• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd

11 september 2025|doorredactie|inelektrische auto

auto-industrie

De CO2-uitstoot van plug-in hybride auto’s is in werkelijke omstandigheden bijna vijf keer hoger dan officiële tests suggereren. Dat blijkt uit de analyse van cijfers van het Europese Milieuagentschap. 

Plug-in hybrides worden door veel fabrikanten als een meer traditioneel alternatief voor elektrische auto’s naar voren geschoven. Ze combineren een benzine- of dieselmotor met een elektromotor en accu, die opgeladen kan worden via het stroomnet.

Momenteel zijn hybride auto’s goed voor zo’n 8 à 9 procent van de autoverkoop in de EU. Fabrikanten voeren de druk op Europa op om ze ook na 2035 te mogen blijven verkopen – terwijl Europa dan een nuluitstoot eist van automodellen.

Groeiende kloof

Maar de kloof tussen de werkelijke CO2-uitstoot van de wagens en tests blijft groeien, zegt milieu- en transportkoepel T&E op basis van gegevens van het Europees Milieuagentschap (EEA). Daaruit blijkt dat ze in 2023 in werkelijkheid gemiddeld 139 gram CO2 per kilometer uitstootten – veel meer dan de 28 gram in officiële tests. En dat verschil is gegroeid: in 2021 was het nog 3,5 keer meer, het jaar daarop 4 keer meer.

“Plug-in hybrides zijn nog steeds slechter voor het klimaat dan autofabrikanten beweren en de kloof met de werkelijkheid is alleen maar groter geworden”, zegt Lucien Mathieu van T&E. “De auto-industrie eist dat de EU een oogje dichtknijpt, zodat ze investeringen in volledig elektrische auto’s kan uitstellen. Maar de Europese Commissie moet voet bij stuk houden.”

Maar hoe komt het dat het verschil zo groot is? Daar zijn verschillende oorzaken voor.

1. Testcycli zijn niet realistisch

De officiële uitstootcijfers worden vastgesteld in laboratoriumtests, zoals de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Daarin wordt uitgegaan van relatief korte ritten, een volle batterij en een ideale rijstijl. In die situatie rijden plug-in hybrides (PHEV’s) grotendeels elektrisch en scoren ze extreem laag op CO₂-uitstoot. In het dagelijks verkeer zijn de omstandigheden natuurlijk veel minder ideaal.

2. Batterij vaak leeg of niet opgeladen

Een plug-in hybride moet je regelmatig opladen om elektrisch te kunnen rijden. In de praktijk vergeten of verzuimen veel bestuurders dat, of ze hebben er thuis of op werk geen makkelijke laadmogelijkheid voor. Als de batterij leeg is, rijdt de auto grotendeels op de benzinemotor, die vaak minder efficiënt is dan bij een gewone auto vanwege het extra gewicht van het accupakket.

3. Extra gewicht en complexiteit

Hybrides zijn zwaarder door de combinatie van motor en accu. Dat extra gewicht kost energie. Vooral bij hogere snelheden op de snelweg is de verbrandingsmotor daardoor relatief onzuinig, en de uitstoot hoger dan in de test werd berekend.

4. Rijgedrag

Wie sportief rijdt, veel snelwegkilometers maakt of de auto vaak gebruikt voor langere ritten, profiteert nauwelijks van het elektrische gedeelte. Daardoor ligt de uitstoot structureel hoger dan de testwaarden.

5. Optimistische aannames in beleid

Beleidsmakers en autofabrikanten hebben lang aangenomen dat hybrides vooral elektrisch gereden zouden worden (bijvoorbeeld 70-80% van de kilometers). In de praktijk blijkt dat vaak veel lager te liggen, soms zelfs onder de 20%. Het verschil tussen verwachting en gebruik vertaalt zich rechtstreeks in extra CO₂-uitstoot.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • auto-industrie
    Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd11 september 2025 - 10:11
  • solar
    Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt11 september 2025 - 09:52
  • links rechts politiek
    Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?11 september 2025 - 08:00
  • klimaatplan biedt geen groene toekomst
    Bewijs: Trump stuwt wereldwijde uitstoot omhoog10 september 2025 - 18:31
  • trends in voeding 2024
    Brussel wil “veggie burger” verbieden, hebben ze daar niets belangrijkers te doen?10 september 2025 - 09:39

Inzicht

  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39
  • polycrisis
    Door de polycrisis, naar een duurzame wereld30 augustus 2025 - 08:42

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt solar greenwashing Greenwashing in de entertainment industrie: realiteit of pr-stunt?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten