• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Zelfrijdende auto kan probleem worden in plaats van oplossing

4 juli 2017|doorredactie|inmobiliteit

zelfrijdende auto autonoom vervoerZelfrijdende auto's zijn niet vanzelf de oplossing voor verkeersproblemen in steden. Mogelijk maken ze onze steden nog drukker en onveiliger dan ze nu al zijn. Er zijn scherpe beleidskeuzes nodig om dat te voorkomen. Dat concludeert het Utrechtse technologiebedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’. Volgens 2getthere kijken stedelijke beleidsmakers met een roze bril naar zelfrijdende auto’s, zonder voldoende stil te staan bij de realistische negatieve scenario’s.

In de whitepaper stelt het bedrijf vast dat zelfrijdende auto’s onderdeel uitmaken van vrijwel alle studies naar de steden van de toekomst (Smart Cities). De autonome auto wordt daarbij gezien als een sleutel tot minder auto's en vervoersbewegingen in de stad, minder parkeerdruk en een verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast zou automatisering de verkeersveiligheid sterk verhogen.

Volgens de auteurs Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, zijn die hoge verwachtingen niet realistisch, althans niet zonder aanvullende beleidskeuzes.

Lohmann: “Want één-op-één traditionele auto’s vervangen door zelfrijdende auto’s lost de congestie niet op: dan zul je het moeten combineren met gedeeld autogebruik, maar liever nog met openbaar vervoer. Zelfrijdende auto’s zijn een verbetering voor de luchtkwaliteit, maar je zult het moeten combineren met duurzame elektrificering voor een schoner en duurzamer milieu op globale schaal. Zelfrijdende auto’s moeten overal kunnen stoppen om passagiers op te pikken en moeten ook ergens staan als ze niet gebruikt worden of moeten opladen. Dus parkeerplekken of -havens blijven nodig. En last but not least zijn ze op zichzelf wel veiliger dan de gewone auto, maar niet veiliger dan het openbaar vervoer. De transitie van handmatig gereden auto’s naar zelfrijdende auto’s brengt daarnaast weer risico’s voor de andere weggebruikers met zich mee.”

speedcomfort radiatorventilator

Risico: vier spitsen per dag

2getthere beschrijft in de whitepaper een aantal scenario’s waarin de autonome auto eerder voor méér dan voor minder problemen in de steden zal gaan zorgen. Van der Zwaan: “Bijvoorbeeld omdat mensen die nu voor het OV kiezen, straks overstappen op autonoom transport over de weg. Of omdat we niet twee, maar vier spitsen per dag krijgen, gezien de zelfrijdende auto zichzelf overdag buiten de stadsgrenzen gaat parkeren.”

Volgens de auteurs moeten stedelijke beleidsmakers dan ook vooral kijken naar autonome OV-achtige oplossingen en waar nodig over een gereserveerde busbaan om de doorstroming te garanderen. Lohmann: “De mix van de ingrediënten zelfrijdend, voor- en natransport, gedeeld autogebruik en groene elektriciteit zal daadwerkelijk bijdragen aan meer leefbare en voetgangersvriendelijke steden. Maar wij denken dat je dat niet zonder meer aan de markt kunt overlaten. Dan loop je de kans dat er straks heel veel zelfrijdende auto’s op de weg komen die inefficiënt gebruikt worden, veel energie verbruiken en alleen maar bijdragen aan de chaos. Hier is duidelijk beleid voor nodig van (lokale) overheden.”

De whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’ is hier te downloaden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
MVO Nederland en De Groene Zaak gaan samenWaar komen steigerhouten meubelen vandaan?
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen