. Bij een elektrische occasion profiteer je wel nog steeds van allerlei voordelen. Je betaalt bijvoorbeeld geen BPM en motorrijtuigenbelasting.
Milieu-impact
De elektrische auto is natuurlijk ook een duurzamere keuze dan een benzine- of een dieselauto. Door een occasion te kopen, zorg je er bovendien voor dat de volledige levensduur van de auto wordt benut. Toch blijft een elektrische auto een grotere impact op het milieu hebben dan bijvoorbeeld het ov of fietsen. Vooral de vraag naar grondstoffen voor de batterijen brengt ernstige risico’s mee voor het milieu en de mensenrechten. Overweeg daarom ook alternatieven als autodelen.