De CO2-uitstoot van plug-in hybride auto’s is in werkelijke omstandigheden bijna vijf keer hoger dan officiële tests suggereren. Dat blijkt uit de analyse van cijfers van het Europese Milieuagentschap.
Plug-in hybrides worden door veel fabrikanten als een meer traditioneel alternatief voor elektrische auto’s naar voren geschoven. Ze combineren een benzine- of dieselmotor met een elektromotor en accu, die opgeladen kan worden via het stroomnet.
Momenteel zijn hybride auto’s goed voor zo’n 8 à 9 procent van de autoverkoop in de EU. Fabrikanten voeren de druk op Europa op om ze ook na 2035 te mogen blijven verkopen – terwijl Europa dan een nuluitstoot eist van automodellen.
Groeiende kloof
Maar de kloof tussen de werkelijke CO2-uitstoot van de wagens en tests blijft groeien, zegt milieu- en transportkoepel T&E op basis van gegevens van het Europees Milieuagentschap (EEA). Daaruit blijkt dat ze in 2023 in werkelijkheid gemiddeld 139 gram CO2 per kilometer uitstootten – veel meer dan de 28 gram in officiële tests. En dat verschil is gegroeid: in 2021 was het nog 3,5 keer meer, het jaar daarop 4 keer meer.
“Plug-in hybrides zijn nog steeds slechter voor het klimaat dan autofabrikanten beweren en de kloof met de werkelijkheid is alleen maar groter geworden”, zegt Lucien Mathieu van T&E. “De auto-industrie eist dat de EU een oogje dichtknijpt, zodat ze investeringen in volledig elektrische auto’s kan uitstellen. Maar de Europese Commissie moet voet bij stuk houden.”
Maar hoe komt het dat het verschil zo groot is? Daar zijn verschillende oorzaken voor.
1. Testcycli zijn niet realistisch
De officiële uitstootcijfers worden vastgesteld in laboratoriumtests, zoals de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Daarin wordt uitgegaan van relatief korte ritten, een volle batterij en een ideale rijstijl. In die situatie rijden plug-in hybrides (PHEV’s) grotendeels elektrisch en scoren ze extreem laag op CO₂-uitstoot. In het dagelijks verkeer zijn de omstandigheden natuurlijk veel minder ideaal.
2. Batterij vaak leeg of niet opgeladen
Een plug-in hybride moet je regelmatig opladen om elektrisch te kunnen rijden. In de praktijk vergeten of verzuimen veel bestuurders dat, of ze hebben er thuis of op werk geen makkelijke laadmogelijkheid voor. Als de batterij leeg is, rijdt de auto grotendeels op de benzinemotor, die vaak minder efficiënt is dan bij een gewone auto vanwege het extra gewicht van het accupakket.
3. Extra gewicht en complexiteit
Hybrides zijn zwaarder door de combinatie van motor en accu. Dat extra gewicht kost energie. Vooral bij hogere snelheden op de snelweg is de verbrandingsmotor daardoor relatief onzuinig, en de uitstoot hoger dan in de test werd berekend.
4. Rijgedrag
Wie sportief rijdt, veel snelwegkilometers maakt of de auto vaak gebruikt voor langere ritten, profiteert nauwelijks van het elektrische gedeelte. Daardoor ligt de uitstoot structureel hoger dan de testwaarden.
5. Optimistische aannames in beleid
Beleidsmakers en autofabrikanten hebben lang aangenomen dat hybrides vooral elektrisch gereden zouden worden (bijvoorbeeld 70-80% van de kilometers). In de praktijk blijkt dat vaak veel lager te liggen, soms zelfs onder de 20%. Het verschil tussen verwachting en gebruik vertaalt zich rechtstreeks in extra CO₂-uitstoot.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )