Net als al je andere elektrische apparaten moet je ook de elektrische auto opladen. Momenteel zijn er drie verschillende opties om de elektrische auto op te laten: bij een laadpaal thuis of een openbare laadpaal of bij een snellaadpaal bij het benzinestation. Het hebben van een eigen laadpaal heeft verschillende voordelen. Zo betaal je bijvoorbeeld het laagste tarief voor de energie.
Voordelen van een eigen laadpaal
Door een eigen laadpaal aan te schaffen bespaar je jaarlijks flink op de energiekosten. Je betaalt namelijk gewoon het normale stroomtarief. Deze prijs ligt in 2019 tussen de €0,21 en €0,25 per kWh stroom. Met behulp van een energievergelijker vind je eenvoudig de goedkoopste aanbieder. Zeker als je veel rijdt, kan de energievergelijker zorgen voor een fikse besparing. Bij een openbaar laadpunt betaal je tussen de €0,30 tot €0,35 terwijl je bij een snellaadpunt nog meer geld kwijt bent per kWh. Daarnaast heeft een thuislaadstation als voordeel dat je niet hoeft te wachten tot er een stroompunt vrij komt. Je weet dat je altijd je auto op kunt laden op het moment dat dit nodig is. Het maakt niet uit dat dit wat langer duurt dan bij een snellaadpunt als de auto toch de hele nacht voor de deur staat. Het duurt gemiddeld vier tot acht uur voordat een volledig elektrische auto is opgeladen. Plug-in hybride auto’s hebben een kortere laadtijd tot maximaal vier uur. Je hebt geen vergunning nodig om een eigen laadpaal aan te schaffen.
Kosten voor een thuislaadstation
Voor een thuislaadstation moet je allereerst beschikken over een eigen garage, carport of parkeerplaats. Het kostenplaatje van een eigen laadstation ziet er voor iedereen anders uit. De kosten hangen onder andere af van het type laadstation dat je kiest en het merk. Over het algemeen betaal je tussen de €500,- en €1.200,-. Zo heb je de keuze uit een laadstation aan de muur of een laadpaal en veel of weinig vermogen. Ook kost een slimme laadpaal meer, maar bespaar je uiteindelijk weer op de energiekosten doordat deze lader het opladen afstemt op het overige stroomverbruik. Naast aanschafkosten moet je ook rekening houden met de installatiekosten. De hoogte van deze kosten hangen samen met de locatie en je meterkast. Zo kan het zijn dat er eerst extra stroomgroepen nodig zijn voordat jij gebruik kunt maken van een eigen laadpunt. Deze kosten lopen zelfs nog verder uiteen dan de aanschafkosten, van een paar honderd euro tot wel €2.000,-.
Slimme lader
Een slimme laadpaal zorgt ervoor dat de afgeleverde energie van de laadpaal optimaal wordt verdeeld. De laadpaal geeft bijvoorbeeld ’s nachts meer stroom af op het moment dat er elders in het huis minder stroom wordt gebruikt. Hierdoor wordt je energierekening lager, want ’s nachts geldt een voordeliger nachttarief voor energie. Daarnaast zorgt de slimme lader voor inzicht in het energieverbruik. Dit heb je nodig om de reiskosten aan te tonen aan je werkgever als je de elektrische auto zakelijk gebruikt. Ten slotte kan slim laden overbelasting van het stroomnet voorkomen.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.