We staan er nauwelijks nog bij stil als je een bericht stuurt: dat gaat bijna automatisch met een e-mail. Vroeger, ja vroeger deden mensen dat nog met een brief, in een envelop, met een postzegel er op. Maar nu zijn we duurzaam, toch?
Misschien zet de snelheid van het mailproces ons wel op de verkeerde voet. Tikken – klikken – versturen tegenover tikken – printen – in envelop stoppen – naar de post brengen – laten bezorgen. Maar als je naar het hele proces kijkt en naar wat er allemaal nodig is om een e-mail op zijn plek te krijgen, dan wordt het beeld misschien wel anders.
Voor het versturen van een enkele e-mail zijn er meerdere computers nodig. Niet alleen bij de zender en bij de ontvanger, maar ook verspreid over het internet langs de route die het bericht door het netwerk volgt. Op elk knooppunt staat ze er.
Natuurlijk heeft ook de post zijn infrastructuur, met vrachtauto’s, distributiecentra en bezorgers. Dan wordt het interessant om naar de verschillen in aantallen en levensduur te kijken. Al die miljoenen computers houden het gemiddeld een jaar of drie vol, dan moeten er weer nieuwe komen. Een vrachtauto kan wel 15 jaar mee, en een loods wel 50.
Misschien geeft het energieverbruik ook wel inzicht: inmiddels gaat meer dan 10% van het wereldwijde energieverbruik op aan internetcommunicatie.
Of in termen van CO2 uitstoot: 5,5 minuten internet gebruik levert net zoveel CO2-uitstoot op als de productie en de bezorging van een full colour papieren leaflet op A4 formaat. En de CO2-uitstoot van papieren post die jaarlijks via de brievenbus bij een huishouden terecht komt bedraagt 14 kilo CO2 (0,1% van de totale CO2-uitstoot) en is vergelijkbaar met 70 kilometer rijden in een gezinsauto.
En de productie van papier? Die vindt in veel gevallen al helemaal duurzaam plaats. Vaak van gerecycled materiaal. Of van hout uit speciaal aangelegde productiebossen die gedurende hun groene leven ook volop CO2 uit de lucht opnemen.
Meer effect
Een andere vraag is: wat wil je met een bericht bereiken? Als het om een commerciele boodschap gaat is een brief veel effectiever. Uit onderzoeken blijkt dat er tot wel 7 email berichten nodig zijn om het zelfde effect te behalen dan met een boodschap op papier. Die boodschap krijgt meer aandacht en ontvangers ervaren haar ook als persoonlijker.
Wie het precies wil weten krijgt er nog een hele kluif aan. Want om alle cijfers precies op een rij te krijgen moet er heel wat werk worden verzet. Dat is natuurlijk ook zo als je drukwerk voor een campagne gaat laten maken. Maar daar kunnen ze je bij Reclameland prima mee helpen.