like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Eerste zonneweg in gebruik

Van: op 24 oktober 2014

solaroadHet proeftracé van SolaRoad is in gebruik genomen. SolaRoad is de eerste weg ter wereld die zonlicht omzet in elektriciteit. Op 12 november wordt het zonnefietspad officieel geopend door Minister Kamp. SolaRoad is ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech Traffic&Infra.

Wegdek dat energie oplevert
Het proeftracé van een kleine honderd meter bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm. dikte. De andere zijde heeft geen zonnecellen en wordt gebruikt om verschillende toplagen te testen. Hoeveel stroom het pad oplevert wordt de komende periode getest. Op termijn kan de zonnestroom uit de weg toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens. Dit eerste stuk SolaRoad ligt in Krommenie, langs de N203, ter hoogte van de Texaco aan de spoorzijde (GPS data: 52.493875, 4.767134).

BES LED

Testperiode
Gedurende drie jaar worden diverse metingen en tests uitgevoerd om SolaRoad verder te ontwikkelen. De testen moeten antwoord geven op vragen als: Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om eroverheen te fietsen? In de aanloop naar de aanleg is het pad in het laboratorium getest zodat het voldoet aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.

Voor meer informatie over SolaRoad kijk op www.solaroad.nl.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws




 

Reacties: (5)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Ric schreef:

    Dit zou kunnen leiden tot een minder sympathiek imago van de fietser.

  2. frits schreef:

    @R van der Hoek,
    “zou best efficiënt kunnen zijn. In het filmpje worden geen kosten en doelen genoemd, een praktijk benchmark”
    – De opbrengst wordt geschat op 50 kwh/m2 minder dan de helft wat een dakpaneel levert. De proef wordt beperkt tot 10 jaar, terwijl een paneel 25 jaar meekan.

    Ook als deze magere verwachtingen uitkomen blijft het een prestige projekt, waarbij het resultaat ondergeschikt is. Het pad ligt een deel van de dag in de schaduw van bomen, dat remt ook de opbrengst.

  3. Duurzame Fred schreef:

    De minister moet weer eens stoer doen. Jammer dat de kosten niet vermeld zijn. We zullen in de toekomst zien, of we hiervan nog wat van horen. Als de resultaten bekend worden, dan kunnen we conclusies trekken.

  4. R van der Hoek schreef:

    Zo’n pilot is juist een uitstekend idee om na te gaan wat er in de praktijk van zo’n concept terecht komt. Er zijn best redenen te bedenken waarom dit niet gaat werken, maar aan de andere kant heeft zo’n systeem 2 functies, namelijk wegdek en energie-opwekking. Dit zou best efficiënt kunnen zijn. In het filmpje worden geen kosten en doelen genoemd, maar hoe dan ook zal het een praktijk benchmark bepalen.
    Het zou trouwens mooi zijn als een dergelijk systeem voldoende energie levert om ijzel en sneeuw te laten smelten, dan hoeft er niet gestrooid te worden met zout.

  5. Adri Ros schreef:

    Dit is nu niet de weg om te gaan, hoe opzienbarend zo’n SolaRoad ook is. Simpelweg omdat dit echt véél te dure zonne-energie wordt, zoals ieder op zijn vingers kan natellen. Nog afgezien van zaken als vervuiling van het wegdek, gladheid en slijtage. Gelet op de enorme urgentie om snel te schakelen moeten we ons geld verstandig inzetten. En dat zijn uiteraard de vele honderdduizenden panelen op daken van huizen, bedrijven en flats. Wanneer die vol liggen, dán misschien komt dit aan bod. Kwestie van de juiste prioriteiten in de juiste omstandigheden in de juiste tijd.