• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Fietsen is veel beter voor het klimaat dan elektrische auto

11 april 2021|doorIPS|inklimaatverandering

fietsen

Fietsen heeft een veel groter effect op de strijd tegen de klimaatverandering dan elektrische auto’s. Dat schrijft Christian Brand, hoogleraar Transport, Energie en Milieu aan de Universiteit van Oxford. Fietsers kunnen de uitstoot veel sneller naar beneden halen.

In 2020 was wereldwijd slechts één op de vijftig verkochte auto's volledig elektrisch. En zelfs als er van nu af aan enkel nog elektrische auto’s verkocht zouden worden, zou het nog vijftien tot twintig jaar duren om het wereldwijde wagenpark te vervangen.

Dat is veel te traag om echt een verschil te maken, want de volgende vijf jaar zijn cruciaal. Om de klimaat- en luchtvervuilingscrisis aan te pakken moet al het gemotoriseerde vervoer, met name personenauto's, zo snel mogelijk worden beperkt. Focussen op elektrische voertuigen vertraagt de race naar nuluitstoot.

Dat heeft er ook mee te maken dat elektrische auto's niet echt uitstootvrij zijn: de productie van grondstoffen voor hun batterijen, van de auto’s zelfs en van de elektriciteit die ze gebruiken gaat gepaard met CO2-uitstoot.

meewind

Transport is een van de moeilijkste sectoren om uitstootvrij te maken: de sector is sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen en van CO2-intensieve infrastructuur zoals wegen, luchthavens en de voertuigen zelf. Bovendien legt die infrastructuur een autoafhankelijke levensstijl voor lang vast.

Een manier om de uitstoot van het verkeer relatief snel en mogelijk wereldwijd te verminderen, is auto’s in te wisselen voor fietsen, e-bikes en wandelen - actieve mobiliteit, zoals dat heet. Actieve mobiliteit is goedkoper, gezonder, beter voor het milieu en helemaal niet trager in onze dichtgeslibde steden. Maar hoeveel CO2 kan zo worden uitgespaard? En welke rol kan actieve mobiliteit spelen in de klimaatinspanningen van de transportsector?

Nieuw onderzoek toont aan dat mensen die regelmatig stappen of fietsen een lagere dagelijkse CO2-uitstoot hebben. Actieve mobiliteit komt soms bovenop gemotoriseerde verplaatsingen in steden, eerder dan die te vervangen. Maar meer mensen op de fiets of het voetpad betekent - op dagelijkse en individuele basis - een lagere uitstoot.

Trips maken het verschil

Er werden zo’n vierduizend mensen in Londen, Antwerpen, Barcelona, Wenen, Örebro, Rome en Zürich geobserveerd. Twee jaar lang vulden ze informatie in over al hun trips: sporen naar het werk, de kinderen naar school brengen of de bus naar de stad nemen. Voor elke trip berekenden we de CO2-uitstoot.

Opvallend: wie dagelijks fietst, heeft een 84 procent lagere uitstoot dan wie dat niet doet. Ook werd berekend dat wie voor een weekje overschakelt van de auto naar de fiets zijn of haar uitstoot met gemiddeld 3,2 kilogram CO2 vermindert - het equivalent van 10 kilometer met de auto rijden, lamsvlees serveren of 800 mails versturen.

Als je de hele levenscyclus van elk verkeerstype vergelijkt, inclusief de productie van het voertuig, de brandstof die nodig is en de afvalfase, kun je vaststellen dat de uitstoot van een fietstocht meer dan dertig keer lager ligt dan eentje met een conventionele auto en tien keer lager dan een elektrische auto.

Als in de komende jaren een op de vijf stedelingen zou overschakelen naar de fiets, zou dat de totale uitstoot van het Europese autoverkeer met 8 procent kunnen verminderen.

Lockdown

Bijna de helft van de totale afname van de wereldwijde uitstoot tijdens de lockdown in 2020 komt op rekening van de transportsector, doordat de pandemie landen dwong om de verspreiding van het virus te beperken.

In Groot-Brittannië bleek actieve mobiliteit daar sterk van de profiteren: het aantal mensen dat regelmatig wandelt steeg met 20 procent, terwijl het aantal fietstochten met 9 procent toenam op weekdagen en met 58 procent in de weekends. En dat ondanks het feit dat veel werknemers van thuis uit begonnen te werken.

Actieve mobiliteit biedt een alternatief voor auto’s en maakt bovendien social distanding mogelijk. Zo hielp het mensen om veilig te blijven tijdens de pandemie. Het kan de uitstoot van verkeer blijvend drukken als de lockdownmaatregelen worden afgebouwd, zeker als de prijzen van elektrische auto’s hoog blijven en veel kopers afschrikken.

De race is dus begonnen. Actieve mobiliteit kan veel sneller bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering dan elektrische auto’s en tegelijk een betaalbare, betrouwbare, schone, gezonde optie bieden, die ook nog eens de files omzeilt.

Fietsen slecht voor de economie?

Op internet gaat al een tijdje een grappige meme rond die stelt dat fietsen slecht is voor de economie. Fietsers kopen geen auto en sluiten daarvoor geen lening af, betalen geen brandstof, onderhoud, reparatie  of verzekering. Ze betalen niet voor parkeren. Ook zijn ze gezonder dan automobilisten en geven dus  minder uit aan zorg. Kortom, ze dragen nauwelijks bij aan het BBP. Overigens schijnen wandelaars nog slechter te zijn: die kopen niet eens een fiets.....

Maar ook deze conclusie is in lijn met de stelling.

Lees ook: Overstap naar fiets bespaart 23 biljoen Euro

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Het echte gezicht van Dilan Yeşilgöz (niet fraai)15 november 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Wegwerp wetgeving27 oktober 2023 - 14:16
  • duurzaam nieuws Verliest de democratie van Omtzigt en Yeşilgöz?23 oktober 2023 - 10:12
  • duurzaam nieuws De sluimerende oorlog tegen het klimaat13 oktober 2023 - 11:10

Nieuws

  • toekomst van ons voedselFAO: 10 biljoen dollar schade door verborgen kosten in de agrarische sector 6 december 2023 - 11:32
  • sellafield Sellafield lekt als een mandje, nucleair risico voor Nederland5 december 2023 - 18:37
  • sultan Ahmed Al Jaber COP28: Voorzitter ontkent klimaatwetenschap, oproep tot aftreden3 december 2023 - 13:33
  • methaanemissies tukmenistan Uitstoot blijft stijgen en cijfers kloppen niet, laten satellietgegevens zien3 december 2023 - 09:49
  • voeding uit de fabriek upf Voeding uit de fabriek moet gezonder, dat kan ook1 december 2023 - 13:51

Inzicht

  • fork ranger kerst Wat heeft meer impact: geen kerstboom of een vega-kerstdiner?5 december 2023 - 09:18
  • links rechts politiekPeilingen: VVD verliest groots, Wilders groeit door na verkiezingen4 december 2023 - 05:00
  • uitgang Hoe nu verder naar een duurzame samenleving?26 november 2023 - 16:21

Opinie

  • xr extinction rebellion Greta Thunberg en XR halen de klimaatbeweging onderuit16 november 2023 - 14:41
  • klimaatschade loss and damage Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Webinar: De proteïnetransitie laten slagenvoedselverspilling transparant unsplashDoorzichtig is niet hetzelfde als transparant
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen