De Reclame Code Commissie (RCC) heeft beslist dat KLM zijn klanten misleidt door hen het idee te geven dat zij hun vlucht volledig kunnen neutraliseren als zij compensatie kopen. Doordat KLM termen als ‘CO2ZERO’ en ‘CO2-neutraal’ gebruikt, zal de gemiddelde consument onterecht denken dat via bosprojecten zijn vlucht geen impact heeft op het klimaat.
De advertenties van KLM bevatten zinnen als ‘Neutraliseer uw impact op het milieu met de CO2ZERO-service” en “Via ons CO2ZERO programma kun je voor een klein bedrag je persoonlijke aandeel in de CO2-uitstoot van je vlucht compenseren.” Tijdens de zitting in februari probeerde KLM de RCC er nog van te overtuigen dat de gemiddelde consument best zou begrijpen dat het bij die zinnen niet echt om CO2-neutraal reizen ging. In die redenatie gaat de RCC dus niet mee.
Bosprojecten
Sinds 2008 biedt KLM het CO2ZERO-programma aan, waarmee klanten volgens KLM voor een paar euro de CO2-uitstoot van hun vlucht kunnen compenseren. Dat geld gaat dan naar aanplant van nieuw bos of behoud van bestaand bos, waardoor de uitstoot van de vlucht teniet gedaan zou worden. Maar de bosprojecten die KLM gebruikt voor compensatie voldoen alleen aan theoretische standaarden, zonder dat in de praktijk de compensatie gegarandeerd is, zo redeneert de RCC. Die neemt daarin mee dat er geen wetenschappelijke consensus is over de mate van compensatie via bosprojecten.