like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Zelfrijdende auto kan probleem worden in plaats van oplossing

Van: op 4 juli 2017

zelfrijdende auto autonoom vervoerZelfrijdende auto's zijn niet vanzelf de oplossing voor verkeersproblemen in steden. Mogelijk maken ze onze steden nog drukker en onveiliger dan ze nu al zijn. Er zijn scherpe beleidskeuzes nodig om dat te voorkomen. Dat concludeert het Utrechtse technologiebedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’. Volgens 2getthere kijken stedelijke beleidsmakers met een roze bril naar zelfrijdende auto’s, zonder voldoende stil te staan bij de realistische negatieve scenario’s.

In de whitepaper stelt het bedrijf vast dat zelfrijdende auto’s onderdeel uitmaken van vrijwel alle studies naar de steden van de toekomst (Smart Cities). De autonome auto wordt daarbij gezien als een sleutel tot minder auto's en vervoersbewegingen in de stad, minder parkeerdruk en een verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast zou automatisering de verkeersveiligheid sterk verhogen.

Volgens de auteurs Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, zijn die hoge verwachtingen niet realistisch, althans niet zonder aanvullende beleidskeuzes.

Lohmann: “Want één-op-één traditionele auto’s vervangen door zelfrijdende auto’s lost de congestie niet op: dan zul je het moeten combineren met gedeeld autogebruik, maar liever nog met openbaar vervoer. Zelfrijdende auto’s zijn een verbetering voor de luchtkwaliteit, maar je zult het moeten combineren met duurzame elektrificering voor een schoner en duurzamer milieu op globale schaal. Zelfrijdende auto’s moeten overal kunnen stoppen om passagiers op te pikken en moeten ook ergens staan als ze niet gebruikt worden of moeten opladen. Dus parkeerplekken of -havens blijven nodig. En last but not least zijn ze op zichzelf wel veiliger dan de gewone auto, maar niet veiliger dan het openbaar vervoer. De transitie van handmatig gereden auto’s naar zelfrijdende auto’s brengt daarnaast weer risico’s voor de andere weggebruikers met zich mee.”

 

Risico: vier spitsen per dag

2getthere beschrijft in de whitepaper een aantal scenario’s waarin de autonome auto eerder voor méér dan voor minder problemen in de steden zal gaan zorgen. Van der Zwaan: “Bijvoorbeeld omdat mensen die nu voor het OV kiezen, straks overstappen op autonoom transport over de weg. Of omdat we niet twee, maar vier spitsen per dag krijgen, gezien de zelfrijdende auto zichzelf overdag buiten de stadsgrenzen gaat parkeren.”

Volgens de auteurs moeten stedelijke beleidsmakers dan ook vooral kijken naar autonome OV-achtige oplossingen en waar nodig over een gereserveerde busbaan om de doorstroming te garanderen. Lohmann: “De mix van de ingrediënten zelfrijdend, voor- en natransport, gedeeld autogebruik en groene elektriciteit zal daadwerkelijk bijdragen aan meer leefbare en voetgangersvriendelijke steden. Maar wij denken dat je dat niet zonder meer aan de markt kunt overlaten. Dan loop je de kans dat er straks heel veel zelfrijdende auto’s op de weg komen die inefficiënt gebruikt worden, veel energie verbruiken en alleen maar bijdragen aan de chaos. Hier is duidelijk beleid voor nodig van (lokale) overheden.”

De whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’ is hier te downloaden.

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws