“This is a story about clothing. It’s about the clothes we wear, the people who make them, and the impact the industry is having on our world.” Zo begint de beschrijving van de documentaire The True Cost. Deze documentaire laat zien hoe de zogenaamde fast fashion, die tegenwoordig in overvloed geconsumeerd wordt, eigenlijk wordt geproduceerd. Daarbij wordt al snel duidelijk hoe groot de impact van de mode-industrie is op mens en milieu. Centraal staat de vraag: wie betaalt eigenlijk de prijs voor onze kleding?
De kledingproductie en de manier waarop wij met kleding omgaan, tast het milieu op allerlei manieren aan. Onder meer de katoenindustrie speelt een rol. Ongeveer de helft van de kledingstukken is tegenwoordig van deze stof gemaakt en bij de productie ervan worden grote hoeveelheden chemicaliën gebruikt, evenals grote hoeveelheden water. Ook de productie van leer wordt steeds meer in verband gebracht met milieu- en gezondheidsproblemen. Tegelijkertijd wordt een kledingstuk in toenemende mate gezien als iets wat na korte tijd weer weggegooid of vervangen kan worden.
In The True Cost komen al deze trends aan bod; samen met de humanitaire gevolgen van de hedendaagse kledingindustrie. De verhalen komen van over de hele wereld en zowel vanaf de catwalk als vanuit de sloppenwijken. Ook bekende namen uit de modewereld komen aan het woord, zoals Stella McCartney. Regisseur Andrew Morgan wil er vooral voor zorgen dat mensen gaan nadenken over waar hun kleding eigenlijk vandaan komt: “As simple as just opening our eyes and our hearts, to this idea that there´s hands, physical human hands that touch the things that we wear. And those hands are lives, and they matter.”
Wanneer het gaat om het bekritiseren van de huidige kledingindustrie, staat The True Cost gelukkig niet op zichzelf. Ook vanuit de modewereld zelf zijn tegengeluiden te horen. Talloze initiatieven in binnen- en buitenland zijn erop gericht een duurzaam verschil te maken. Zo zijn er steeds meer winkelketens die een milieuvriendelijke lijn opzetten. Een voorbeeld hiervan is de Green Cotton collectie van webwinkel Peter Hahn. Daarnaast zijn er concepten die juist de cirkel van het steeds opnieuw aanschaffen van kleding willen doorbreken, zoals de kledingbibliotheek.