DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport

Van: op 11 april 2017 | 1 reactie | categorie: Nieuws

elektrische bestelauto dhl streetscooterDHL Parcel investeert 10 miljoen euro in woonwijkvriendelijke bezorging met de aanschaf van 400 kleinere bestelauto’s, waaronder 100 elektrische. Na een succesvolle pilot gaat DHL nu 100 volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s inzetten in ruim vijftig Nederlandse steden.

Deze zogenaamde StreetScooter heeft een laadruimte van 4 kubieke meter en de bestelauto wordt door het concern zelf geproduceerd in Aken. DHL Parcel heeft met zijn vloot van kleinere bestelauto’s de optimale configuratie voor de bezorging van e-commerce zendingen in woonwijken, waar andere vervoerders doorgaans met grotere bestelwagens rijden. Bovendien zet DHL in binnenstedelijke gebieden ook fietskoeriers in. Uiterlijk in 2025 moet 70% van deze bezorgingen emissievrij zijn.

 

StreetScooter: elektrische bestelauto uit eigen fabriek

Autofabrikant StreetScooter begon in 2010 als een spin-off van de Technischen Hochschule Aachen. In 2014 kocht de Deutsche Post DHL Group het bedrijf omdat StreetScooter tot op de dag van vandaag het meest optimale concept levert van wat er in de markt verkrijgbaar is op het gebied van elektrische voertuigen voor de logistiek. De productiecapaciteit wordt aangewend om de vloot van Deutsche Post DHL te vergroenen. In Nederland zijn de Streetscooters vanaf dit voorjaar te zien in de plaatsen Alkmaar, Almere, Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Tiel, Utrecht en Zoetermeer. Later in het jaar komen er nog steden bij zoals Apeldoorn, Nijmegen en Wageningen. De Streetscooter zal daarmee in de woonwijken van ruim vijftig plaatsen in het land te zien zijn.

 

Technische specificaties StreetScooter

Met een maximumsnelheid van 80 km/h en een actieradius van 80 km is de StreetScooter uitermate geschikt voor stadsdistributie. De elektrische energie wordt opgewekt in een 30 kW asynchrone motor die een piekbelasting van 45kW heeft. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. Het laadvermogen is 650 kilogram. De hoogte van de laadbak is zodanig dat de bezorger niet hoeft te bukken. De hogere laadbak zorgt er ook voor dat er geen uitsparing nodig is voor de banden. Daardoor is de laadruimte vlak en bedraagt ruim vier kubieke meter. De StreetScooter opent aan beide zijkanten met een schuifdeur en aan de achterkant zit een klep die als afdak kan dienen bij regenweer. De bezorger kan dus altijd handig en snel bij de pakketten.

 

Emissievrij in 2050

De aanschaf van kleinere bestelauto’s met een zuinige dieselmotor of elektrisch aangedreven past geheel in de recent aangescherpte milieudoelstelling van Deutsche Post DHL. Begin maart kondigde de logistiek dienstverlener bij het bekendmaken van de jaarcijfers aan marktleider te willen worden in groen vervoer. De groep zal al zijn logistiek gerelateerde emissie in 2050 tot nul hebben gereduceerd. Met deze ambitieuze doelstelling levert DHL een substantiële bijdrage aan de doelstelling van de klimaatconferentie van Parijs in 2015 en de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties, om de opwarming onder de twee graden Celsius te houden. Op lokaal niveau richt de groep zich op het verbeteren van de woon- en leefomgeving van mensen door het aanbieden van schone vervoersoplossingen. In 2025 zal 70% van de leveringen emissievrij zijn.

 

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Johanness... schreef:

    Dat is een grote stap voorwaarts! 👍🌼 Nu hopen dat de vrachtwagens ook gauw elektronisch worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Let op: alle reacties worden gemodereerd door de redactie en zijn derhalve niet direct zichtbaar. Reacties met een niet bestaand e-mail adres als afzender worden in geen geval geplaatst. Lees verder de huisregels.

*

code

Laatste nieuws

Groningen start proef met waterstof maken uit groene energie

Groningen start proef met waterstof maken uit groene energie

Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen aan de TU Delft,  vindt dat Groningen een belangrijke rol moet gaan spelen in het onderzoek naar de duurzame productie van waterstof. Dat zien ze in Groningen wel zitten: Gasunie en EnergyStock willen binnenkort bij Veendam starten met de bouw van een grootschalige proefinstallatie voor het omzetten van duurzame […]

| 26 april 2017 | 0 Comments
Ook wetenschappers roepen Rutte op tot groene inkeer

