• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Sjoemelsoftware in auto’s kost overheid geld door verschil CO2-uitstoot

13 maart 2018|doorredactie|inklimaatverandering

automobilisten verkeer uitstootvrij

Het verschil in CO2 uitstoot tussen laboratorium en werkelijkheid heeft gevolgen voor de schatkist. Na de schandalen over de uitstoot van stikstof met sjoemelsoftware doken de Groenen in het Europarlement in een andere schadelijke stof die uit de uitlaat van een auto komt: CO2. Want ook hier is het verschil tussen laboratorium en werkelijkheid groot. Niet zozeer door frauduleuze software, maar wel doordat laboratorium en werkelijkheid nogal ver uit elkaar staan. En aangezien auto's belast worden op CO2-uitstoot, is dat dus ook een groot gat in wat er door overheden aan belasting binnen komt en wat het zou moeten zijn als je de werkelijke uitstoot zou belasten.

Een nieuw report  van de Groenen in het Europees Parlement laat zien hoe groot het verschil in belastinginkomsten zou zijn tussen laboratoriumtests en werkelijke uitstoot van CO2-uitstoot door personenauto's en motorrijwielen. Het verschil voor 11 onderzochte landen loopt op tot 10 miljard euro in 2016. In Nederland bedraagt het verschil tussen de CO2-belasting hoe ze nu geïnd wordt en wat het bedrag zou zijn op basis van werkelijke uitstoot ruim 2,5 miljard euro voor het jaar 2016.

Dit schrikbarende cijfer laat de grote financiële gevolgen zien van de verkeerde manier waarop de CO2-uitstoot van auto's vandaag de dag berekend wordt. Hierdoor ontbreken de juiste prikkels om de consument aan te sporen tot duurzamer transport en vervuilers een eerlijke bijdrage aan de staat te laten leveren voor de kosten die ze op de maatschappij afwentelen.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: "Het is dus noodzakelijk dat er snel werk gemaakt wordt van CO2-tests gebaseerd op reële autotesten. Autobelastingen moeten gebaseerd zijn op de uitstoot in de realiteit in plaats van in een laboratorium, hoe anders kan je ooit een duurzaam transportsysteem voor elkaar krijgen. "

418ppm

Dat de tests nog steeds niet in de praktijk, maar in een laboratorium worden uitgevoerd is mede het gevolg van de lobby van de auto-industrie.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Het echte gezicht van Dilan Yeşilgöz (niet fraai)15 november 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Wegwerp wetgeving27 oktober 2023 - 14:16
  • duurzaam nieuws Verliest de democratie van Omtzigt en Yeşilgöz?23 oktober 2023 - 10:12
  • duurzaam nieuws De sluimerende oorlog tegen het klimaat13 oktober 2023 - 11:10

Nieuws

  • voeding uit de fabriek upf Voeding uit de fabriek moet gezonder, dat kan ook1 december 2023 - 13:51
  • klimaatverandering Zo denkt Nederland over klimaatverandering1 december 2023 - 13:10
  • vlees Naam Wilders duikt op in desinformatie campagne vleeslobby30 november 2023 - 14:28
  • kristalprijs Alliander wint Kristalprijs voor meest transparante duurzaamheidsverslag29 november 2023 - 10:28
  • rechter rechtzaak Milieudefensie start nieuwe rechtszaak tegen financiële instelling28 november 2023 - 14:43

Inzicht

  • uitgang Hoe nu verder naar een duurzame samenleving?26 november 2023 - 16:21
  • thee met aandacht Thee met aandacht geeft een beter gevoel19 november 2023 - 13:00
  • duurzame chocolade Hoe kies je duurzame chocolade18 november 2023 - 12:36

Opinie

  • xr extinction rebellion Greta Thunberg en XR halen de klimaatbeweging onderuit16 november 2023 - 14:41
  • klimaatschade loss and damage Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
meewind

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Platform Houtrook wil van houtkachels afBelgische Ecostal levert nu Zeversolar-omvormers
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen