Nederland daadwerkelijk duurzamer maken; met dit doel start het nieuwe energiebedrijf Hello Yellow. Het bedrijf gaat Nederlandse ondernemers groene energie leveren die steeds groener wordt. Dit realiseert Hello Yellow door ieder jaar de gehele operationele winst in duurzame energiebronnen op Nederlandse bodem te investeren. De klanten profiteren hiervan via een jaarlijks groeiende korting op hun nota.
Rutger Ockhuizen, één van de oprichters van Hello Yellow: “Nederland loopt achter als het gaat om het gebruik van duurzame energiebronnen en een werkelijke doorbraak blijft uit. Dit komt onder andere omdat grote energiebedrijven in eerste instantie denken aan het financieel resultaat voor de aandeelhouders en niet investeren in nieuwe duurzame energieproductie. Hello Yellow kiest bewust wel voor een duurzamere aanpak waarbij wij 100% van onze operationele winst investeren in de toekomst.”
Alleen voor ondernemers
Hello Yellow richt zich puur op ondernemers omdat zij meer energie afnemen dan consumenten. In de startfase is het bedrijf namelijk gebaat bij hogere volumes om meer investeringen te kunnen doen in eigen energiebronnen. Het energiebedrijf focust op ondernemers die oog hebben voor duurzaamheid én die kosten willen besparen. Hello Yellow is geschikt voor de zakelijke kleinverbruikers, zoals tuinders, bakkers, supermarkten maar ook kantoorpanden.
Cumulatieve korting
De tarieven van Hello Yellow zijn vergelijkbaar met of zelfs iets lager dan de tarieven van andere energiemaatschappijen. Maar bij Hello Yellow daalt de totaalprijs op de rekening elk jaar terwijl die bij andere energiemaatschappijen gelijk blijft of zelfs stijgt. Die daling komt voort uit de jaarlijkse investering van 100% van de winst in duurzame energiebronnen. De groene energie en het behaalde rendement op deze investeringen geeft Hello Yellow terug aan de klanten in de vorm van een cumulatieve korting van ongeveer 2% per jaar. Ockhuizen: “Kortom, de loyaliteit van de klanten wordt echt beloond en dat is iets waar de traditionele energiemaatschappijen doorgaans niet om bekend staan.”
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Groenere stroom en gas uit Nederland
Hello Yellow gaat zijn klanten uitsluitend energie van Nederlandse afkomst leveren. Door enkel in te zetten op energiebronnen van eigen bodem, wil het bedrijf een bijdrage leveren aan het verduurzamen van Nederland. In eerste instantie koopt Hello Yellow de meest duurzame energie mogelijk in Nederland; waarbij grijze energie wordt vergroend. Echter, doordat het bedrijf jaarlijks investeert in eigen duurzame energiebronnen, zoals zonnecentrales en windmolens, wordt het percentage zelf geproduceerde duurzame energie van Nederlandse bodem steeds groter.
Slecht beleid in Nederland
De laatste tijd is er veel te doen in de energiesector. Zo worden loyale energie-afnemers door de grote energiemaatschappijen niet beloond en slecht van informatie voorzien. Daarnaast is Nederland een van de slechtste jongetjes van de klas als het op duurzame energie aankomt. Nederland hoort bij de vijf landen van de EU met het laagste aandeel van duurzame energie. Ockhuizen: “Er zijn doelen door het kabinet opgesteld dat in 2020 16% van de energie in Nederland duurzaam moet zijn opgewekt. Dit steekt af tegen bijvoorbeeld Duitsland waar het op dit moment al circa 25% is. Bovendien weten we, kijkende naar de moeilijke ontwikkelingen in het SER-akkoord, eigenlijk vrijwel zeker dat Nederland die 16% niet gaat halen.”
Volgens Ockhuizen is veel te wijten aan het overheidsbeleid. De regelingen voor duurzame energie wijzigden de laatste jaren voortdurend, waardoor een echte verandering niet op gang kwam. En onlangs is er vanuit de EU besloten om een heffing in te stellen op de import van zonnecellen. Op die manier wordt het voor Nederlanders moeilijker om mee te doen aan verduurzaming van hun eigen land, terwijl burgers en ondernemers dit wel heel belangrijk vinden. “Met Hello Yellow bieden we de ondernemers nu een mogelijkheid om bij te dragen aan het versnellen van die verduurzaming waarbij het ze niets extra’s kost. Het levert ze juist geld op,” aldus Ockhuizen.