• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

ACM dwingt kledingbedrijven om duurzaamheidsclaims te herzien

11 mei 2021|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

kleding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat kledingbedrijven de bezem door hun duurzaamheidsclaims halen. Dat laat ze weten aan KRO-NCRV’s Pointer. Grote kledingbedrijven krijgen een brief hierover. “De winkels krijgen nu zelf de kans om het goed te doen. Daarna gaan wij controleren.”

Toezichthouder ACM verstuurt ruim 70 brieven aan grote kledingbedrijven die op de Nederlandse markt kleding verkopen. De actie is onderdeel van een groter project om misleiding van consumenten met duurzaamheidsclaims tegen te gaan. “De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing”, zegt Saskia Bierling, woordvoerder bij de ACM. “Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat zo’n claim klopt.”

Kledingbedrijven als eerste aan de beurt

De kledingbranche maakt veel gebruik van claims ziet de ACM, bijvoorbeeld over de recycling of verwerking van kleding of de biologische of duurzame afkomst van grondstof. Daarom zijn zij een van de eerste sectoren die een brief ontvangen. Bierling: “Consumenten vinden het bij kleding belangrijk dat het duurzaam is, blijkt uit onderzoek. Daarom is dit een van de eerste sectoren die we onder de loep nemen.”

De ACM kwam in januari met een nieuwe leidraad voor duurzaamheidsclaims. Daarin staan vijf vuistregels. Bedrijven moeten hun claims bijvoorbeeld met feiten onderbouwen, en de claims moeten actueel zijn. Daarnaast mogen (visuele) claims niet misleidend, vaag of verwarrend zijn. In de leidraad geeft de ACM ook voorbeelden van wat er misgaat. Bierling: “De winkels krijgen nu zelf de kans om het goed te doen. Daarna gaan wij controleren.”

Vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims kunnen consumenten hier melden.

Over Pointer

Op tv, radio en online agendeert KRO-NCRV’s Pointer maatschappelijke onderwerpen, onthult nieuws en misstanden en koppelt de modernste tools aan dossieronderzoek. Pointer is het eerste en grootste crossmediale journalistieke platform met een uitgebreide mix aan journalistieke tools, zoals crowdsourcing, datajournalistiek en open source intelligence. Juist met hulp en inzet van het publiek pakt het de kwesties van nu aan.

Pointer richt zich op maatschappelijke problematiek waarbij de input van de burger het vertrekpunt is van het onderzoek met als thema’s: Wonen en leefomgeving, Werk en geld, Gezondheid en zorg, Klimaat en duurzaamheid, Recht en onrecht, Onderwijs en jeugd, Misinformatie en privacy. Pointer zorgt ervoor dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt.

Pointer, maandag 17 mei om 22.15 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • more and more and more
    De energietransitie bestaat niet13 november 2025 - 10:28
  • windenergie
    World Energy Outlook 2025: crisis of transitie?12 november 2025 - 13:13
  • Lachen om de plannen van Musk12 november 2025 - 10:08
  • duurzaamheidsverslag
    De CSRD duurzaamheidsrapportage, wat is het, voor wie en waar staan we nu?11 november 2025 - 14:31
  • lenteland
    Lenteland als voorbeeld voor het nieuwe boeren11 november 2025 - 10:50

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuw klimaatfonds voor financiering groene landbouw vergroenen landbouw elektrische vrachtwagen Elektrische vrachtwagen van 50 ton voor emissieloos zwaar transport
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten