• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Eigen laadpaal voor je elektrische auto

13 december 2019|dooronze correspondent|inelektrische auto

elektrische auto laden

Net als al je andere elektrische apparaten moet je ook de elektrische auto opladen. Momenteel zijn er drie verschillende opties om de elektrische auto op te laten: bij een laadpaal thuis of een openbare laadpaal of bij een snellaadpaal bij het benzinestation. Het hebben van een eigen laadpaal heeft verschillende voordelen. Zo betaal je bijvoorbeeld het laagste tarief voor de energie.

Voordelen van een eigen laadpaal

Door een eigen laadpaal aan te schaffen bespaar je jaarlijks flink op de energiekosten. Je betaalt namelijk gewoon het normale stroomtarief. Deze prijs ligt in 2019 tussen de €0,21 en €0,25 per kWh stroom. Met behulp van een energievergelijker vind je eenvoudig de goedkoopste aanbieder. Zeker als je veel rijdt, kan de energievergelijker zorgen voor een fikse besparing. Bij een openbaar laadpunt betaal je tussen de €0,30 tot €0,35 terwijl je bij een snellaadpunt nog meer geld kwijt bent per kWh. Daarnaast heeft een thuislaadstation als voordeel dat je niet hoeft te wachten tot er een stroompunt vrij komt. Je weet dat je altijd je auto op kunt laden op het moment dat dit nodig is. Het maakt niet uit dat dit wat langer duurt dan bij een snellaadpunt als de auto toch de hele nacht voor de deur staat. Het duurt gemiddeld vier tot acht uur voordat een volledig elektrische auto is opgeladen. Plug-in hybride auto’s hebben een kortere laadtijd tot maximaal vier uur. Je hebt geen vergunning nodig om een eigen laadpaal aan te schaffen. 

Kosten voor een thuislaadstation

Voor een thuislaadstation moet je allereerst beschikken over een eigen garage, carport of parkeerplaats. Het kostenplaatje van een eigen laadstation ziet er voor iedereen anders uit. De kosten hangen onder andere af van het type laadstation dat je kiest en het merk. Over het algemeen betaal je tussen de €500,- en €1.200,-. Zo heb je de keuze uit een laadstation aan de muur of een laadpaal en veel of weinig vermogen. Ook kost een slimme laadpaal meer, maar bespaar je uiteindelijk weer op de energiekosten doordat deze lader het opladen afstemt op het overige stroomverbruik. Naast aanschafkosten moet je ook rekening houden met de installatiekosten. De hoogte van deze kosten hangen samen met de locatie en je meterkast. Zo kan het zijn dat er eerst extra stroomgroepen nodig zijn voordat jij gebruik kunt maken van een eigen laadpunt. Deze kosten lopen zelfs nog verder uiteen dan de aanschafkosten, van een paar honderd euro tot wel €2.000,-.

Slimme lader

Een slimme laadpaal zorgt ervoor dat de afgeleverde energie van de laadpaal optimaal wordt verdeeld. De laadpaal geeft bijvoorbeeld ’s nachts meer stroom af op het moment dat er elders in het huis minder stroom wordt gebruikt. Hierdoor wordt je energierekening lager, want ’s nachts geldt een voordeliger nachttarief voor energie. Daarnaast zorgt de slimme lader voor inzicht in het energieverbruik. Dit heb je nodig om de reiskosten aan te tonen aan je werkgever als je de elektrische auto zakelijk gebruikt. Ten slotte kan slim laden overbelasting van het stroomnet voorkomen.

 

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Vleesproductie moet pieken vóór 2030 om klimaatdoelen te halenMadrid zoveelste fiasco: politiek kan weer geen klimaatakkoord bereiken
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten