• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Ook je fiets repareren is vaak niet meer mogelijk

23 januari 2022|doorredactie|incirculaire economie, fietsen, hergebruik

fiets repareren

Ooit was je fiets repareren de gewoonste zaak van de wereld. Maar het lijkt het erop dat ook fietsen het slachtoffer zijn geworden van de mantra: ze maken ze niet meer zoals vroeger.

Dat beweerde tenminste een Amerikaanse campagne, waarin fietsmonteurs fabrikanten opriepen om te stoppen met het produceren van "built-to-fail" budgetfietsen. Sommige van die fietsen gaan maar 90 uur mee, waarbij vitale onderdelen zoals frames en lagers letterlijk uit elkaar vallen.

De snelgroeiende markt voor e-bikes heeft niet alleen een onmogelijk te repareren budgetfiets opgeleverd, maar ook zijn eigen reparatie-dilemma: is het beter om e-bike-accu's te vervangen of te repareren? En wat kunnen fietsers doen als er geen vervangende accu's beschikbaar zijn?

Accu even duur als de hele fiets

Accupacks voor e-bikes vormen het meest waardevolle onderdeel van elektrische fietsen. Batterijen kunnen tussen de 300 en meer dan 1000 EUR kosten en kunnen tot 50% van de totale kosten bedragen. Maar batterijen moeten om de 2 tot 7 jaar worden vervangen zodra de stroomvoorziening begint te verminderen.

meewind

De batterijpakketten op e-bikes zijn samengesteld uit de batterijcellen, de behuizing en het batterij beheersysteem. Hoewel batterijcellen een standaardformaat hebben, zijn de batterijpakketten en beheersystemen afgestemd op fabrikanten en soms op specifieke fietsmodellen - wat reparatie en vervanging moeilijk maakt.

Net als bij consumentenelektronica zoals smartphones, kunnen niet-vervangbare of niet-repareerbare batterijen in fietsen en scooters leiden tot een kortere levensduur van het product, meer elektronisch afval, verlies van zeldzame materialen en onnodige uitgaven voor consumenten. Dat blijkt ook uit een recent rapport van de EEB, de campagne Right to Repair en het Institute for Industrial Environmental Economics van de universiteit van Lund.

Steeds meer kleine bedrijven in heel Europa bieden reparatiediensten voor batterijen aan. Ondertussen debatteren Europese wetgevers over de toekomstige EU-batterijverordening. Hoewel de meeste aandacht uitgaat naar accu's van elektrische auto's, staan ​​ook e-bikes op de agenda. Een van de discussiepunten is of de accu's van zogenaamde 'lichte vervoermiddelen', waaronder e-bikes en scooters, onder minimale reparatie- en vervangbaarheidseisen moeten vallen.

Repareren zou niet veilig zijn

De Belgische branchevereniging van de fietsfabrikant, CONEBI, heeft onlangs echter een position paper gepubliceerd waarin zij beweren dat het repareren van batterijen niet veilig is, zelfs niet voor onafhankelijke professionals, met het argument dat vanwege het ontbreken van een certificeringsproces de veiligheid van gerepareerde batterijen niet gegarandeerd zijn. Ze stellen ook dat het repareren van batterijen een beperkt milieuvoordeel oplevert. Over het algemeen moedigen ze mensen aan om in plaats daarvan nieuwe originele batterijen te kopen.

Reparatiebedrijven zeggen dat batterijpakketten in veel gevallen niet langer door de fabrikant worden geleverd, zodat sommige fietsers geen andere keuze hebben dan de hele fiets te vervangen. Ook kan een batterijstoring worden veroorzaakt door een schakelaar, waarvoor niet de gehele batterij hoeft te worden vervangen. In deze gevallen kan de batterij van je fiets repareren zowel hulpbronnen, afval als consumentenuitgaven besparen.

Het is tijd voor de industrie om te veranderen en het recht op reparatie te omarmen. Naarmate er jaarlijks meer e-bikes worden verkocht en de ecologische crisis heviger wordt, wordt dit een dringend probleem voor de consument en de planeet. Tussen 2019-2020 werden er in Europa 3 miljoen e-bikes verkocht, wat neerkomt op ongeveer 20% van alle fietsen die op het hele continent worden verkocht.

Aan de beleidskant is dit een geweldige kans voor besluitvormers om ambitie te tonen. De milieucommissie van het Europees Parlement stemt op 11 februari over amendementen op de batterijverordening. Ondertussen gaven de regeringen tijdens een recente bijeenkomst van de Europese Raad brede steun om lichte vervoermiddelen in de verordening op te nemen.

Jean-Pierre Schweitzer en Chloé Mikolajczak, Meta - EEB

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • flitsdroogtes in Europa Onvoorspelbare flitsdroogtes nemen ook in Europa snel toe30 mei 2023 - 18:10
  • opwarming boven 2 graden Schone lucht is slecht voor het klimaat29 mei 2023 - 10:12
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Variabele energietarieven bij veel leveranciers onvindbaarsalderen zonnepanelen slimme meter ferrarismeter Lockhead F22 Strijdkrachten zijn ongeziene bom onder het klimaat
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen