Wie een elektrische auto heeft kent de laadpaal-chaos wel. Waar je bij de goedkoopste laadpaal van Nederland slechts € 15,75 kwijt bent voor een volle batterij van 75 kWh, betaal je bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: € 116,25. Dit blijkt uit een analyse van Independer op basis van hun laadpaalvinder. Zelfs binnen één gemeente kan het verschil oplopen tot ruim een euro per kWh. Het checken van het tarief is dus goed voor de portemonnee.
De voordeligste openbare laadpunten van Nederland vind je in Peel en Maas (Limburg), blijkt uit de analyse van Independer op basis van data van Eco-Movement. In deze gemeente zijn laadlocaties te vinden waar je ‘maar’ 21 cent betaalt voor een kWh. Een volle batterij van 75 kWh komt hier uit op € 15,75. De duurste paal van Nederland? Die staat in Brunssum. Bij dit laadpunt betaal je € 1,55 per kWh en dus € 116,25 voor een volle batterij.
“Het verschil tussen de goedkoopste en duurste laadpaal in Nederland kan oplopen tot € 100 voor een volle batterij,” zegt Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer. “Zelfs binnen één gemeente zijn de verschillen groot. In Brunssum betaal je bijvoorbeeld bij de duurste paal € 1,55 per kWh, maar elders in de gemeente slechts 37 cent. Dat scheelt ruim € 90 voor dezelfde volle batterij. Het loont dus écht om te letten op waar je oplaadt. Door de grote prijsverschillen is Brussum namelijk niet gemiddeld de duurste gemeente van ons land.”
Vooral in Zeeland liggen de kosten hoog
In Nederland zijn inmiddels ruim 190.000 semi-openbare laadpunten. Voor een volle batterij van 75 kWh betaal je in ons land gemiddeld € 35,35. In Zeeland liggen de laadkosten fors hoger: € 43,56. Ook in Friesland (€ 39,02) Flevoland en Utrecht (beide € 38,12) ben je bovengemiddeld duur uit. Limburg is juist het voordeligst met € 25,35 per laadbeurt.
Niet alleen tussen provincies, maar ook tussen gemeenten lopen de kosten sterk uiteen. Waar ben je nu gemiddeld het meest kwijt om je auto te laden? Het Friese Súdwest-Fryslân is landelijk de duurste: een volle batterij kost hier gemiddeld € 59. Ook Scherpenzeel en Heemstede staan hoog in de lijst.
De top 10 duurste gemeenten van Nederland om je auto op te laden is als volgt:
- Súdwest-Fryslân (Friesland): € 58,99 voor een volle batterij
- Scherpenzeel (Gelderland): € 50,36 voor een volle batterij
- Heemstede (Noord-Holland): € 50,36 voor een volle batterij
- Woudenberg (Utrecht): € 50,36 voor een volle batterij
- Culemborg (Gelderland): € 47,34 voor een volle batterij
- Breda (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
- Eindhoven (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
- Loon op Zand (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
- Dongen (Noord-Brabant): € 47,34 voor een volle batterij
- Dordrecht (Zuid-Holland): € 47,34 voor een volle batterij
De goedkoopste laadpalen staan juist in het Brabantse Altena (€22,69 voor een volle batterij). “Er zijn in ons land ruim 100 verschillende laadpaal aanbieders. Die hanteren allemaal hun eigen prijzen. Ook zijn er gemeenten die afspraken hebben gemaakt over de plaatsing en tarieven van de publieke palen. Daardoor kunnen de verschillen zo groot zijn”, legt energie-expert Kerkhof van Independer uit.
Goede deal maken? Vermijd ondergrondse parkeergarages
Op zoek naar een goedkope laadpaal? Vermijd dan de laadpunten die te vinden zijn in parkeergarages. “In een parkeergarage betaal je gemiddeld 8,5% meer voor je stroom dan langs de openbare weg. Ondergrondse parkeergarages zijn nóg duurder. Je auto opladen is hier zelfs gemiddeld 17% duurder dan langs de weg. Dan zijn de parkeerkosten nog niet eens meegerekend,” zegt Kerkhof.
“Het goedkoopste is nog steeds een laadpaal aan huis. Je betaalt per kWh thuis vaak minder dan bij een commerciële paal. Zeker de combinatie van een elektrische auto en zonnepanelen is ideaal. Dan kun je op een zonnige dag praktisch vrijwel gratis de auto opladen en dat is natuurlijk het allerbeste voor de portemonnee,” aldus energie-expert Joris Kerkhof van Independer.
Kijk voor meer informatie en alle kaartjes op https://www.independer.nl/energie/info/onderzoek/laadtarieven-2025
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

