Het is de eerste 50 tons zware en volledig elektrische vrachtwagen die in Nederland rijdt. Door vrachtwagens op diesel te vervangen door een duurzamere elektrische variant wordt er een belangrijke stap gezet in het terugdringen van de CO2- uitstoot. Een mijlpaal binnen het Nederlandse klimaatakkoord, waarbij in 2025 de eerste zero emissie zones voor goederenvervoer in de Nederlandse binnensteden worden ingesteld.
De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een uniek samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen, supermarktdistributie en containervervoer in de Rotterdamse haven.
Elektrische vrachtwagen technologisch hoogstandje
Tot op heden waren actie radius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van BREYTNER en H.N. Post & Zonen is door EMOSS ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker. Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.
Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissie loze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”
Uniek samenwerkingsverband
Alleen door de handen ineen te slaan kon deze belangrijke primeur gerealiseerd worden. Maar liefst 16 partijen zijn partner van deze stap. Zowel publieke als private partijen vanuit diverse sectoren werken samen en zijn bereid kennis te delen met elkaar. Door de samenwerking is het gelukt om de trekker optimaal in te zetten; een schoolvoorbeeld van Asset Sharing.
Rotterdams Klimaatakkoord – klimaatdeal 23
De elektrificatie van (zware) voertuigen is belangrijk om te werken naar een schone, aantrekkelijke, gezonde, CO2-neutrale stad. Met het gebruik van deze elektrische trekker, is één van de klimaatdeals, Klimaatdeal #23, behaald. Met deze Klimaatdeal werkt Rotterdam, samen met de deelnemers, aan het fossielvrij maken van haar eigen bedrijfsvoering.
Of er ook plannen zijn om de laadinfrastructuur op te schalen wordt niet vermeld.