Elektrische scooters zijn relatief gezien nog niet zo lang op de markt. Echter zijn de meningen hierover al vanaf het begin af aan verdeeld. De ene persoon haat ze, terwijl de andere er verliefd op wordt. In dit artikel bespreken we de duurzaamheid van deze en aanverwante voertuigen.
De gemiddelde levensduur
Elektrische scooters van bezorgdiensten hebben een gemiddelde levensduur van één tot vijf maanden. Particuliere e-scooters hebben een compleet andere levensduur die lang niet zo kort is als die van de bezorgdiensten. Uiteraard gaat er weleens een onderdeel kapot dat dan vervangen dient te worden, maar behoudens dat dient een particuliere elektrische scooter zeker twee tot drie jaar mee te gaan. De verwachting is echter een stuk hoger wanneer de eigenaar de e-scooter regelmatig en op de juiste manier weet te onderhouden.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie. Hierdoor is het slechts een kwestie van tijd alvorens de elektrische componenten door water vernietigd zullen worden. Ook de remmen, de wiellagers en de elektromotor kunnen uitvallen wanneer deze in contact komen met water. Uiteraard is de kans bij die scooters eveneens van belang door het regelmatige gebruik hiervan.
Naast water worden buitenstaande e-scooters ook blootgesteld aan stof. Kleine deeltjes die hun weg vinden naar de kleinste hoekjes en gaatjes. Als er teveel stof in de onderdelen van de elektromotor komt, kan de scooter ernstig beschadigd raken. Extreme temperaturen spelen ook een rol. Lithium-ion batterijen kunnen gemakkelijk worden beschadigd als ze worden blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. De elektromotor daarentegen zal harder moeten werken bij gebruik bij lage temperaturen. Ook roekeloos rijgedrag van de werknemers van de bezorgdiensten en het eventueel omvallen van de e-scooter dragen bij aan een negatieve duurzaamheid.
De levensduur van een e-scooter of elektrische brommobiel kan worden verbeterd, voornamelijk door regelmatig onderhoud uit te voeren. Gelukkig is het onderhoud van een e-scooter niet ingewikkeld en ook niet erg tijdrovend. Het wordt over het algemeen aanbevolen om wekelijks de bandenspanning te controleren. Stof de scooter af en droog deze af wanneer deze vuil of nat wordt. Wanneer men kiest voor een elektrische brommobiel kopen dan gelden dezelfde voorschriften.
De volgende onderdelen dienen goed te worden onderhouden en zo nu en dan vervangen te worden:
- Batterij
- Elke keer dat je een volledig opgeladen batterij volledig ontlaadt, ben je één oplaadcyclus van zijn levensduur kwijt. Daarbij kan de batterij ook fysiek beschadigen zoals eerder al gemeld.
- Achterlicht en bedrading
- Vaak zijn e-scooters uitgerust met een achterlicht op het spatbord, verbonden via een draad die aan de binnenkant van het spatbord loopt. Die draad raakt regelmatig door de band beschadigd, waarna het achterlicht niet meer werkt.
- Stuur
- Meer specifiek heeft de grendel die deel uitmaakt van het vouwmechanisme de neiging los te raken of zelfs met de tijd te breken.
- Achterspatbord
- Het achterspatbord is een beweegbaar onderdeel in de meeste elektrische scooters. Het wordt zelden beschermd door extra ondersteuning. Het heeft de neiging te breken als je niet oppast.
- Banden
- Het zou geen verrassing moeten zijn dat elektrische scooters worden geleverd met lucht gevulde of massieve rubberen banden. De voordelen van massieve banden zijn dat ze niet lek kunnen gaan. Met lucht gevulde banden gaan daarentegen regelmatig lek, maar bieden een comfortabelere rit.
Ongeacht het type banden dat je elektrische scooter gebruikt, wordt over het algemeen aanbevolen om de banden jaarlijks te vervangen. Dit heeft vooral te maken met het verslijten van de draad. Versleten banden horen ook niet op de weg en vergroten het risico op een ongeval en letsel.