Ze zijn klein, maar niet onschuldig: algen vormen steeds vaker een plaag in de Nederlandse wateren. Vier studenten van de opleiding Engineering, Design and Innovation aan de Hogeschool van Amsterdam werken aan een oplossing. Zij ontwikkelen een fluisterboot die geruisloos en zelfstandig de algenplaag uit sloten en plassen vist, zodat de overige flora en fauna blijven leven.
Algen zijn letterlijk een groeiend probleem voor de Nederlandse waterhuishouding. Door de milieuvervuiling, onder andere meststoffen in het water, tieren ze welig. Maar onder deze dikke deken krijgen waterplanten en vissen onvoldoende zuurstof en zonlicht, en sterven.
Hoe haal je een algenplaag effectief uit het water? Opdrachtgever MijnStadstuin vroeg de technische HvA-studenten Daan Zaalberg, Max Moester, Twan Huijbers en Joey Egberts van de Hogeschool van Amsterdam om een oplossing te ontwikkelen. De studenten leverden deze zomer het resultaat op van hun studieproject: een zelfgebouwde algenboot, die met een lopende band zelfstandig het overschot aan algen uit het water afvoert. De algenboot biedt een oplossing die er nog niet was: alleen het teveel aan algen verwijderen, terwijl de overige flora en fauna met rust worden gelaten.
Bak met beleid
‘De opdrachtgever was zeer enthousiast, want tot nu was hier nog geen goede oplossing voor,’ zegt student Daan Zaalberg. Meestal wordt namelijk een graafmachine gebruikt, die vanaf de kant de algen de sloot uit schept. Daarbij worden onbedoeld echter ook andere levende wezens en planten meegeschept. Dat doet deze algenboot niet. De diepte van de lopende band is namelijk precies in te stellen. ‘Zo voorkom je dat bijvoorbeeld levende algen, die dieper in de sloot zitten en er wel thuishoren, worden meegenomen. Je kunt het zo instellen dat alleen de bovenste laag wordt afgevoerd,’ legt Daan uit. Dankzij de stille motor verstoort de boot bovendien zo min mogelijk de dieren of recreërende mensen.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Fietswrakbestendig
De studenten maakten als basis gebruik van de door hun medestudenten ontwikkelde boot voor Waternet, die op twee drijvers, holle buizen, ligt. De boot is precies licht genoeg om te blijven drijven met een volle bak achterop. Want met de algen komt ook slootwater mee, en daardoor wordt de bak behoorlijk zwaar. Tegelijk is de boot stevig genoeg gebouwd om een botsing met een fietswrak te overleven.
Delicatesse voor varkens
Als de boot terugvaart en de bak geleegd wordt, moeten de algen op de kant gedroogd worden. Dat is niet zomaar afval. Je kunt de algen gebruiken als mest, of als voedingsstoffen voor dieren als kippen en varkens. Daan: ‘Het is dan wel belangrijk om er zeker van te zijn dat er geen plastic in deze sloot ligt. Als boeren in de buurt dit water kennen en vertrouwen, kan MijnStadstuin met ze samenwerken.’ Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld biobrandstof uit algen te halen. ‘Ons streven en dat van de opdrachtgever, is dat deze boot zichzelf straks terugverdient met de winst uit de algen. Dan is de cirkel rond.’
Wethouder aan de kade
De studenten bouwden de boot geheel zelf gedurende het afgelopen studiejaar. In de zomer testten de studenten de boot in recreatiegebied De Tuinen van West voor de opdrachtgever. ‘Hij werkt heel erg goed,’ zegt Daan enthousiast. Dat vond ook Amsterdams wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho, die het vanaf de kant aanschouwde. ‘Het heeft diepe indruk op de wethouder gemaakt,’ hoorden de studenten achteraf van de opdrachtgevers. MijnStadstuin is van plan om de algenboot in de nabije toekomst in te zetten in De Tuinen van West.
De basisversie van de algenboot is nu af. Het vaartuig moet nu nog verder geperfectioneerd worden: de volgende stap is om een trechtervorm voor de drijvers te plaatsen, zodat de algen optimaal worden afgevoerd. Ook zullen E-Technology-studenten in de toekomst nog elektronica, sensoren en software inbouwen waarmee de boot zelfstandig kan varen. De studenten kregen bij de bouw begeleiding van Arthur Veldman van loonbedrijf Veldman. Ook Stichting Urgenda is bij dit project betrokken. De studenten hebben aan de boot gewerkt in het Innovatielab van de HvA. Neem voor meer informatie contact op met [email protected]