Oikocredit lanceert de eerste landelijke campagne voor microkrediet ‘Made in Malawi’. Hiermee laat de sociaal investeerder de essentie van zijn werk zien: ondernemende mensen toegang geven tot passende financiële diensten. Drie ondernemers uit het armste land ter wereld werkten mee aan de campagne en laten het Nederlandse publiek hun interpretatie zien van hoe microkrediet bijdraagt aan ondernemerschap en economische zelfstandigheid. Hiervan werd een mini documentaire gemaakt:
Sociaal beleggen
Bij Oikocredit, één van de grootste kapitaalverstrekkers ter wereld in de microfinancieringssector, gaan sociaal en financieel rendement al veertig jaar hand in hand. Ruim 750 miljoen euro staat er in ontwikkelingslanden aan leningen uit, waarmee 37 miljoen ondernemende mensen economische zelfstandigheid op kunnen bouwen. Volgens Hann Verheijen – directeur van Oikocredit Nederland – een mooi moment om het Nederlandse publiek ervan te overtuigen dat sociaal beleggen ertoe doet. Vooral in de tijdgeest waarin niet alleen financieel, maar ook sociaal rendement voor veel mensen een belangrijk aspect van beleggen is.
Investeren in ondernemerschap
De campagnemiddelen, waaronder een TV- en radiocommercial en banners, werden mede ontwikkeld door drie creatieve ondernemers uit Blantyre, Malawi. Het drietal Freda Chingwe, Innocent Kamula en Benji Abi kochten gefinancierd met microkrediet een camera, een laptop en andere middelen om de campagne te maken. Verheijen: “Het resultaat is geweldig! Het vertelt met prachtige beelden wat Oikocredit al veertig jaar doet: vertrouwen op en investeren in ondernemerschap. Het team heeft bewezen net zo competent te zijn als andere ondernemers. Als ze maar toegang hebben tot passende financiële middelen”.
Toegang tot financiële middelen
Toegang tot de financiële markt voor iedereen in de wereld. Dat is het doel dat Oikocredit nastreeft. Volgens Jacobine Geel, voorzitter van het bestuur van Oikocredit Nederland, draagt het inzetten van een landelijke campagne bij aan dit doel. “Als meer mensen beleggen in microkrediet, kunnen meer mensen een economisch zelfstandig bestaan opbouwen. Dit komt de economie van een regio en land ten goede. Oftewel micro bevordert macro. Als we meer Nederlanders laten inzien dat beleggen op microniveau de economie in ontwikkelingslanden stimuleert, kunnen we samen de wereld een beetje mooier maken.”
Dit doet Oikocredit
Oikocredit is wereldwijd één van de grootste kapitaalverstrekkers in de microfinancieringssector en bereikt via 792 lokale partners in 63 landen zo’n 37 miljoen ondernemende mensen. Hiervan is 86% vrouw en woont 50% buiten de stad. De totale portefeuille ontwikkelingssamenwerking van Oikocredit bedraagt EUR 779 miljoen.
Het doel dat Oikocredit nastreeft is toegang voor iedereen tot financiële diensten om economisch zelfstandigheid op te kunnen bouwen. Daarnaast zet de organisatie zich in om de sector naar een hoger niveau te tillen. Wereldwijd heeft Oikocredit 53.000 beleggers. Het Oikocredit Nederland Fonds keert sinds de oprichting in 2002 jaarlijks 1,55% dividend uit aan zijn beleggers.