Duurzaam ondernemen gaat over alle aspecten in een onderneming, zo ook bedrijfskleding. Duurzaam is een breed begrip en gaat veel verder dan alleen de materiaalkeuze. Wat maakt bedrijfskleding écht duurzaam?
1.Materiaalkeuze
De stof waarvan de kleding gemaakt is, speelt een belangrijke rol in de duurzaamheid. Kies voor materiaal dat niet alleen comfortabel is, maar ook zo’n klein mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. Vooral de katoenindustrie is erg vervuilend en kent helaas verschillende misstanden. Biologisch katoen heeft de voorkeur. Andere milieuvriendelijke materialen in de textielwereld zijn bamboe, hennep, tencel en gerecyclede stoffen. Let bijvoorbeeld op het GOTS keurmerk (Global Organic Textile Standard). Dit is een internationaal keurmerk dat onafhankelijk gecontroleerd wordt. De focus ligt op biologische landbouw, milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde textielverwerking.
2.Levensduur
Kleding kan nog zo milieuvriendelijk tot stand zijn gekomen, wanneer het niet lang mee gaat, is er nog weinig duurzaams aan. Kwaliteit is vooral belangrijk bij werkkleding die intensief gebruikt wordt, zoals met goed geproduceerde stoffen en een sterke vezelstructuur. Maar denk ook aan een tijdloos design, zodat niet gewisseld hoeft te worden bij iedere modetrend. Shirts of polo’s bedrukken? Kies dan voor een logo of slogan die gegarandeerd lang meegaat. De algemene levenscyclus wordt verlengd als de materialen gerecycled of te recyclen zijn.
3.Duurzame productie
Hoé kleding wordt gemaakt, is net zo belangrijk als waarvan het wordt gemaakt, waarbij energiezuinige en milieuvriendelijke processen de norm moeten zijn. Niet alleen het besparen van energie en water maar ook het vermijden van schadelijke chemicaliën. Daarnaast dragen het minimaliseren van afval en het implementeren van circulaire benaderingen in de productie allemaal bij aan een duurzamere levenscyclus van bedrijfskleding. Kortom, de keuzes die tijdens het productieproces worden gemaakt, hebben een aanzienlijke invloed op de algehele duurzaamheid van bedrijfskleding.
4.Eerlijke handel
Duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu, ook over de mens. Kijk daarom ook naar het bedrijf achter de productie van de kleding. Eerlijke merken zorgen ervoor dat hun kleding wordt gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden, zonder kinderarbeid en met goede lonen voor de hardwerkende makers. Merken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zullen hier trots en dus transparant over zijn. Keurmerken waar je dit aan kunt herkennen zijn onder andere FWF (Fair Wear Foundation) of Made-By; een Europees Non-Profit keurmerk voor duurzame kleding.
5.Zuinig gebruik
Echte duurzaamheid stopt niet bij de aankoop. Het gaat verder met het beheren van de levenscyclus van de kleding. Zorg voor zuinig gebruik en was bijvoorbeeld niet vaker dan nodig. Repareer en hergebruik wanneer mogelijk. Als het tijd is om afscheid van de kleding te nemen, zorg er dan voor dat het op een verantwoorde manier wordt gerecycled.
6.Lokale productie
Kies waar mogelijk voor lokale productie en inkoop. Wanneer bedrijven dicht bij huis produceren, wordt de uitstoot van schadelijke broeikaseffecten zoveel mogelijk beperkt. Daarbij ondersteunt het de lokale werkgelegenheid. Door te kiezen voor lokaal geproduceerde bedrijfskleding kunnen merken niet alleen duurzaamheid bevorderen, maar ook een positieve sociale en economische impact hebben op hun directe omgeving.
Vergeet niet dat duurzame bedrijfskleding een groot onderdeel is van je visitekaartje. Duurzame bedrijfskleding is voor ondernemers daarom niet alleen een ‘mooi meegenomen’, het is in deze tijden een must. Voor je eigen geweten, een groen imago en voor de planeet!