De markt voor verpakkingsvrije winkels is in opkomst, nu is het tijd voor beleidsmaatregelen om deze te ondersteunen. Dat concludeert Zero Waste Europa in haar recente onderzoek naar de kansen voor verpakkingsvrije winkels.
Elke Europese inwoner produceert jaarlijks 173 kg verpakkingsafval. De enige manier om dit probleem aan te pakken is met afval preventiemaatregelen die vooral voorkomen dat verpakkingsafval wordt geproduceerd. Daarnaast zijn maatregelen nodig ter ondersteuning van bedrijfsmodellen die verpakkingsvrije en herbruikbare systemen vanaf de basis ontwerpen.
Daarom heeft Zero Waste Europe, in samenwerking met Réseau Vrac, een onderzoek laten uitvoeren bij Eunomia, om de stand van de techniek van de verpakkingsvrije wereld zoals die er nu uitziet in kaart te brengen.
De interne markt van de EU ontwikkelen van wegwerpverpakkingen naar afvalpreventie en hergebruik, is een duidelijke doelstelling van de Europese Commissie, zoals uiteengezet in de huidige verpakkingen- en afvalrichtlijnen, zoals verwoord in de mededeling over de Europese Green Deal en het nieuwe actieplan voor de circulaire economie. Bovendien beweerde de EC in de Europese strategie voor kunststoffen in een circulaire economie dat “tegen 2030 alle op de EU-markt gebrachte kunststofverpakkingen herbruikbaar of gemakkelijk te recyclen zijn”.
Desalniettemin wordt de huidige EU-markt overspoeld met verpakkingen voor eenmalig gebruik, die uiteindelijk worden gestort of verbrand met grote gevolgen voor het milieu en de economie.
Om de EU-doelstellingen te halen en naar een echte circulaire en afvalvrije economie te gaan, moet de Europese Commissie een reeks robuuste maatregelen goedkeuren om upstream-oplossingen te ondersteunen. Daaronder vallen het uitbreiden van de EPR-regelingen en het introduceren van prikkels voor gratis verpakking en herbruikbare verpakkingen bedrijfsmodellen om toetredingsdrempels te overwinnen.
“Inspanningen om afscheid te nemen van wegwerpproducten en de productie van verpakkingsafval te verminderen, zullen alleen succes hebben als de grootste belemmeringen voor afvalpreventie en hergebruik worden aangepakt. Het mainstream maken van verpakkingsvrije producten en herbruikbare systemen vereist het creëren van een gelijk speelveld met wegwerpverpakkingen, terwijl deze laatste de kosten niet volledig internaliseren. ” Dat zegt Larissa Copello, Campagner voor consumptie en productie bij Zero Waste Europe.
Het volledige rapport, dat op verzoek verkrijgbaar is, werd uitgebracht in samenwerking met Réseau Vrac en het Zero Waste Europe-netwerk en uitgevoerd door Eunomia Research and Consulting. Het wordt geleverd met een gratis samenvatting en een bijbehorende beleidsbriefing van Zero Waste Europe.