• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Foodwatch slaat alarm over schadelijke kindermarketing

3 mei 2024|doorredactie|induurzaam ondernemen, voeding

foodwatch kindermarketing

Consumentenrechtenorganisatie Foodwatch luidt de noodklok: kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen vormt niet alleen een onverantwoorde praktijk, maar ook een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid. Door vrijwillige afspraken en zelfregulering worden Nederlandse kinderen dagelijks blootgesteld aan een bombardement van reclames voor snacks en dranken die bijdragen aan overgewicht.

De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en dient krachtige maatregelen te treffen. Foodwatch roept daarom op tot onmiddellijke invoering van strenge wetgeving tegen kindermarketing voor ongezonde voeding gericht op jongeren tot 18 jaar. Om deze oproep kracht bij te zetten, heeft de consumentenrechtenorganisatie een petitie gelanceerd.

Uit CBS-gegevens blijkt dat 17% van alle kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar in 2022 overgewicht had. In sommige wijken is dit zelfs één op de drie kinderen. Overgewicht brengt een verhoogd risico met zich mee op verschillende (chronische) ziekten, waaronder diabetes type II, hart- en vaatziekten, dementie en kanker.

De harde realiteit is dat het percentage kinderen met overgewicht niet significant daalt, zelfs niet met de huidige afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Prognoses van het RIVM tonen aan dat dit percentage in 2040 nog steeds op 14% zal liggen, in plaats van de beoogde 9%. Dit laat zien dat de huidige maatregelen tekortschieten.

Het falende beleid geeft de voedingsindustrie, met hun immense budgetten voor junkfoodmarketing, vrij spel. Zelfregulering en reclamecodes blijken ontoereikend om de Nederlandse jeugd te beschermen tegen de agressieve tactieken van deze bedrijven.

Van alle reclame voor voedingsmiddelen in Nederland is 75% voor junkfood. Hierin gaan miljarden euro’s om, zo onderzocht KRO-NCRV Pointer. Kinderen en jongeren in Nederland worden voortdurend blootgesteld aan marketing voor ongezonde producten zoals frisdrank, snoep en fastfood. Deze vorm van marketing vormt een directe bedreiging voor hun gezondheid.

Overal waar kinderen komen, worden ze geconfronteerd met sluwe reclames: op sportvelden, in kinderprogramma’s, op websites en via sociale media zoals TikTok en Instagram. Wat het nog erger maakt, is dat influencers – die voor veel kinderen als rolmodellen fungeren – vaak heimelijk betaald worden om ongezonde producten aan te prijzen, vaak vermomd als gewone content.

Het is duidelijk dat de huidige aanpak van obesitas en overgewicht ontoereikend is. Het Nederlandse beleid, gebaseerd op bewustwording, verder onderzoek en zelfregulering door de voedingsindustrie, faalt in het terugdringen van deze problemen. De Nederlandse reclamecode en vrijwillige afspraken met het bedrijfsleven blijken niet effectief te zijn.

Foodwatch roept alle ouders, opa’s & oma’s en verzorgenden op om mee te doen met de petitie. Dat kan eenvoudig via www.foodwatch.nl

Illustratie: Foodwatch

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00

Inzicht

  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16
  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Fossiele energiebedrijven verbergen emissies met gesloten fakkels gasfakkel tomaten zelfvoorzienend Kasgroeit heeft jouw opleiding voor de glastuinbouw
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten