• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Zelfrijdende auto kan probleem worden in plaats van oplossing

4 juli 2017|doorredactie|inmobiliteit

zelfrijdende auto autonoom vervoerZelfrijdende auto’s zijn niet vanzelf de oplossing voor verkeersproblemen in steden. Mogelijk maken ze onze steden nog drukker en onveiliger dan ze nu al zijn. Er zijn scherpe beleidskeuzes nodig om dat te voorkomen. Dat concludeert het Utrechtse technologiebedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’. Volgens 2getthere kijken stedelijke beleidsmakers met een roze bril naar zelfrijdende auto’s, zonder voldoende stil te staan bij de realistische negatieve scenario’s.

In de whitepaper stelt het bedrijf vast dat zelfrijdende auto’s onderdeel uitmaken van vrijwel alle studies naar de steden van de toekomst (Smart Cities). De autonome auto wordt daarbij gezien als een sleutel tot minder auto’s en vervoersbewegingen in de stad, minder parkeerdruk en een verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast zou automatisering de verkeersveiligheid sterk verhogen.

Volgens de auteurs Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, zijn die hoge verwachtingen niet realistisch, althans niet zonder aanvullende beleidskeuzes.

Lohmann: “Want één-op-één traditionele auto’s vervangen door zelfrijdende auto’s lost de congestie niet op: dan zul je het moeten combineren met gedeeld autogebruik, maar liever nog met openbaar vervoer. Zelfrijdende auto’s zijn een verbetering voor de luchtkwaliteit, maar je zult het moeten combineren met duurzame elektrificering voor een schoner en duurzamer milieu op globale schaal. Zelfrijdende auto’s moeten overal kunnen stoppen om passagiers op te pikken en moeten ook ergens staan als ze niet gebruikt worden of moeten opladen. Dus parkeerplekken of -havens blijven nodig. En last but not least zijn ze op zichzelf wel veiliger dan de gewone auto, maar niet veiliger dan het openbaar vervoer. De transitie van handmatig gereden auto’s naar zelfrijdende auto’s brengt daarnaast weer risico’s voor de andere weggebruikers met zich mee.”

Risico: vier spitsen per dag

2getthere beschrijft in de whitepaper een aantal scenario’s waarin de autonome auto eerder voor méér dan voor minder problemen in de steden zal gaan zorgen. Van der Zwaan: “Bijvoorbeeld omdat mensen die nu voor het OV kiezen, straks overstappen op autonoom transport over de weg. Of omdat we niet twee, maar vier spitsen per dag krijgen, gezien de zelfrijdende auto zichzelf overdag buiten de stadsgrenzen gaat parkeren.”

Volgens de auteurs moeten stedelijke beleidsmakers dan ook vooral kijken naar autonome OV-achtige oplossingen en waar nodig over een gereserveerde busbaan om de doorstroming te garanderen. Lohmann: “De mix van de ingrediënten zelfrijdend, voor- en natransport, gedeeld autogebruik en groene elektriciteit zal daadwerkelijk bijdragen aan meer leefbare en voetgangersvriendelijke steden. Maar wij denken dat je dat niet zonder meer aan de markt kunt overlaten. Dan loop je de kans dat er straks heel veel zelfrijdende auto’s op de weg komen die inefficiënt gebruikt worden, veel energie verbruiken en alleen maar bijdragen aan de chaos. Hier is duidelijk beleid voor nodig van (lokale) overheden.”

De whitepaper ‘Automation and Smart Cities: Opportunity or threat?’ is hier te downloaden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen zagen winst D66 niet aankomen3 november 2025 - 07:00
  • rijkste 1 procent
    Superrijken plunderen het klimaat31 oktober 2025 - 09:26
  • teflon pfas
    Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
  • zonnepanelen
    Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
MVO Nederland en De Groene Zaak gaan samenWaar komen steigerhouten meubelen vandaan?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten