“We zijn al meer dan 40 jaar de buik van Utrecht”. Zo beschrijft Wilbert van Putten, eigenaar van horecagroothandel GEPU, zijn rol en het belang van de bevoorrading van de Utrechtse binnenstad. “Stedelijke distributie en duurzaamheid zijn voor ons twee belangrijke thema’s. Voor mij is het heel eenvoudig: we willen goed zijn voor Utrecht. Dat is een business- én een duurzaamheidsdriver.
Goed zijn betekent uitstoot, geluid- en verkeershinder en energieverbruik beperken. Goed zijn betekent ook de Utrechtse cafés, restaurants en hotels zo snel en efficiënt mogelijk bevoorraden, want hun gasten moeten altijd kunnen genieten van een hapje en een drankje. In dit spanningsveld zijn we continu in dialoog met de gemeente en andere bedrijven.” Een gesprek met deze ondernemer over stadsdynamiek en de zorg voor milieu en leefbaarheid.
Schone elektrische boot
Een mooi voorbeeld van duurzame logistieke innovatie is de Bierboot waarmee de gemeente Utrecht in 2009 de Award Stedelijke Distributie heeft gewonnen. GEPU stond mede aan de wieg en maakt wekelijks gebruik van deze boot die vanaf 2010 elektrisch vaart. “Speciaal voor deze boot hebben we een kade aan het Merwedekanaal aangelegd, pal naast ons bedrijf”, vertelt Van Putten. “Wij proberen zoveel mogelijk vers-, koel- en vriesproducten met de boot te vervoeren; de boot heeft namelijk de inhoud van twee vrachtwagens. Hiermee ontlasten we de Utrechtse binnenstad aanzienlijk, besparen we op kilometers op de weg en leveren we een actieve bijdrage aan een betere luchtkwaliteit. Het mooie is dat we niet alleen op de werven leveren, maar met de grote kraan kunnen we ook locaties op straatniveau bedienen. De rekensom is eenvoudig: minder wagens op de gracht, is minder overlast, hinder en uitstoot.”
Langere truck op biodiesel
Ook al vervoert GEPU veel per boot, vrachtwagens en busjes blijven noodzakelijk om aan de vraag naar vers-, koel- en diepvriesproducten te voldoen. Tien trucks en busjes met schonere Euro 5 en 6 motoren zorgen ervoor dat klanten op tijd de bestelde goederen in huis hebben. In 2012 ontving GEPU de Lean & Grean Award omdat het bedrijf in vijf jaar tijd een CO2-reductie van 20 procent realiseerde.
“We zitten dagelijks in ons mooie centrum”, geeft Van Putten aan. “We zijn trots op onze historische binnenstad en daar moeten we voorzichtig mee omgaan. We willen graag de overlast beperken; iedereen herkent ons, want onze naam staat met grote letters op onze witte wagens. Om de bevoorrading schoner, stiller en efficiënter te doen, beschikken we over een langere trekker-trailer die op biodiesel rijdt. We beperken de uitstoot van fijnstof en NOx en hoeven minder ritten te maken.” Het gaat hier over een Volvo FM 330 Globetrotter, Euro 5 EEV-uitvoering, die in totaal 30 rolcontainers kan vervoeren.
Stiller en zuiniger
Ook het koelingssysteem op de truck is aangepast aan het stadsleven. “Als op een zonnige dag de terrasjes vol zitten, wil je geen geluidsoverlast van een draaiende dieselkoeling hebben”, zegt Van Putten. “Bij onze nieuwe truck is de uitlaat hoog geplaatst en samen met de stillere laadkleppen, neemt de geluidsoverlast hierdoor af. Bovendien heeft de koelunit zelf geen eigen dieselmotor, maar we halen de benodigde stroom van een generator die via de PTO (power take-off) van de truck hydraulisch wordt aangedreven. Dankzij deze configuratie koelen en vriezen we op Euro 5 EEV-niveau. Bovendien gebruikt dit systeem circa drie liter diesel per uur minder dan een aparte klassieke koelunit. Op jaarbasis is dat met 1000 draaiuren een CO2-reductie van ongeveer 9,4 ton.”
Ledverlichting en slimme regeltechniek
De groothandel is gevestigd aan de Vliegend Hertlaan. Daar beschikt GEPU over meer dan 7000m2 aan bedrijfsruimte. Binnen liggen talloze verse producten uitgestald. Direct valt het fraaie licht van het versplein op met vlees (eigen slagerij), zuivel en groente. “Ledverlichting”, legt Van Putten uit. “Een bewuste keuze. Natuurlijk levert dat grote milieuvoordelen op, maar ik vind het licht veel mooier en stabieler dan TL-lampen. Flink duurder in aanschaf, maar wel minder stroom en een langere levensduur. Veel van de buitenverlichting is ledverlichting met tijd-en lichtschakelaars. Verder hebben we alle koelvriesmeubels net als in de supermarkten gesloten. Dit was niet verplicht, maar ik wilde energieverspilling tegengaan”.
Om het energieverbruik efficiënter te maken, heeft GEPU geavanceerde regeltechniek ingezet op de koelcompressoren. Van Putten: “Hiermee voorkomen we onnodig draaien. De warmte die wordt opgewekt, brengen we terug in de winkel voor verwarming. We realiseren hiermee jaarlijks een CO2-reductie van 4,8 ton en een energiebesparing van €2.400. Wij hebben verder veel geïnvesteerd in energiezuinige materialen en technieken, zoals isolatie van de appendages van de stadsverwarming, frequentiegedreven ventilatoren en aanwezigheidssensoren in de toiletten. Buiten de winkeluren worden de lichten in ons pand gedimd.”
Terugverdientijd
Heeft de ondernemer nog meer duurzaamheidsplannen? “We hebben zonnepanelen onderzocht, maar onze dakconstructie is niet geschikt”, geeft Van Putten aan. “Graag wil ik meer van onze bedrijfsruimte voorzien van ledverlichting. Dat is een serieuze investering en geen idee wat de precieze terugverdientijd is. Mijn hoofdbeweegreden is eenvoudig: als ik denk dat ik er goed aan doe en ik vind het mooi, dan doe ik het. Voor andere investeringen vind ik als ondernemer een terugverdientijd tot zeven jaar nog bedrijfseconomisch interessant.”
Oplossingen
- Elektrische boot
- Schonere motoren wagenpark
- Langere vrachtwagen op biodiesel
- Koelunit draait op biodieselmotor
- Efficiënte logistiek
- Ledverlichting
- Geavanceerde regeltechnieken
Opbrengsten
- Minder uitstoot fijnstof en NOx
- Minder geluidsoverlast
- Energiebesparing
Tips voor ondernemers
- Geef duurzaamheid een kans, onderzoek het.
- Energiebesparing is gunstig, ook voor het huishoudboekje.
- Ook kleine maatregelen helpen en geven goed gevoel.
- Denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
- Ondernemen is jezelf blijven vernieuwen, ook in duurzaamheid.
Over GEPU
De horecagroothandel GEPU werd 40 jaar geleden door de gebroeders Van Putten. Tot de klanten behoren restaurants, brasseries, cafés, kantines, cafetaria’s en cateringbedrijven. Het totaalpakket aan food- en non-food bevat meer dan 20.000 artikelen. De winkel is zes dagen per week geopend en er werken circa 70 mensen.