• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Allemaal elektrisch rijden is een illusie

20 januari 2019|doorredactie|inelektrische auto

De regering wil ons vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s laten kopen. Dat zou nodig zijn om de energietransitie te laten slagen. Maar dat kan helemaal niet, schrijft Jan Hessels Miedema in zijn proefschrift.

Jan Hessels Miedema promoveerde onlangs aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM). In zijn proefschrift onderzocht hij onder andere wat de bijdrage van elektrisch rijden aan de energietransitie is. Hij kwam met een opvallende uitkomst: in 2050 allemaal elektrisch rijden is een illusie.

Voor de batterijen van elektrische auto’s wordt vooral lithium gebruikt, omdat het zo licht is en een hoge energiedichtheid heeft. Maar de voorraden lithium zijn beperkt en niet makkelijk toegankelijk. Bovendien is het opschalen van de productie een probleem. Daarnaast zijn er andere, zeldzame metalen nodig in elektrische auto’s die eveneens schaars en beperkt beschikbaar zijn.

Te weinig capaciteit

Dat betekent dat de productiecapaciteit van batterijen voor elektrische auto’s veel te beperkt is en blijft om in 2050 allemaal elektrisch te kunnen rijden. Bovendien is er een politieke gevoeligheid: veruit de meeste batterijen worden in China gemaakt.

Miedema keek daarom ook naar een alternatief in de vorm van hybrides. Voor een hybride auto is een veel kleinere batterijcapaciteit nodig en kun je met dezelfde hoeveelheid lithium meer auto’s bedienen: in plaats van de batterij voor 1 volledig elektrische auto kun je negen plug-in batterijen maken.

Hij rekende uit dat één elektrische auto en acht benzine- of dieselauto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer.

”Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan,” zegt Miedema in het Dagblad van het Noorden.

Bijdrage aan energietransitie klein

In het proefschrift is ook gekeken naar de mogelijke bijdrage aan de energietransitie van biomassa. De bijdrage van beide bestudeerde innovaties aan de energietransitie is klein. Er zijn enkele positieve korte termijneffecten, maar op lange termijn worden deze tenietgedaan. De oorzaak hiervan is dat de voortdurend groeiende vraag niet gecompenseerd wordt door verbeterde efficiëntie.

Ondanks dat het Europese beleid een duidelijke bijdrage verwacht van biomassa voor energiedoeleinden en elektrische voertuigen, is er geen langetermijneffect dat resulteert in een energietransitie naar een duurzaam energiesysteem. Dit kan mogelijk ernstige gevolgen hebben, aangezien de resterende tijd om de fossiele koolstofafhankelijkheid terug te brengen naar nul, ongeveer vier decennia is.

De conclusie is dan ook dat zowel elektrische voertuigen met op lithium gebaseerde batterijen, als biomassa voor energietransitie hun verwachtingen niet kunnen waarmaken.

Download hier het proefschrift

Lees ook: Urgenda vliegt uit de bocht met nieuw rapport

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • rijkste 1 procent
    Superrijken plunderen het klimaat31 oktober 2025 - 09:26
  • teflon pfas
    Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
  • zonnepanelen
    Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04
  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat27 oktober 2025 - 07:00

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Shell niet acceptabel als cultuursponsor ConcertgebouwMiljardairs worden $ 2,5 miljard per dag rijker
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten