• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Grote merken zijn vaak grote plasticvervuilers

11 oktober 2018|doorIPS|inmilieu, plastic

plasticvervuiling

Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé zijn de merken achter de meeste plastic stukken afval die overal ter wereld worden verzameld in opruimacties op stranden. De bedrijven moeten dringend verantwoordelijkheid nemen voor hun vervuiling, zeggen milieuorganisaties.

De aandacht voor de plasticvervuiling in de oceanen neemt wereldwijd toe, maar de aandacht gaat in de eerste plaats naar de consument. Die moet bij zijn aankopen maar zoeken naar producten zonder plastic. Daarbij wordt al eens vergeten dat het grote bedrijven zijn die al dat plastic produceren, zegt Break Free From Plastic, een alliantie van verschillende milieuorganisaties.

Merkvervuiling

Om te weten welke bedrijven dat zijn liet de organisatie de bijna 200.000 stukken plastic onderzoeken die bij 239 schoonmaakacties in 42 landen over de hele wereld werden verzameld. Telkens werd onderzocht of het plastic getraceerd kon worden tot een bepaalde producent. Het resultaat: een rangschikking met Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé en Danone aan het hoofd. Ze worden gevolgd door bedrijven als Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Mars en Colgate-Palmolive.

De meest gevonden soort was polystyreen, dat op de meeste locaties niet recycleerbaar is. Het wordt op de voet gevolgd door PET.

“Dit soort merkenonderzoek biedt onbetwistbaar bewijs voor de rol die bedrijven spelen in de aanhoudende plasticcrisis”, zegt Von Hernandez van Break Free From Plastic. “Door dergelijke problematische en onrecycleerbare verpakkingen te gebruiken in hun producten, zijn deze bedrijven schuldig aan de vervuiling van de planeet op een gigantische schaal. Het is tijd dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en de verantwoordelijkheid niet langer afschuiven op de burger.”

Europa

Ook op de Europese stranden vormen Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé de grootste vervuilers. Samen zijn ze goed voor bijna de helft (45 procent) van al het plastic dat gevonden werd. In Australië zijn dat 7-Eleven, Coca-Cola en McDonald’s, samen goed voor maar liefst 82 procent van de gevonden plasticvervuiling.

De topvervuilers in Azië zijn naast Coca-Cola, Perfetti van Melle en Mondelez International, samen verantwoordelijk voor 30 procent van de gevonden vervuiling. In Afrika zijn ASAS Group, Coca-Cola en Procter & Gamble goed voor bijna driekwart (74 procent) van de verzamelde items.

Verantwoordelijk

“Deze merkenonderzoeken plaatsen de verantwoordelijkheid opnieuw waar die hoort: bij de bedrijven die eindeloze hoeveelheden plastic produceren dat uiteindelijk in de oceaan terechtkomt”, zegt Griffins Ochieng, programmacoördinator bij het Centre for Environment Justice and Development in Kenya.

“We hebben schoonmaakacties gehouden op twee locaties in Kenia om de ergste vervuilers te identificeren en ze ter verantwoording te roepen. Het is dringender dan ooit om van onze plasticverslaving af te raken, voor de gemeenschappen die afhankelijk zijn van de oceaan voor hun levensonderhoud, gezondheid en welzijn.”

Filipijnen

Eenzelfde boodschap op de Filipijnen. “Wij betalen hier de prijs voor de goedkope verpakkingspolitiek van internationale bedrijven”, zegt Abigail Aguilar van Greenpeace in Zuidoost-Azië. “In de Filipijnen maken we hele stranden schoon en de volgende dag liggen ze weer even bezaaid met plastic. Door dit soort merkenonderzoeken kunnen we een naam kleven op de ergste vervuilers en eisen dat ze stoppen met de productie van zoveel plastic.”

“De merkenonderzoeken bieden geen compleet beeld van de plasticvervuiling door die bedrijven, maar ze geven wel de beste indicatie op dit moment van wie wereldwijd het meeste vervuilt”, stelt Break Free From Plastic. De organisatie roept de bedrijven op om het gebruik van wegwerpplastic drastisch terug te dringen en te kiezen voor innovatie en alternatieve distributiesystemen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • impact maken met werk
    Maak impact met je werk: verdien een salaris én verander de wereld19 mei 2025 - 06:00
  • stookolie raffinaderij
    ‘Groene’ fondsen beleggen toch in fossiele bedrijven18 mei 2025 - 14:03
  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26

Inzicht

  • alarmbel
    Wat houdt ons tegen om op de noodrem te trappen?19 mei 2025 - 08:49
  • microbioom in de bodem
    Een beter klimaat begint bij biodiversiteit, en de bodem17 mei 2025 - 09:53
  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Consument wordt groener, maar ook kritischer op duurzaamKlimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten