Het octrooi op de rode paprika is in handen van het Zwitserse bedrijf Syngenta en betreft de resistentie tegen wittevlieg. Die eigenschap komt bij wilde paprika’s gewoon in de natuur voor. Maar met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. Bionext verzet zich samen met een internationale coalitie tegen dit octrooi. De organisaties willen dat de Europese octrooiwetgeving wordt aangepast zodat dit soort octrooien in de toekomst niet meer mogelijk zijn.
De actie wordt ondersteund door de biologische supermarktketen EkoPlaza. Erik Does, algemeen directeur EkoPlaza: ‘Het kan niet zo zijn dat bedrijven zich natuurlijke eigenschappen in planten of dieren toe-eigenen. De natuur is van ons allemaal en dat moet zo blijven. Wij ondersteunen de strijd tegen het octrooi met 10% van het totale aankoopbedrag van rode paprika’s in de actieweken.’
In actie met EkoPlaza
Wie tussen 15 en 28 oktober biologische paprika’s koopt bij EkoPlaza, draagt € 1,- per kilo bij aan de actie van Bionext tegen het octrooi op de rode paprika. De actie staat symbool voor een omvangrijk probleem: natuurlijke eigenschappen van planten worden steeds vaker als ‘uitvinding’ vastgelegd in een octrooi. Bionext wijst deze ontwikkeling af omdat het de innovatie in de verdeling belemmert en kleine zaadbedrijven uit de markt gedrukt worden.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Bionext is blij met de steun van EkoPlaza en andere bedrijven in de biologische sector. Maaike Raaijmakers, projectleider: ‘Met octrooien op eigenschappen van klassiek veredelde planten versterken bedrijven zoals Syngenta en Monsanto hun machtspositie in de wereldwijde zaadhandel. De strijd hiertegen kost veel tijd en geld. Door de actie van EkoPlaza horen al hun klanten over dit grote probleem en kunnen we gezamenlijk een vuist maken.’
Op www.bionext.nl/hartvoorbiodiversiteit is te lezen op welke manieren je nog meer kunt meedoen aan de acties.