Ook wetenschappers roepen Rutte op tot groene inkeer

Eerst waren er de ondernemers die de nieuw te vormen regering van Mark Rutte opriepen om toch vooral duurzaam en duidelijk te zijn. Nu doen dat 90 gerenommeerde wetenschappers in een open brief. Hoe lang gaat Rutte nog door met het weglachen van de toenemende maatschappelijke weerstand tegen zijn kortzichtigheid?   Nederland fossiel Ons land […]

| 24 april 2017 | 0 Comments
Nieuw: kieswijzer voor duurzame warmte

Nieuw: kieswijzer voor duurzame warmte

De nieuwe website duurzamewarmte .nl helpt huiseigenaren bij het kiezen van de juiste duurzame warmtetechniek voor hun huis. Met technieken als zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels of pelletkachels is het voor iedereen mogelijk om op een duurzame manier het huis te verwarmen en voor warm water te zorgen. Huiseigenaren weten vaak niet hoe deze technieken precies werken […]

| 23 april 2017 | 1 Comment
Plastic speelgoed wordt giftig door recycling van elektronica

Plastic speelgoed wordt giftig door recycling van elektronica

Giftige stoffen uit gerecycled kunststof van elektronisch afval kunnen terechtkomen in speelgoed. Bij voorbeeld in de populaire Rubik ’s Cube. De in het speelgoed gevonden stoffen kunnen niet alleen het zenuwstelsel beschadigen maar kunnen ook gevolgen hebben voor de hersenontwikkeling van kinderen en jongeren in de groei. Ironisch, omdat de Rubik ’s Cube vooral ontworpen […]

| 23 april 2017 | 0 Comments
Shell bestuur wil aandeelhouders tegen duurzaam laten stemmen

Shell bestuur wil aandeelhouders tegen duurzaam laten stemmen

Het Shell-bestuur adviseert zijn aandeelhouders om tegen de groene Shell-resolutie van Follow This te stemmen. Follow This gelooft dat Shell een force for good kan zijn. Het stemadvies over resolutie 21 staat op de agenda van Shells volgende aandeelhoudersvergadering, die het energiebedrijf vanmorgen publiceerde. “We zijn teleurgesteld dat het Shell-bestuur deze kans laat liggen,” zegt […]

| 20 april 2017 | 0 Comments
Tribunaal: Monsanto schendt mensenrechten en pleegt ecocide

Tribunaal: Monsanto schendt mensenrechten en pleegt ecocide

Monsanto “past praktijken toe die een negatieve invloed hebben op het recht op een gezonde leefomgeving, het recht op voedsel en het recht op gezondheid. Bovendien heeft het gedrag van Monsanto een negatieve impact op het recht op vrijheid.” Dat oordeelt het Monsanto Tribunaal in haar rapport over de praktijken van de zadengigant. Het Monsanto-tribunaal […]

| 20 april 2017 | 1 Comment

Inzicht

De evolutie van geluk, deel 3

De evolutie van geluk, deel 3

Door de verslaving en de hunkering naar steeds maar meer, maakt materiële welvaart ons nooit echt tevreden. Ze biedt onvoldoende compensatie voor de vele sociale onzekerheden zoals het gemis aan een warme liefdevolle sociale omgeving, dreigend ontslag en werkloosheid, economische crises, verlies van inkomen door ziekte, verlies van een partner door scheiding of sterfte en […]

| 25 april 2017 | 0 Comments
Poetsen aan de risico’s van de circulaire economie

Poetsen aan de risico’s van de circulaire economie

De circulaire economie bestaat nog niet. We hebben nog geen economie waarbij de waarde van materialen wordt gemaximaliseerd en grondstoffenkringlopen worden gesloten. We gebruiken nog steeds meer materialen en grondstoffen dan de aarde kan reproduceren. Wat wel bestaat, en gelukkig ook in toenemende mate, zijn bedrijven die proberen grondstoffenkringlopen te sluiten door middel van de […]

| 23 april 2017 | 1 Comment
De evolutie van geluk, deel 2

De evolutie van geluk, deel 2

Omdat het BBP geen goede maat is voor welzijn en geluk moeten we waarschijnlijk meer naar de immateriële factoren kijken. Ook de immateriële factoren zijn de laatste eeuwen sterk veranderd. Voordat wij stedelingen werden, waren kleinschaligheid, intimiteit en sociale zekerheid gebaseerd op vertrouwen en geborgenheid binnen families kenmerkend. Het persoonlijke relatienetwerk omvatte behalve de geliefden […]

| 18 april 2017 | 0 Comments
Welke materialen zijn eigenlijk geschikt voor de Circulaire Economie?

Welke materialen zijn eigenlijk geschikt voor de Circulaire Economie?

Financieel voordeel kunnen behalen is een belangrijke reden voor organisaties om in de circulaire economie (CE) te stappen. Dit komt wederom terug in de interviews die we hebben afgenomen in het landelijk onderzoek naar Business Modellen voor de CE. Hoe het behalen van financieel voordeel past binnen de idee van de CE, waarin waardebehoud, waardeverhoging […]

| 18 april 2017 | 0 Comments

Deze website wordt mede mogelijke gemaakt door: