• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Allemaal elektrisch rijden is een illusie

20 januari 2019|doorredactie|inelektrische auto

De regering wil ons vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s laten kopen. Dat zou nodig zijn om de energietransitie te laten slagen. Maar dat kan helemaal niet, schrijft Jan Hessels Miedema in zijn proefschrift.

Jan Hessels Miedema promoveerde onlangs aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM). In zijn proefschrift onderzocht hij onder andere wat de bijdrage van elektrisch rijden aan de energietransitie is. Hij kwam met een opvallende uitkomst: in 2050 allemaal elektrisch rijden is een illusie.

Voor de batterijen van elektrische auto’s wordt vooral lithium gebruikt, omdat het zo licht is en een hoge energiedichtheid heeft. Maar de voorraden lithium zijn beperkt en niet makkelijk toegankelijk. Bovendien is het opschalen van de productie een probleem. Daarnaast zijn er andere, zeldzame metalen nodig in elektrische auto’s die eveneens schaars en beperkt beschikbaar zijn.

Te weinig capaciteit

Dat betekent dat de productiecapaciteit van batterijen voor elektrische auto’s veel te beperkt is en blijft om in 2050 allemaal elektrisch te kunnen rijden. Bovendien is er een politieke gevoeligheid: veruit de meeste batterijen worden in China gemaakt.

Miedema keek daarom ook naar een alternatief in de vorm van hybrides. Voor een hybride auto is een veel kleinere batterijcapaciteit nodig en kun je met dezelfde hoeveelheid lithium meer auto’s bedienen: in plaats van de batterij voor 1 volledig elektrische auto kun je negen plug-in batterijen maken.

Hij rekende uit dat één elektrische auto en acht benzine- of dieselauto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer.

”Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan,” zegt Miedema in het Dagblad van het Noorden.

Bijdrage aan energietransitie klein

In het proefschrift is ook gekeken naar de mogelijke bijdrage aan de energietransitie van biomassa. De bijdrage van beide bestudeerde innovaties aan de energietransitie is klein. Er zijn enkele positieve korte termijneffecten, maar op lange termijn worden deze tenietgedaan. De oorzaak hiervan is dat de voortdurend groeiende vraag niet gecompenseerd wordt door verbeterde efficiëntie.

Ondanks dat het Europese beleid een duidelijke bijdrage verwacht van biomassa voor energiedoeleinden en elektrische voertuigen, is er geen langetermijneffect dat resulteert in een energietransitie naar een duurzaam energiesysteem. Dit kan mogelijk ernstige gevolgen hebben, aangezien de resterende tijd om de fossiele koolstofafhankelijkheid terug te brengen naar nul, ongeveer vier decennia is.

De conclusie is dan ook dat zowel elektrische voertuigen met op lithium gebaseerde batterijen, als biomassa voor energietransitie hun verwachtingen niet kunnen waarmaken.

Download hier het proefschrift

Lees ook: Urgenda vliegt uit de bocht met nieuw rapport

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Shell niet acceptabel als cultuursponsor ConcertgebouwMiljardairs worden $ 2,5 miljard per dag rijker
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten