Het Nuon Solar Team heeft 882 kilometer in twaalf uur tijd afgelegd met zonne-raceauto Nuna. Daarmee zetten de studenten van de TU Delft op de langste dag van het jaar een nieuw wereldrecord neer tijdens de eerste zonnerace ooit op Nederlandse bodem.
De race tegen de klok werd gereden op de testbaan van de RDW in Lelystad, onder grote belangstelling van vrienden, familie en sponsoren. Voor het team zelf was het de eerste grote praktijktest in aanloop naar de Bridgestone World Solar Challenge, die in oktober plaatsvindt in Australië.
Flinke afstand
Nooit eerder werd een officieel 12-uurs afstandsrecord met een zonnewagen neergezet. Met de geslaagde race tegen de klok daagt het Nuon Solar Team nu andere zonneteams uit om het record te verbreken. Teamcaptain Sander vertelt: “We zijn enorm trots op de afstand die we op deze langste dag van het jaar hebben neergezet. We hoopten 750 km te halen, en dat was al hoog ingezet, maar dankzij de prachtige dag en de geweldige energie binnen het team hebben we deze verwachting ruimschoots overtroffen. Voor een race in Nederland, waar de intensiteit van de zon veel minder is dan bijvoorbeeld in Australië, is dit echt een flinke afstand. We zijn benieuwd welk team onze prestatie weet te evenaren!”
Winning team
Het startsein voor de race werd bij zonsopkomst om 05.19 uur gegeven door Marc Lammers, de voormalige bondscoach van het Nederlandse vrouwenhockeyteam en dit jaar teamcoach van het Nuon Solar Team. Precies twaalf uur later, om 17.19 uur, werd de Nuna afgevlagd door Naomi van As, olympisch hockeykampioene en dit jaar uitgeroepen tot de beste hockeyster van de wereld. Teamcoach Lammers: “Het team heeft vandaag een fantastische prestatie geleverd, en laten zien waarom ze echt een ‘winning team’ zijn. Bovendien was het een prima test voor het wereldkampioenschap in Australië. Na deze fantastische testdag zien we de race in oktober met groeiend vertrouwen tegemoet.”
Realistische racedag
Tijdens de wereldrecordpoging bootste het team de omstandigheden tijdens de World Solar Challenge in Australië zo realistisch mogelijk na. De teamleden kampeerden langs de racebaan, wisselden in recordtempo de banden en zorgden voor het optimaal laden van de zonnecellen van hun zonneauto. Ook de andere voertuigen waarmee het team de Nuna in Australië begeleidt deden mee, zoals Scout, die de weg baant, en Mission Control, waarin de strategie voor de race wordt bepaald.
Praktijkoefening
Het is voor het eerst dat het Nuon Solar Team zich met zo’n uitgebreide praktijkoefening voorbereidt op het wereldkampioenschap in Australië. Omdat het team elk jaar uit nieuwe leden bestaat – en dit team dus nooit eerder in Australië heeft geracet – kunnen de studenten deze praktijkervaring goed gebruiken. Voor de winst is goede samenwerking in het team minstens zo belangrijk als het bouwen van een snelle auto.
World Solar Challenge
Het Nuon Solar Team doet in oktober dit jaar voor de negende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. De race, waaraan universiteiten vanuit de hele wereld deelnemen, vindt om de twee jaar plaats en het team bestaat telkens uit zestien nieuwe studenten van de TU Delft. De deelnemers rijden met hun zelf gebouwde zonneauto een afstand van 3000 kilometer van Darwin (in het noorden) naar Adelaide (in het zuiden). Het doel is zo snel mogelijk over de finish te komen.
Zes keer eerder werd het Nuon Solar Team wereldkampioen, twee keer eindigden ze op de tweede plaats. Eind juli presenteert het team als regerend wereldkampioen de zonneauto waarmee het de titel wil prolongeren: Nuna9. De recordpoging werd verreden met de auto van vorig jaar: Nuna8s.